تبتی های در تبعید برای مشخص رهبر سیاسی خود رای دادند

به گزارش بهترین مقاله، صدها تن از تبتی های در تبعید تارامشالا واقع در شمال هند که دولت در تبعید تبت در آن مستقر است، باران و سرما را به جان خریده و پای صندوق های رای رفتند تا رهبر جدید سیاسی خود را انتخاب نمایند.

تبتی های در تبعید برای مشخص رهبر سیاسی خود رای دادند

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رای دهندگان با ماسک بر صورت، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ضدعفونی نماینده های دست آرای خود را در جریان دور نخست انتخابات به صندو های رای انداختند. بسیاری هم به رای دهندگان سالخورده برای پر کردن اوراق رای یاری می کردند.

این رای گیری روز دوشنبه در حالی برگزار گردید که دوره پنج ساله رهبر کنونی سیاسی تبتی ها رو به اتمام است.

در این مرحله نخست رای گیری، دو کاندیدا برای تصدی پست ریاست دولت و همچنین 90 نماینده مجلس انتخاب می شوند. دومین مرحله نیز آوریل 2021 برگزار می گردد.

لوبسانگ سانگای، رهبر سیاسی کنونی تبت که به زودی دوره دوم پنج ساله اش تمام می گردد، گفت: با این رای گیری ما پیامی واضح به پکن می فرستیم که تبت تحت اشغال است اما تبتی ها در تبعید آزاد هستند. با این فرصت و شانس، ما دموکراسی را ترجیح می دهیم. اهمیتی ندارد که ما چه می کنیم اما غرور تبتی ها و حس آنها تمرین دموکراسی است.

دولت در تبعید تبت در 1959 تاسیس شد و حالا دولت مرکزی تبت نام دارد و قوه های مجریه، مقننه و قضاییه دارد که کاندیداها برای سمت ریاست آن از 2011 با آرای مردمی انتخاب می شوند.

چین می گوید، تبت از نظر تاریخی از اواسط قرن 13 میلادی بخشی از قلمروی این کشور است و حزب کمونیست این کشور بر منطقه هیمالیا از 1951 حکومت می نماید. اما بسیاری از تبتی ها می گویند آنها در بیشتر تاریخ خود به طور موثر مستقل بودند و دولت پکن می خواهد از این منطقه حاصلخیز و سرشار از منابع سوءاستفاده کند و در عین حال، هویت فرهنگی آنها را از بین ببرد.

دالایی لاما، رهبر معنوی در تبعید تبت و حامیانش نیز در تارامشالا هستند، پس از آنکه در پی قیام نافرجام 1959 علیه حکمرانی چین از تبت گریختند.

بسیاری از تبتی های جوان در انتخابات امسال میلادی پارلمانی شرکت می نمایند. از آنجا که دالایی لاما پیرتر می گردد، یک حس رقابت بین جوان های تبتی به وجود آمده که آنها باید بیشتر در دولت شرکت نمایند.

دولت چین، دولت در تبعید تبت را به رسمیت نمی شناسد و هیچ تبادل نظریی با نمایندگان دالایی لاما دز 2010 نداشته است. اگرچه هند، تبت را بخشی از چین می داند اما میزبان تبتی های در تبعید است.

بعضی از گروه های مدافع استقلال تبت پیشرفت کمی را در تبادل نظر با چین حاصل نموده اند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1439

به "تبتی های در تبعید برای مشخص رهبر سیاسی خود رای دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبتی های در تبعید برای مشخص رهبر سیاسی خود رای دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید