مهر اصالت یونسکو پای صنایع دستی مازندران

به گزارش بهترین مقاله، علی ماهفروزی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اینکه در حوزه مهر اصالت یونسکو دو نشست در ساری و چالوس با کل هنرمندان استان مازندران برگزار گشت، گفت: آموزش های لازم برای کسب نشان مهر اصالت، بحث کارشناسی انجام و یکسری اسناد بررسی شد که تلاش داریم برای کسب مهر اصالت ملی و یونسکو توانمندی های استان را در سطح خود نشان دهیم.

مهر اصالت یونسکو پای صنایع دستی مازندران

وی بابیان اینکه صنایع دستی در استان های دیگر همچون اصفهان، تبریز، زنجان، کرمان و یزد متمرکز است، شرح داد: در استان های دیگر دست آفریده های مردم منطقه به صورت متمرکز مشاهده می شود اما در مازندران ظرفیت های صنایع دستی در مناطق مختلف پراکنده است.

ماهفروزی با اعلام اینکه در کوهستان های البرز سرشار از ظرفیت های صنایع دستی در حوزه بافت ها، چوب، سفال و سفالگری وجود دارد، اذعان داشت: با توجه به ظرفیت های بسیار در کوهستان های البرز به دلیل برخی موضوعات همچون خروج دام از جنگل موجب شد مواد اولیه ارزان در دسترس نداشته باشیم.

وی بابیان اینکه نبود مواد اولیه فضای تولید در روستا که به دلیل استفاده آن در کسب وکار دنیای امروز کاهش و موجب مهاجرت از روستاها می شود، اضافه نمود: نبود مواد اولیه ارزان موجب شد نتوانیم با محصولات تولیدی کشورهای دیگر رقابت کنیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان نمود: مهر اصالت یونسکو و ملی این توان را می دهد که ظرفیت های استان را بهتر شناسایی، ترغیب در کیفیت بخشی اثر و کشور را از وجود این ظرفیت ها در استان مجاب کنیم که باید در این خصوص تلاش کرد.

مازندران در صنایع دستی تمرکز ندارد

ماهفروزی با اشاره به اینکه در حوزه جنگل، دشت، جلگه و نوار ساحلی ظرفیت های صنایع دستی یک طرفیت پراکنده است، گفت: استان مازندران سالهاست که تمرکز در حوزه صنایع دستی ندارد و این عدم تمرکز موجب ورود کالاهای خارجی به استان بیشتر از استان های دیگر شده است.

وی اصلی ترین دلیل را پراکندگی تولید محصولات در جغرافیای وسیع مازندران عنوان و گفت: با توجه به اینکه مهر اصالت یونسکو برای استان یک افتخار است، موجب توانمند شدن در امر صادرات و شناخت بیشتر ظرفیت های صادراتی می شود.

ماهفروزی شرح داد: وجود مهر اصالت یونسکو محصولات صنایع دستی موجب آشنایی دنیا با ظرفیت های استان مازندران و ارتقاء هنرمندان این هنر از سطح داخلی و محلی به بین المللی شود.

ماهفروزی بابیان اینکه کسب مهر اصالت در حوزه یونسکو و ملی موجب تمرکز نسبی در شهرها برای فروشگاه ها، عرضه و تقاضا و نمایشگاه ها بیشتر شود و همچنین در دونقطه از استان ظرفیت صادراتی داشته باشیم، اضافه نمود: خوشبختانه در حال جاری دو شرکت برای نخستین بار در استان به صورت تخصصی برای صادرات، نمایشگاه ها، تولید و تهیه مواد اولیه شدند که امیدواریم این امر در مازندران ارتقاء و تعداد آن بیشتر شود.

وی با اعلام اینکه تعداد مهر اصالت یونسکو در کشور 264 اثر و نشان ملی 975 اثر، شرح داد: از این آمار کشور 12 مهر اصالت یونسکو و 30 نشان ملی از آن استان مازندران در حوزه صنایع دستی است و پیش بینی می شود امسال شمار مهر اصالت در استان به 30 نشان افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 774

به "مهر اصالت یونسکو پای صنایع دستی مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهر اصالت یونسکو پای صنایع دستی مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید