کشف یک مولکول سازنده حیات در فضا

به گزارش بهترین مقاله، ستاره شناسان می گویند برای اولین بار با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب توانسته اند یک مولکول مهم کربن را در فضا پیدا نمایند.

کشف یک مولکول سازنده حیات در فضا

به گزارش یورونیوز، بنابر اعلام سازمان فضایی آمریکا، ناسا، این ترکیب که کاتیون متیل یا متیلیوم (با فرمول شیمیایی +CH3) نام دارد در یک منظومه ستاره ای جوان واقع در 1350 سال نوری از زمین در سحابی شکارچی ردیابی شده است.

ترکیبات کربن برای دانشمندان مجذوب نماینده به شمار می روند چرا که آنها به عنوان پایه و اساس تمام حیات، آن طور که ما می دانیم و درک می کنیم، عمل می نمایند. کاتیون متیل غالبا به عنوان یک جزء کلیدی در شکل گیری حیات در نظر گرفته می گردد که به تشکیل مولکول های پیچیده تر مبتنی بر کربن یاری می نماید.

تصاویر گرفته شده به وسیله تلسکوپ وب بخشی از سحابی شکارچی را نشان می دهد که به عنوان نوار شکارچی شناخته می گردد، جایی که نور پرانرژی فرابنفش با ابرهای متراکم مولکولی در تعامل است و باعث تاثیر عمیق در مولکول ها و مواد شیمیایی موجود در قرص های پیش سیاره ای می گردد.

ترکیب شیمیایی کربنی کاتیون متیل در یک قرص پیش سیاره ای به نام دی506-203 (d203-506) شناسایی شده است که به دور یک ستاره کوتوله سرخ جوان می چرخد. این قرص ها که از گاز و غبار ساخته شده اند، مواد لازم برای تشکیل سیاره ها به شمار می روند. سیارات در این هاله های گاز و غبار ستار ه ای بزرگ متولد می شوند و منظومه های سیاره ای را به وجود می آورند.

مولکول کاتیون متیل در سحابی شکارچی کشف شده است

در بیشتر حالات انتظار می رود اشعه فرابنفش، که از ستارگان جوان و داغ مجاور متصاعد می گردد، مولکول های آلی را از بین ببرد اما تیم محققان دریافت که تابش این اشعه بعلاوه می تواند منبع انرژی لازم برای تشکیل کاتیون متیل را فراهم کند. تشکیل کاتیون متیل به نوبه خود منجر به واکنش های شیمیایی اضافی می گردد که به مولکول های کربن پیچیده تر اجازه می دهد حتی در دماهای پایین در فضا ساخته شوند.

قابلیت های بسیار دقیق تلسکوپ جیمز وب، که قابلیت مشاهده کیهان را به وسیله نور فروسرخ به دانشمندان می دهد، این اطلاعات را در خصوص ساختار شیمی آلی در فضا آشکار ساخته است.

کاتیون متیل با طیف وسیعی از مولکول ها به خوبی واکنش می دهد و اخترشناسان مدت هاست آن را به علت خواص شیمیایی منحصر به فردی که دارد به عنوان یک عنصر سازنده مهم در شیمی آلی میان ستاره ای در نظر گرفته اند. این ترکیب اما تا به امروز در فضا کشف نشده بود.

ماری آلین مارتین-درومل، محقق در موسسه علوم مولکولی اورسی در دانشگاه پاریس-سکلی، در این باره می گوید: این کشف نه تنها مقدار حساسیت باورنکردنی تلسکوپ جیمز وب را نشان می دهد، بلکه اهمیت مرکزی این ترکیب را در شیمی میان ستاره ای تأیید می نماید.

بر اساس این مطالعه، محققان مولکول های متفاوتی را در قرص پیش سیاره ای دی506-203 نسبت به مولکول های موجود در دیسک های معمولی شناسایی کردند. امری که به وضوح نشان می دهد تابش فرابنفش می تواند به طور کامل ساختار شیمیایی یک قرص پیش سیاره ای را تغییر دهد.

اولیویه برنه، اخترفیزیک دان در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در تولوز، می گوید: ترکیب مولکولی یافت شده در واقع می تواند نقش مهمی در مراحل اولیه شیمیایی پیدایش حیات داشته باشد.

اخترشناسان با این حال تا کنون نتوانسته اند مولکول های آب را در این قرص پیش سیاره ای پیدا نمایند.

دانشمندان می گویند درک چگونگی آغاز و تکامل حیات بر روی زمین می تواند به محققان یاری کند تا معین نمایند آیا این امکان در جای دیگری از کیهان نیز وجود دارد یا خیر.

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2272

به "کشف یک مولکول سازنده حیات در فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک مولکول سازنده حیات در فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید