مراحل خشک کردن بامیه در خانه، راحت و بی دردسر!

به گزارش بهترین مقاله، بامیه از دسته صیفی جات است که در بهبود عملکرد مغز و قلب مؤثر است و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی با کالری پایین است؛ بنابراین توصیه می گردد در برنامه غذایی روزانه قرار بگیرد. اما از آن جایی که یک صیفی فصلی بوده و در هر فصلی یافت نمی گردد، باید به وسیله روش هایی مانند فریز کردن بامیه و یا خشک کردن بامیه آن را برای فصل هایی که این صیفی در بازار نیست نگهداری کنیم.

مراحل خشک کردن بامیه در خانه، راحت و بی دردسر!

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خشک کردن بامیه هم روشی بسیار آسان است و هم دیگر احتیاج به اشغال فضای فریزر نیست و به خوبی طعم آن حفظ می گردد که در این مقاله آن را به شما آموزش می دهیم.

مراحل خشک کردن بامیه

1. ابتدا در نظر داشته باشید که برای خشک کردن بامیه، باید از بامیه های سالم و تر و تازه بهره ببرید. بهترین نوع بامیه ها آن هایی هستند که دارای رنگ سبزی روشن و یا مایل به سفید هستند و کرک کمی دارند؛ بنابراین شما می توانید به مقدار بیشتری بامیه تهیه کنید تا بامیه های لکه زده و یا کمی خراب را جدا نموده و فقط بامیه های سالم را خشک کنید.

2. در مرحله بعدی باید بامیه ها را با آب و نمک یا آب و سرکه ضدعفونی کنید. برای این کار کافی است بامیه ها را در یک ظرف عظیم ریخته و درون آن را پر از آب نموده و بعد چند قاشق غذاخوری نمک و یا یک فنجان سرکه اضافه نموده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت الی 45 دقیقه بماند؛ سپس بامیه ها را در آبکش ریخته و با آب سرد بشویید.

3. بعد از آن، بامیه ها را برای چند ساعت روی یکپارچه تمیز آبگیر بریزید و کمی از هم فاصله دهید تا کاملاً خشک شده و آبی نداشته باشند. این کار به جلوگیری از گندیدن بامیه قبل از خشک شدن یاری می نماید.

4. پس از خشک شدن با یک چاقو ساقه های زمخت بامیه را طوری که وارد بدنه آن نشده و دانه های آن نمایان نشوند، ببرید. در چیدن ساقه ها دقت کنید، زیرا بافت بامیه بسیار نرم و لطیف است و اگر مثلاً برای کندن ساقه آن را بکشید کل بافت پاره شده و دیگر نمی توانید برای خشک کردن بامیه از آن بهره ببرید. در ضمنً این کار را قبل از شست وشو نیز می توانید انجام دهید.

5. در مرحله بعد باید یک نخ بلند و سوزن مناسب که خیلی هم ریز نباشد انتخاب کنید. می توانید برای اینکه این کار بهتر انجام گردد از نخ دندان بهره ببرید و یا نخ معمولی قرقره را چندلا تا نموده و بعد بامیه ها را به نخ بکشید. برای این کار نوک سوزن را از سر بامیه فرو نموده و از سرانجامی آن خارج کنید.

  • سعی کنید بامیه های ریزی انتخاب کنید تا هنگام عبور سوزن متناسب با طول سوزن باشد و بافت آن تخریب نگردد و سوزن به راحتی به سرانجام برسد.
  • طول نخ را متناسب با تعداد بامیه ها انتخاب کنید تا در وسط کار دچار مشکل نشوید. اگر هم طولش کوتاه بود می توانید باز هم با گره نخ اضافه کنید.

6. بین بامیه ها فاصله بیاندازید تا جریان هوا به طور کامل رد و بدل شده و به خوبی خشک شوند.

7. حالا بامیه ها برای خشک شدن آماده هستند. بهترین مکان برای خشک کردن این صیفی خوشمزه، محیطی سایه، خشک و خنک به دور از تابش خورشید است؛ بنابراین زیرزمین ها و انباری ها مکان های مناسبی برای این کار هستند. برای خشک شدن کامل، چند روز زمان ضروری است تا آب بامیه کاملاً تبخیر گردد.

  • به هیچ وجه از نور مستقیم خورشید برای خشک کردن این صیفی استفاده نکنید، زیرا نور خورشید بخش زیادی از ویتامین های آن را از بین می برد. اگر آپارتمان نشین هستید می توانید این کار را در آشپزخانه هم انجام دهید.

8. وقتی مطمئن شدید که بامیه ها کاملاً خشک شده اند، آن ها را جمع کنید. برای اطمینان یکی از بامیه ها را نصف کنید تا مطمئن شوید که وسط آن ها هم کاملاً خشک شده است. اگر به طور کامل خشک نشوند و آن ها را جمع کنید، پس از مدت کوتاهی کپک می زنند.

9. بامیه ها را در یک ظرف در بسته و یا کیسه ای پارچه ای در محیطی خشک و تاریک نگه داری کنید. همچنین اگر از خود بامیه خوشتان نمی آید می توانید برای بهره بردن از خواص آن بامیه های خشک شده را پودر نموده و هر مقداری از آن را در خورشت بهره ببرید. (با این کار لعاب خورشت را هم تامین نموده اید.)

نکات کلیدی در خشک کردن بامیه

  • در زمان انتخاب بامیه برای خشک کردن به اندازه آن ها توجه داشته باشید، زیرا هرچقدر ریزتر باشند هم مزه بهتری دارند و هم بهتر خشک می شوند.
  • در صورتی که ساقه های بامیه خیلی زمخت و بلند بودند، برای پاک کردن راحت تر آن ها می توانید یک برش کوچک در جای مورد نظر بدهید و بعد با دست آن را از بامیه جدا کنید.
  • اگر بامیه ها را پودر ننموده و درسته بسته بندی کردید، بهتر است قبل از پخت چندساعتی آن را در آب بخیسانید تا دوباره مانند بامیه تازه گردد و همان مزه را به خورشت شما بدهد.

سخن آخر

بامیه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و شامل انواع ویتامین های مورد احتیاج بدن مانند ویتامین های گروه آ، ث، ب 2، ب 5، ب 6 و عناصر منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر، پتاسیم، و همچنین پروتئین و فیبر هست که برای افراد رژیمی هم بسیار عالی است و علاوه بر کاهش وزن از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در هنگام کاهش وزن جلوگیری می نماید. همچنین دارای خاصیت ملین، ضدالتهاب، کاهنده چربی خون، مقوی، ضد سرطان و ضد میکروبی است؛ خواص بامیه برای دیابت هم که بر کسی پوشیده نیست!

با خشک کردن بامیه می توانید علاوه بر تهیه خورشت، آن را کنار انواع خوراک ها مانند خوراک بادمجان و یا مرغ هم سرو کنید. اگر شما نیز غذاهای دیگری را با بامیه درست نموده اید، برای ما در پایین همین صفحه بنویسید. منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم حتماً روش خشک کردن لیمو ترش و خشک کردن توت سفید را نیز در انگیزه بخوانید و از این مواد پرفایده نیز در باقی فصول بهره ببرید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1174

به "مراحل خشک کردن بامیه در خانه، راحت و بی دردسر!" امتیاز دهید

3 کاربر به "مراحل خشک کردن بامیه در خانه، راحت و بی دردسر!" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل خشک کردن بامیه در خانه، راحت و بی دردسر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید