طرز تهیه حلیم بوقلمون

به گزارش بهترین مقاله، خبرنگاران | سرویس آشپزی - حلیم بوقلمون یکی از انواع حلیم و از غذا هایی است که زمان پخت و انتظار بالایی دارد. پختن گوشت و گندم تقریبا 3 الی 4 ساعت زمان می برد و گندم باید به قدری بپزد که لعاب بیندازد. در ادامه با طرز تهیه این حلیم خوشمزه آشنا می شوید.

طرز تهیه حلیم بوقلمون

طرز تهیه حلیم بوقلمون

این غذا برای 8 نفر مناسب است. زمان آماده سازی مواد اولیه حدود 20 دقیقه و زمان پخت و انتظار حدود 4 ساعت خواهد بود.

مواد لازم
سینه بوقلمون500 گرم
پیاز1 عدد
برگ بو1 عدد
گندم پوست کنده یا بلغور گندم1 کیلوگرم
کره یا روغن حیوانیبه میزان لازم
شکربه میزان لازم
دارچین برای تزیینبه میزان لازم
کنجد برای تزیینبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. گندم را پس از پاک کردن شسته و با مقداری آب به مدت 7 الی 8 ساعت خیس کنید. بهتر است گندم را از شب قبل خیس کنید تا زمان پخت آن کمتر گردد.
  2. گندم را در قابلمه ریخته و به اندازه سه برابر حجم گندم روی آن آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید و صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید.
  3. اجازه دهید تا گندم ها کاملا پخته و نرم شوند. در صورتی که گندم را از قبل خیس نموده باشید حدود 4 ساعت طول می کشد تا بپزد. در این فاصله مرتب به قابلمه سر زده، گندم را هم بزنید که ته نگیرد و اگر لازم بود مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  4. در فاصله پختن گندم، پیاز را خرد کنید. در قابلمه دیگری مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. گوشت بوقلمون را به همراه پیاز به آب جوش اضافه کنید. یک عدد برگ بو به آن بیفزایید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بپزد. حدود 2 ساعت طول می کشد تا گوشت بوقلمون کاملا پخته و نرم گردد.
  5. وقتی سینه بوقلمون پخت، استخوان های آن را جدا نموده، مقداری از گوشت را ریش ریش نموده و برای تزیین کنار بگذارید و بقیه گوشت بوقلمون را با گوشت کوب بکوبید.
  6. آب بوقلمون را صاف کنید و کنار بگذارید تا بعدا از آن استفاده گردد.
  7. وقتی گندم کاملا پخت و به غلظت مناسب رسید، حرارت را خاموش کنید و صبر کنید کمی خنک گردد. سپس آن را در غذاساز ریخته و میکس کنید تا کاملا له گردد.
  8. روی درب قابلمه، آبکشی قرار دهید و گندم میکس شده را در آن بریزید، سپس با حرکت دورانی قاشق آن را فشار دهید تا از صافی رد گردد و در قابلمه بریزد، طوریکه فقط پوسته های آن روی صافی بماند. برای اینکه گندم راحت تر از صافی رد گردد می توانید مقداری آب بوقلمون را به آن اضافه کنید تا شل گردد و به راحتی از صافی عبور کند.
  9. گندم صاف شده را کم کم به گوشت کوبیده اضافه کنید و با گوشت کوب بکوبید تا یکدست شوند.
  10. بقیه آب بوقلمون را به مخلوط گوشت و گندم اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید 40-30 دقیقه دیگر گوشت و گندم با هم بپزند و در این فاصله مرتب حلیم را هم بزنید تا ته نگیرد.
  11. پس از اینکه حلیم کاملا کشدار شد و به غلظت مناسب رسید، از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بکشید.
  12. کره را ذوب کنید و روی حلیم بوقلمون را با کره ذوب شده، دارچین، کنجد، پودر نارگیل، شکر و گوشت بوقلمون تزیین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه حلیم بوقلمون

  • بستن درب قابلمه به صورت کامل، باعث سر رفتن گندم می گردد، بنابراین درب قابلمه را نیمه باز بگذارید.
  • پس از افزودن گوشت به گندم، احتمال ته دریافت حلیم خیلی زیاد است؛ بنابراین باید پای غذا بایستید و مرتب هم بزنید.
  • هم زدن حلیم نه تنها مانع ته دریافت آن می گردد بلکه باعث کشدار شدن آن می گردد.
  • کوبیدن گوشت و گندم، باعث کشدار شدن حلیم می گردد.
  • آب بوقلمون را کم کم به حلیم اضافه کنید که حلیم شل نگردد.
  • برای اینکه حلیم بوقلمون در مدت زمان کمتری آماده گردد، می توانید از بلغور گندم بهره ببرید. در اینصورت گندم سریع تر پخته و له می گردد.
  • برای درست کردن بلغور گندم، گندم را پس از پاک کردن و شستن، روی پاچه تمیزی پهن کنید تا کاملا خشک گردد. سپس در آسیاب بریزید و چند ثانیه آن را آسیاب کنید تا دانه های گندم خرد گردد.

حلیم بوقلمون غذایی سنگین است و به همین دلیل خوردن آن به عنوان صبحانه، توصیه می گردد. خوردن حلیم گندم با شکر و دارچین به هضم آن یاری می نماید، ولی خیلی از افراد ترجیح می دهند حلیم را با نمک بخورند. به هر حال افزودن شکر یا نمک به حلیم کاملا سلیقه ای بوده و به ذائقه افراد بستگی دارد. در این مطلب با طرز تهیه حلیم بوقلمون آشنا شدید، اگر در این زمینه پیشنهادی دارید یا این غذا را به سبک دیگری درست می کنید، لطفا با ما در میان بگذارید.

خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون ترکیبی از گوشت سفید و قرمز است. قسمت های تیره این گوشت، املاح، ویتامین ها، چربی و کالری بیشتری دارد. پروتئین موجود در گوشت بوقلمون به قدری بالاست که فرد پس از مصرف تا ساعت ها احساس سیری می نماید. همچنین تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون باعث ایجاد حس سرزندگی و هوشیاری می گردد. بیشتر چربی بوقلمون در پوست آن موجود است، بنابراین با جدا کردن پوست بوقلمون چربی آن تا حد زیادی کاهش می یابد. البته افراد دارای رژیم های کم چرب، بهتر است از سینه بوقلمون استفاده نمایند که چربی کمتری دارد.

منبع: setare.com
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 17 خرداد 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1655

به "طرز تهیه حلیم بوقلمون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلیم بوقلمون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید