خودرویمان را گازسوز کنیم یا نکنیم؟!

به گزارش بهترین مقاله، روزنامه شهروند: اوضاع مالی تعداد زیادی از رانندگان را به فکر گازسوز کردن خودروهایشان انداخته، اما علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه مکانیسین ها معتقد است که مقدار مراجعه خودروهای دوگانه سوز به تعمیرگاه ها 2 برابر خودروهای بنزینی است و از رواج پدیده ای خطرناک در بین ایرانی ها خبر می دهد. به گفته او، درحال حاضر در بسیاری از شهرستان های کشور مردم در کارگاه های زیرزمینی بدون رعایت استانداردهای لازم خودروهای خود را دوگانه سوز می نمایند.

خودرویمان را گازسوز کنیم یا نکنیم؟!

آن گونه که این فعال صنفی شرح می دهد: کپسول هایی که در کارگاه های غیرمجاز روی خودروها نصب می شوند، کپسول های تاریخ مصرف گذشته ای هستند که خودرو را به یک بمب ساعتی تبدیل می نمایند و این اتفاق هم اکنون جان بسیاری از مردم که اتفاقا از طبقه ضعیف جامعه هستند را به خطر می اندازد. به گفته او، دوگانه سوز کردن خودرو در جهان امری منسوخ بوده و شما هیچ یک از غول های خودروسازی را نمی بینید که خودروی دوگانه سوز طراحی و فراوری نموده باشد. درحال حاضر بیشتر خودروها در جهان یا هیبریدی هستند یا بنزینی. در ایران هم خودروسازان تنها درصدی از خودروهای درجه 2 و 3 را دوگانه سوز می نمایند و هیچ خودروی درجه یکی را نمی بینید که از CNG استفاده کند.

خودروی بنزینی بهتر است یا CNG

همه ما بارها و بارها شنیده ایم که گاز CNG و LPG برای خودرو ضرر دارد . اما این حرف تا کجا درست است؟ آیا سیستم گاز واقعا به صرفه است؟ اما واقعا این گفته چقدر درست است؟ تعمیرکاران خودرو درحالی مردم را از خرید خودروهای دوگانه سوز منع می نمایند که فعالان صنعت خودرو می گویند دوگانه سوز کردن خودروها براساس استانداردهای معین انجام می گردد و ایمنی و سلامت خودرو ها را تهدید نمی نماید.

به گفته فعالان این صنعت، سوخت CNG نسبت به سایر سوخت های هیدروکربنی دارای پایین ترین نسبت کربن به هیدروژن (1 اتم کربن در مقابل 4 اتم هیدروژن) است. به همین خاطر است که سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز به دلیل کاهش قابل ملاحظه این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ ها، سرپیستون ها و شیارهای رینگ ها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش می یابد.

بعلاوه به دلیل کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر به جای مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گازسوز نیز کاهش می یابد. تمام موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و بعلاوه LPG است.

موتور خودروهای گاز سوز خشک کار می نمایند؟

شاید بعضی مهر خشک کار کردن را بر پیشانی موتور های گاز سوز بزنند. نیک آیین در این باره می گوید: نمی دانم این ادعا تا چه اندازه درست است، اما در یک شرایط برابر خودرویی که گاز سوز است، موتورش دو برابر خودروی بنزینی به تعمیر احتیاج پیدا می نماید.

به گفته او، البته از طرفی خودرو هایی که از صفر دوگانه سوز هستند، سیستم گاز آنها کامپیوتری و هوشمند است و ضرر کمتری برای موتور دارد، چون ECU گاز طبق شرایط سیستم گاز را تنظیم می نماید و حتی ایمن تر هم است.

رئیس اتحادیه مکانیسین های تهران ادامه می دهد: گاز LPG مناسب هیچ یک از خودروهای انژکتوری نیست چون علاوه بر موتور به سنسور های خودروی شما صدمه می زند. وقتی شما خودروی خودرا دوگانه سوز می کنید در ابتدا به سرسیلند خودرو فشار می آید چون سرسیلندر خودروی شما تک سوز است. بعلاوه به سیستم برقی و سنسوری خودرو و سپس به سوزن های انژکتور صدمه می زنید. تمام این قطعات را ECU گاز مدیریت می نماید، ولی گاز دستی نمی تواند.

در کل خودروی دوگانه سوز کارخانه ای بهتر است، اما در هنگام زمان سرد بودن، سربالایی، زمان روشن بودن کولر، سرعت بالا، شتاب گیری استفاده از گاز به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

البته جاده مخصوص نشین ها این ادعا را قبول ندارند. به گفته آنها، زمانی که موتور خودرو شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندرها تقطیر می گردد و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر می گردد. این اندازه اگرچه بسیار ناچیز و غیرقابل اندازه گیری است ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن می گردد، درحالی که گاز طبیعی حتی در دمای 10 درجه زیر صفر هم تقطیر نمی گردد و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد. پس این نیز دلیل دیگری است که نشان می دهد کارکرد خشک موتورهای گازسوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چرا که تأیید می نماید روغن موتور خودروهای گاز سوز دیرتر خراب می شوند.

چرا مردم دیگر خودروی دوگانه سوز دوست ندارند؟

اما درحالی مکانیک ها و فعالان بازار هزینه بالای تعمیرات و عمر کمتر خودروهای دوگانه سوز را دلیل اصلی کاهش رغبت مردم به خرید این خودروها می دانند که رئیس انجمن جایگاهداران سوخت می گوید: فراوری خودروی دوگانه سوز کاهش پیدا نموده و به نظر می رسد که اقبال عمومی به آن کمتر است . آن گونه که رئیس هیأت مدیره انجمن CNG پیشتر اعلام نموده بود، خودروسازان طی سه سال گذشته و نیمه نخست سال جاری جاری استقبال خوبی از فراوری خودروهای دوگانه سوز نداشتند و طی این مدت شاهد کاهش رشد فراوری خودروهای CNG هستیم.

اردشیر دادرس می گوید: درحالی فراوری خودروهای دوگانه سوز به کمتر از 100 هزار خودرو رسیده که طی یک دهه گذشته تا مرز بالای 500 هزار خودرو هم رسیده ایم. این کاهش آمار فراوری به دلیل عدم اقبال و اراده خودروسازان برای فراوری خودروهای دوگانه سوز است. به گفته او، باید 25 درصد از سبد خودرو به دوگانه سوزها اختصاص یابد که درصد بسیار مطلوبی است، اما متاسفانه با عدم رعایت این درصد به وسیله خودروسازان درحال حاضر کمتر از 10 درصد خودروی دوگانه سوز فراوری می گردد .

گاز سوز کردن خودرو چقدر هزینه دارد ؟

آن گونه که مدیر طرح CNG می گوید: هزینه گاز سوز کردن به خودرو و نوع مخزن بستگی دارد، برای گازسوزکردن خودرو باید یک میلیون و 700 هزار تومان تا 2 میلیون و 600 هزار تومان هزینه کرد که 80 درصد این مبلغ به وسیله وام کم بهره جبران می گردد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2343

به "خودرویمان را گازسوز کنیم یا نکنیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرویمان را گازسوز کنیم یا نکنیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید