تور ترکیه ارزان: طرز تهیه شیرینی گل رز (تاتلی)؛ شیرینی ترکیه ای مجلسی

به گزارش بهترین مقاله، تاتلی گل رز یکی از شیرینی های مخصوص ترکیه است که مزه و طعم عالی و ظاهر زیبایی دارد. این شیرینی بافت مخصوصی دارد و داخل شربت قرار میگیرد.

تور ترکیه ارزان: طرز تهیه شیرینی گل رز (تاتلی)؛ شیرینی ترکیه ای مجلسی

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

امروزه شیرینی های ترکیه در کشور ما بسیار رواج پیدا نموده چون هم مراحل آماده سازی و پخت آسانی دارند هم ذائقه و طبع غذایی دو کشور بهم نزدیک است.

شیرینی گل رز به علت بافت مخصوص و شربتی که در آن استفاده می گردد شباهت هایی به باقلوا دارد پس اگر از هواداران باقلوا و شیرینی های شربتی هستین حتما این شیرینی را امتحان و در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه ما باشید.

مواد لازم برای خمیر شیرینی:
تخم مرغ1 عدد
کره هم دمای محیط125 گرم
روغننصف پیمانه
ماستیک چهارم پیمانه
ایرمیک یا آرد سمولینایک چهارم پیمانه (جایگزین ندارد)
سرکه سفید1 قاشق چای خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
بکینگ پودر1 قاشق مربا خوری
آرد سفید قنادیبه میزان لازم (حدودا 3 پیمانه)
مواد لازم برای شربت تاتلی:
شکریک و نیم پیمانه
آبیک و نیم پیمانه
آبلیمو1 قاشق غذا خوری

برای تهیه شیرینی اول شربت اون رو آماده میکنیم:

1- آب و شکر رو داخل ظرفی بریزین و روی حرارت میانه قرار بدین تا آغاز به جوشیدن کنه و شکر ها کم کم حل بشن و شربت شفاف بشه بعد حرارت رو پایین بیارین و اجازه بدین پنج دقیقه با حرارت کم بجوشه و در آخر آبلیمو رو اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید

شربت رو کنار بذارید تا در دمای محیط خنک بشه.

2- برای تهیه خمیر شیرینی تخم مرغ و وانیل رو داخل ظرفی بریزین و با همزن دستی مخلوط کنید تا از حالت لختگی خارج بشه.

3- بعد ماست رو به تخم مرغ اضافه و با همزن دستی مخلوط کنید تا یکدست بشه و بعد سرکه سفید رو اضافه کنید و هم بزنید.

4- و بعد روغن مایع رو اضافه و مخلوط کنید. کره نرم شده در دمای محیط رو به مایه اضافه کنید و تا حد امکان با مواد مخلوط کنید.

5- آرد سمولینا و بکینگ پودر رو هم به مواد اضافه و کاملا ترکیب کنید. آرد سمولینا بافت مخصوصی به این شیرینی میده که حالت شنی داره و این بافت حتی در خمیر شیرینی هم حس میشه و باعث جذب بهتر شربت در شیرینی میشه و جایگزین نداره و باید اون رو از لوازم قنادی ها تهیه کنید.

6- در آخر نوبت به اضافه کردن آرد میرسه آرد الک شده رو کم کم اضافه کنید. میزان آرد تعیین نیست چون مقدار جذب آب آردهای مختلف با هم متفاوته. آرد رو کم کم اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید تا مواد به حالت خمیری برسن و مخلوط کردنش با لیسک مشکل بشه.

7- بعد به اضافه کردن آرد ادامه بدین و از دست برای مخلوط کردن و یکدست کردن مواد بهره ببرید تا در سرانجام خمیر نچسب و لطیفی حاصل بشه (از بیش از میزان اضافه کردن آرد به خمیر خودداری کنید چون کیفیت خمیر و شیرینی پایین میاد). خمیر بدست اومده رو روی صفحه کار و مابین دو کاغذ روغنی (یا نایلون) به ضخامت نیم سانت باز کنید.

8- ضخامت خمیر نباید خیلی کم باشه بعد با یک کاتر گرد کوچک خمیر رو قالب بزنید (اگه کاتر مناسب ندارین میتونید از لبه های استکان کوچک و … به عنوان کاتر بهره ببرید)

اضافات خمیر رو جمع کنید و پنج عدد خمیر قالب زده گرد رو مثل تصویر کنار هم بچینید طوری که هر دایره روی نصف دایره قبلی قرار بگیره.

9- و بعد از سمت خمیری که در زیر قرار داره آغاز به پیچیدن و رول کردن تا سرانجام بکنید. با یک چاقو خمیر رو از وسط نصف کنید.

10- و هر نصفه رو که شکل گل رز هست با دستتون کمی حالت بدین و داخل سینی فر پوشیده با کاغذ روغنی با فاصله بچینید.

11- شیرینی ها هنگام پخت پف میکنن بهتره از هم کمی فاصله داشته باشن تا داخل فر بهم نچسبن. فر رو با دمای صد و نود درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم بشه و یک کاسه آب کف فر قرار بدین.

شیرینی ها رو به مدت حدودی سی دقیقه داخل فر قرار بدین تا بپزن و کاملا طلایی بشن. زمان در فرهای مختلف متفاوته.

بعد از پخت از فر خارج کنید و بلافاصله شربت خنک شده در دمای محیط رو روی شیرینی های گرم بریزین تا جذب شیرینی بشه اجازه بدین نیم ساعت داخل شربت بمونه.

و بافت مخصوص شیرینی حاصل بشه بعد از شربت خارج کنید و روی شیرینی رو با خلال پسته و گل محمدی تزئین و … تزئین کنید.

نکات ریز در تهیه شیرینی گل رز:

  • مواد اولیه این شیرینی باید به دمای محیط رسیده باشن.
  • ماست استفاده شده داخل شیرینی باید ماست خامه ای یا همزده باشه و اگه از ماست دیگه ای استفاده می کنید دقت کنید که ماست آب نداشته باشه و آب اون رو دور بریزین.
  • قبل از گذاشتن شیرینی ها داخل فر میتونید وسط شیرینی ها یک عدد بادام یا فندق قرار بدین و بعد داخل فر بپزین تا هم شکل زیباتری داشته باشه و هم خوشمزه تر باشه.
  • میتونید موقع رول کردن دایره های خمیری وسط خمیر پودر بادام یا گردو یا فندق بریزید و بعد رول کنید تا شیرینی خوشمزه تر بشه
  • برای زیباتر کردن شیرینی میتونید مایه شیرینی رو قبل از اضافه کردن آرد رو دو قسمت کنید و به یک قسمت دو قاشق غذا خوری پودر کاکائو اضافه کنید و بعد به هر کدوم آرد اضافه کنید تا خمیر شکل بگیره و یکی از خمیر ها شکلاتی باشه و موقعی که خمیر های دایره رو پشت سر هم میچینید یکی از خمیرها رو ساده و یکی رو شکلاتی قرار بدین تا یک در میان کنار هم هم قرار بگیرن و بعد رول و با چاقو نصف کنید تا در آخر گل دو رنگ شکلاتی و وانیلی داشته باشین که زیباتر و شکیلتر هست.
  • این شیرینی هر چقدر داخل شربت بمونه بافت شنی تری پیدا میکنه و دانه های ایرمیک شربت رو کاملا جذب میکنن بنابراین میتونید شیرینی رو تا دو ساعت داخل شربت قرار بدین و بعلاوه بعد از در آوردن شیرینی ها از شربت چند ساعتی طول میکشه تا شربت جذب شده به خورد شیرینی بره و بافت اصلی به وجود بیاد.
  • ایرمیک یا آرد سمولینا نوعی آرد درشت هست که معمولا برای تهیه ماکارونی استفاده میشه و از آسیاب کردن نوعی گندم سخت (دوروم) به وجود میاد و تیره تر و طلایی تر از آرد معمولی است و دانه های درشت تری دارد.

این شیرینی را به عنوان شیرینی عید می توانید درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1900

به "تور ترکیه ارزان: طرز تهیه شیرینی گل رز (تاتلی)؛ شیرینی ترکیه ای مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: طرز تهیه شیرینی گل رز (تاتلی)؛ شیرینی ترکیه ای مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید