وجود 2500 اثر تاریخی شناخته شده در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش بهترین مقاله، معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالغ بر دو هزار و 500 اثر تاریخی شناخته شده در این استان وجود دارد.

وجود 2500 اثر تاریخی شناخته شده در کهگیلویه و بویراحمد

مسعود شفیعی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران افزود: معمولا همه آثاری که در فهرست آثار ملی ثبت می شوند در کمیته ثبت ملی کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و بعد ثبت نهایی می شود.

وی اظهارکرد: این آثار شامل 23 امام زاده، 19 بنای گورستان، 13 پل تاریخی، 101 محوطه تاریخی، 52 اثر مشخص حریم شده، 54 اثر ثبت معنوی یا ناملموس، 5 اثر ثبت طبیعی، 5 مسجد ثبتی است.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همچنین کل اشیای تاریخی موجود در موزه استان سه هزار و 622 اثر است که از این تعداد، 316 اثر در موزه استان در حال نمایش است.

شفیعی شرح داد: تاکنون نزدیک به 500 شی مرمت شده و تقریبا 780 قلم آثار و اشیای تاریخی استان به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: حدود 6 بازی محلی از جمله کپروشک، کله روانک، گرنا دوال و ... ثبت کرده ایم.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیشتر آثار ثبت شده در حوزه گرمسیری از جمله کهگیلویه، گچساران و بهمئی بوده و در سال گذشته و سال جاری 70 درصد آثار ثبت شده در حوزه باشت و گچساران بوده است.

شفیعی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون 4 تا 8 اثر که جز آثار ناملموس ثبت شده مربوط به غذاهای محلی است. در سال جاری یک مورد کمیته ثبت آثار تشکیل شد که 5 اثر به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه یک کمیته ثبت طبیعی در 23 مرداد ماه داریم که 10 پرونده برای ثبت آماده کرده ایم، شرح داد: احتمالا آبان ماه در چابهار یک کمیته ثبت داریم و برای ثبت ملی شرکت می کنیم و نهایتا آخرین کمیته ثبت در اوایل بهمن ماه است که با دست پر شرکت خواهیم کرد.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: سال گذشته 40 مورد ثبت اثر داشته ایم که سال جاری با اشیای تاریخی و موزه ای 50 مورد به ثبت رسانده ایم.

شفیعی اظهارکرد: هم اکنون در حال آماده سازی پرونده ثبت جهانی تنگ سولک بهمئی و بافت تاریخی دهدشت به عنوان پایگاه ملی هستیم.

وی تاکید کرد: تنگ سولک بهمئی جز آثار شاخص و مهم که مربوط به دوره اشکانی الیمایی است و به خاطر سنگ نوشته ها و نقش برجسته هایی که دارد، منحصر به فرد است. هر ساله اگر نیاز به مرمت داشته باشد مرمت می کنیم. به همین دلیل یکی از سنگ های این اثر را خاتمه تیر ماه مرمت کرده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 236

به "وجود 2500 اثر تاریخی شناخته شده در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 2500 اثر تاریخی شناخته شده در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید