یک کارشناس: تهران شاهد سیلاب نخواهد بود!

به گزارش بهترین مقاله، پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان با بیان اینکه پدیده جوی مانسون از سه شنبه وارد ایران شده، آخرین شرایط جوی و بارش های ناشی از مانسون در استان های مختلف کشورمان را تشریح کرد و پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر اعلام هشدار سیلاب در تهران را ناصحیح دانست.

یک کارشناس: تهران شاهد سیلاب نخواهد بود!

حسین اردکانی در مصاحبه با تسنیم درباره آخرین پیش بینی های هواشناسی به واسطه ورود سیستم بارش مانسونی به کشور و اعلام هشدار وقوع سیل در استانهای جنوبی کشور اظهار کرد: سیستم مانسون روز سه شنبه هفته جاری از سیستان و بلوچستان وارد کشورمان شده و به سمت هرمزگان و قسمتی از فارس حرکت نموده و طی روزهای آینده، مرکز ایران را دربر خواهد گرفت بعلاوه غرب ایران نیز بارندگی هایی را به خود خواهد دید.

وی اضافه نمود: مرکز این سیستم مانسون به سمت مسقط و عدن است و رطوبت این سیستم که از خلیج فارس به طرف ایران سرریز می گردد باعث رگبار موقت، رعد و برق و بارندگی سیل آسای نقطه ای می گردد و قسمتی از مرکز ایران را متاثر می نماید.

این پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان توضیح داد: این سیستم برای رطوبتی که بر روی قسمت های البرز می دهد با سیستم ضعیف دیگر در شمال ایران برخورد می نماید و می تواند روز آدینه یا شنبه، رگبار موقت و احتمال رعد و برق در نواحی شمالی کشور مثل تهران ایجاد کند که چندان شدید نیست.

اردکانی متذکر شد: این شرایط بارش ها در مرداد ماه مشابه مانسونی است که سال 1335 در مرداد ماه به ایران آمد و بارندگی شدیدی ایجاد کرد که در تهران بسیار مخرب بود.

وی با اشاره به اینکه پدیده جوی مانسون از روز سه شنبه وارد ایران شده و طی چند روز آینده در کشورمان فعال خواهد بود، گفت: این سیستم سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و قسمتی از مرکز ایران را دربرمی گیرد بعلاوه در شمال اصفهان، کرمانشاه و در قسمت های غرب، بارندگی رگباری خواهیم داشت و در منطقه ها کوهستانی شدت بیشتری پیدا نموده و می تواند منجر به سیلاب های موقت گردد؛ در سیلاب های اخیر شاهد بارش 150 میلی متری در یک ساعت بودیم!

اردکانی یادآور شد: در بارندگی جنوب استان فارس و استهبان باید از قبل و به وسیله رادار از پیش بینی انجام و هشدار لازم داده می شد و این امکان در اختیار سازمان هواشناسی بود و سازمان هواشناسی باید حداقل 24 ساعت قبل اطلاعیه صادر می کرد تا استانداری و بقیه ارگان ها در جریان باشند که متاسفانه این امر انجام نشد؛ بنده از یک هفته قبل برای این منطقه ها اعلام خطر نموده بودم.

وی اضافه نمود: متاسفانه سازمان هواشناسی طی این سال ها با وجود هزینه نمودهای بسیار کلان، از پیش بینی های به موقع و صحیح، ناتوان بوده و در جریان سیلاب های اخیر جنوب کشور هم بعد از وقوع، اعلام هشدار نموده است.

این پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا سیستم مانسون آنگونه که سازمان هواشناسی اعلام نموده در تهران هم باعث بارش های شدید و وقوع سیلاب می گردد، گفت: خیر! آنگونه که سازمان هواشناسی اخطار داده و برای تهران و استانی مانند قزوین از امشب وقوع سیلاب های شدید پیش بینی نموده و باعث ترس مردم شده، اینگونه نخواهد بود و بارش ها در تهران و قزوین، مختصر خواهد بود بعلاوه این بارش ها آنگونه که سازمان هواشناسی اعلام نموده از امشب هم نخواهد بود بلکه از فردا شب و روز آدینه شاهد بارش های رگباری در تهران خواهیم بود.

ارکانی در سرانجام گفت: بیشترین فعالیت مانسون در قسمت های جنوبی کشورمان است و از روز آدینه تا سه روز دمای تهران 5 درجه کاهش یافته و به 34 یا 35 درجه می رسد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2115

به "یک کارشناس: تهران شاهد سیلاب نخواهد بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کارشناس: تهران شاهد سیلاب نخواهد بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید