طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه ای و قلقلی

به گزارش بهترین مقاله، فسنجون یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین خورشت های ایرانی است که در تمام کشور با توجه به ذائقه مردم هر منطقه پخته و جزو غذاهای مجلسی ما ایرانی ها محسوب می گردد. به طور معمول مردم شمال ایران فسنجون ترش و مردم منطقه ها جنوبی فسنجون شیرین دوست دارند اما فسنجون ملس با طعم دل پذیری که دارد که هواداران بیشتری نسبت به دو نوع قبلی دارد. در این مقاله از بلاگ خبرنگاران طرز تهیه فسنجون با گوشت را باهم مرور می کنیم تا بتوانید این خورشت را بنابر علاقه خانواده خود بپزید.

طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه ای و قلقلی

فسنجون با گوشت یا مرغ؟

فسنجون معمولاً با مرغ پخته می گردد. شمالی ها این خورشت را با استفاده از گوشت اردک هم می پزند که ممکن است مناسب ذائقه همه نباشد. فسنجون را می توان با گوشت قرمز هم پخت که طعم بسیار خوبی به این خورشت می دهد. طرز تهیه فسنجون با گوشت بنابر مجلسی که این خورشت را در آن می پزید و یا علاقه شما می تواند با گوشت قرمز تکه ای و یا گوشت چرخ نموده که آن را به صورت قلقلی در می آوریم پخته گردد.

مواد لازم در طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

  • گردو: 500 گرم
  • گوشت چرخ نموده: 300 گرم
  • پیاز میانه: 2 عدد
  • رب انار: 3 الی 5 قاشق غذاخوری
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • آب: 5 لیوان
  • روغن، نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه: به مقدار لازم

این مواد طرز تهیه فسنجون با گوشت را برای چهار نفر معین می نماید.

زمان تقریبی آماده سازی خورشت 40 دقیقه و زمان تقریبی پخت آن 3 ساعت است.

حتما بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

  1. گردو را با چرخ گوشت و یا مونیلکس آسیاب کنید. سپس روی شعله کم حرارت بگذارید و هم بزنید تا کمی گرم شوند. بعد از کمی هم زدن با دست دمای آن را بسنجید تا خیلی داغ نشوند وگرنه ممکن است مزه تلخ پیدا نمایند.
  2. بعد از گرم شدن گردوها آب سرد به قابلمه اضافه می کنیم. این کار باعث می گردد روغن گردو خارج گردد و خورشت ما لعاب بدهد و جا بیفتد.
  3. رب انار را اضافه می کنیم، کمی هم زده و می گذاریم روی حرارت ملایم بماند.
  4. در این فاصله برای تهیه کردن گوشت قلقلی ها گوشت چرخ نموده را به همراه پیاز و ادویه های مورد نظر خودتان ورز دهید و قلقلی کنید. گوشت ها را در قابلمه قرار داده تا آب اضافی آن ها گرفته گردد و سپس روغن اضافه می کنیم. حرارت را زیاد می کنیم تا گوشت خودش را بگیرد و بعد آن ها را کامل تفت می دهیم.
  5. توجه داشته باشید که مخلوط گردو، آب و رب انار را طی 30 دقیقه ای که روی اجاق گاز است هر 10 دقیقه یکبار هم بزنید تا ته نگیرد.
  6. یک ربع آخر که خورشت در حال جوشیدن است گوشت قلقلی ها، پیاز و شکر را به آن اضافه کنید. (حتی اگر نمی خواهید فسنجان با گوشت شما شیرین گردد مقداری شکر بریزید تا خورشت شما برق خاصش را به دست آورد. بعلاوه برای مشخص کردن مقدار شیرینی خورشت خود در این مرحله آن را نچشید چون شکر هنوز به خورد غذا نرفته است.)

طرز تهیه فسنجون با گوشت به روش سنتی

در این روش مواد لازم برای طرز تهیه فسنجون با گوشت با روش قبلی یکسان است ولی زمان پخت در روش سنتی طولانی تر است:

  1. یک پیاز میانه را با رنده درشت رنده نموده و به قابلمه حاوی روغن داغ اضافه کنید. بعد از طلایی شدن پیازها گردو آسیاب شده را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه باهم تفت دهید و مدام به هم بزنید.
  2. بعد از تفت خوردن کامل گردو با دیگر مواد آب را اضافه کنید.
  3. بعد از جوش آمدن خورشت حرارت آن را ملایم کنید تا سه ساعت بپزد.
  4. وقتی خورشت شما به رنگ کرم عایدی رب انار را اضافه کنید و صبر کنید تا رنگ بیاندازد. آب را آرام اضافه کنید تا مخلوط به جوش آید. سپس شعله را کم کنید تا گردوها روغن بیاندازند.
  5. گوشت را که به روش قبل قلقلی کردید به خورشت اضافه کنید تا کمی با هم جا بیفتند.

مواد لازم در طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه ای

  • گردو سابیده شده: 500 گرم
  • گوشت راسته یا مغز ران گوسفندی: 500 گرم
  • پیاز میانه: 2 عدد
  • رب انار: 3 الی 5 قاشق غذاخوری
  • روغن ، نمک، فلفل سیاه و زعفران: به مقدار لازم
حتما بخوانید: طبع گوشت گوساله سرد است یا گرم؟

طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه ای

  1. روغن را در قابلمه داغ نموده و پیاز رنده شده را به آن اضافه نموده و تفت دهید.
  2. بعد از تغییر رنگ پیاز گوشت خورشتی، نمک و فلفل را به آن اضافه نموده و با هم تفت دهید.
  3. مغز گردو را به مواد اضافه نموده و با هم تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته و آماده روغن پس دادن گردد.
  4. مقداری زعفران دم کنید و به همراه رب انار به مواد اضافه نمایید. (مقدار ترشی فسنجان بستگی به زائقه شما دارد، اگر فسنجان شیرین دوست دارید در این مرحله به مقدار لازم شکر اضافه کنید.)
  5. مقداری آب جوش به مواد اضافه کنید، در قابلمه را ببندید و بگذارید مواد خورشت با هم نیم ساعت درون آن بپزند.
  6. اگر آب خورشت طی این نیم ساعت کم شد به آن آب سرد اضافه کنید تا گردوها روغن بیشتری پس بدهند.
  7. در نهایت شعله زیر قابلمه را کم کنید و بگذارید دو الی سه ساعت تمام مواد فسنجان با گوشت شما با هم پخته شوند.
حتما بخوانید: این طرز تهیه خورش قیمه را هیچ جا ندیده اید!

چند نکته برای طرز تهیه فسنجون با گوشت

  • برای یکنواخت شدن بافت فسنجون می توانید با رنده ریز پیاز را رنده نمایید.
  • در صورت تمایل برای رنگ و بوی بهتر به جای زردچوبه می توانید از زعفران بهره ببرید.
  • می توانید در فسنجون با گوشت خود از یک قاشق چای خوری دارچین برای عطر بهتر استفاده نمایید.
  • مایه فسنجون باید غلیظ باشد. اگر دیدید خورشت شما آبکی شده کافی است در قابلمه را باز بگذارید و کمی آن را هم بزنید تا آب اضافی فسنجون بخار گردد.
  • اصل این خورشت با گردو است اما می توان انواع مغزهای خوراکی را در طرز تهیه فسنجون با گوشت به کار برد و برای مثال فسنجون را با پسته یا بادام زمینی آماده کرد.
  • شمالی ها تکه ای آهن یا ظرف مسی را به فسنجان اضافه می نمایند چرا که معتقدند علاوه بر تیره و خوش رنگ کردن خورشت این کار باعث جذب آهن یا مس مورد احتیاج بدن در خورشت می گردد.
  • سعی کنید به جای آسیاب کردن گردو آن را دو بار چرخ کنید. این کار باعث می گردد گردو بیشتر روغن پس دهد.
  • گردوهای تیره برای فسنجان مناسب تر هستند.
  • اگر این امکان را داشته باشید که فسنجون را برای 6 ساعت روی شعله پخش کن با حرارت خیلی کم بپزید طعم بسیار خوبی در انتظار شما خواهد بود. اگه گمج دارید، فسنجون را از شب قبل تو گمج شمالی با شعله پخش کن بار بگذارید.
  • در طرز تهیه فسنجون با گوشت در حین یک ساعت آخر پخت نمک را اضافه کنید تا گوشت سفت نگردد.
  • در شمال ایران برای بهتر جا افتادن خورشت فسنجان از شب قبل گردو را چند ساعت با حرارت ملایم در آب می پزند، هر نیم ساعت یک استکان آب خنک به آن اضافه می نمایند و روز بعد بقیه مواد را به آن می افزایند. شما هم می توانید برای خورشتی لذیذتر این کار را انجام دهید.

طبع، خواص و کالری فسنجون

خورشت فسنجون به طور کلی از جمله غذاهای پر کالری ایرانی است. باید توجه داشته باشید که وقتی از گوشت قرمز در آن استفاده می کنید این مقدار کالری افزایش نیز می یابد. از آنجا که گردوی آسیاب شده اصلی ترین ماده مورد احتیاج در طرز تهیه فسنجون با گوشت است، می توانیم از ارزش غذایی بالای این خورشت مطمئن باشیم. ویتامین های B و E، فسفر و امگا از جمله مواد مغذی موجود در گردو است. بعلاوه استرول های گیاهی موجود در گردو می توانند کلسترول بد را در خون کاهش دهند و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز بسیار کم نمایند.

گردو، پیاز و ادویه جات همگی طبع گرمی دارند و ممکن است در فصول گرم سال یا برای کسانی که خود طبع گرم دارند خیلی مناسب نباشد اما این به این معنا نیست که این افراد از خوردن فسنجون محروم هستند. با استفاده از رب شاتوت در کنار رب انار می توانید طبع خورشت فسنجون را متعادل کنید و به آن طعم تازه ای ببخشید.

حتما بخوانید: طرز تهیه خورش مرغ و ماست

کلام آخر

بعد از آن که فسنجون با گوشت شما جا افتاد خورشت را در یک ظرف بکشید و به همراه پلوی تزئین شده با زعفران سرو کنید. اصل فسنجان ترش و ملس است اما فسنجون شیرین هم هواداران زیادی دارد. در طرز تهیه فسنجون با گوشت بنا بر زائقه خود می توانید از رب انار ترش یا شیرین و مغز گردو یا دیگر آجیل ها استفاده نموده و در کنار خانواده خود از طعم این غذای مجلسی لذت ببرید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2087

به "طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه ای و قلقلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه ای و قلقلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید