اینورتر و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟

به گزارش بهترین مقاله، آیا درمورد کولر گازی اینورتر شنیده اید؟ این مقاله به شما یاری می نماید تا با فناوری اینورتر، تفاوت و مزایا و معایب آن نسبت به کولر گازی معمولی آشنا شوید.

اینورتر و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟

به گزارش زومیت، اگر قصد خرید کولر گازی داشته باشید، احتمالاً نام کولر گازی اینورتر به گوشتان خورده است. اولین کولرگازی اینورتر در سال 1980 به وسیله یک شرکت ژاپنی فراوری شد. این نوع کولر به علت مصرف کم انرژی به وسیله سازندگان مختلف در سراسر دنیا فراوری و به فروش رسید. امروزه افراد بیشتری به کولر گازی اینورتر روی می آورند. افرادی که از کولر گازی اینورتر استفاده می نمایند، اغلب نظرات مثبتی دارند. بااین حال، جدا از مزایای قابل تحسین آن، معایبی دارد که شاید برخی در خرید این نوع کولر گازی تردید نمایند.

به طور کلی مهم ترین چیزی که قبل از خرید باید در نظر بگیرید، انتخاب بین دو فناوری اینورتر و غیر اینورتر است. در این مقاله، تعریف، تفاوت، مزایا و معایب کولر گازی اینورتر، تفاوت کولر گازی معمولی با اینورتر و... را به شما می گوییم تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید کولرگازی بگیرید؛ اما قبل از آن شرح می دهیم که کولر گازی اینورتر چیست.

کولر گازی اینورتر چیست و چگونه کار می کند؟

اینورتر در کولر گازی یک برد الکتریکی است که فرکانس الکتریکی را تغییر می دهد. تفاوت اصلی بین کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی یا کولر گازی پنجره ای معمولی در طراحی کمپرسور است.

کولر گازی معمولی را شبیه به آدم دونده در نظر بگیرید. کولر بدون اینورتر شبیه به دونده ای است که به سرعت می دود، ناگهان می ایستد و سپس قبل از دویدن مجدد مدتی استراحت می کند. این آغاز و توقف باعث اتلاف انرژی می گردد.

نوع اینورتر بعلاوه مشابه دونده ای است که سرعت مناسبی را حفظ می کند و او را قادر می سازد بدون مصرف انرژی بیشتر به دویدن ادامه دهد.

اجازه بدهید فناوری اینورتر را طور دیگری تشبیه کنیم. کروز کنترل در خودرو را تصور نمایید. هنگامی که در بزرگراه درحال رانندگی هستید، کروز کنترل خود را برای حفظ سرعت ثابت تنظیم می کنید.

سیستم کروز کنترل به صورت الکترونیکی دریچه گاز شما را کنترل می کند و در سربالایی یا سرآشیبی جاده به آرامی شتاب می گیرد یا کند می گردد و هرگز بالاتر یا پایین تر از سرعت معین شده نمی رود. کروز کنترل برای صرفه جویی در مصرف سوخت عالی است. همین موضوع در خصوص فناوری اینورتر نیز صدق می کند.

خوب، زمانی که از کولر گازی پنجره ای یا کولر گازی معمولی استفاده می کنید، کمپرسور آن اغلب خاموش می گردد؛ اما در کولر گازی اینورتر، کمپرسور هرگز خاموش نمی گردد. این سیستم با سرعت خاصی کار می کند و قابلیت تنظیم سرعت دارد.

به عنوان مثال اگر دمای خاصی (مثلا 22 درجه سانتی گراد) را در کولر معمولی تنظیم کنید، وقتی کولر شما به آن دمای خاص برسد، کمپرسور کولر به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد. مجدداً وقتی دمای اتاق افزایش می یابد، کمپرسور روشن می گردد و فضا را خنک می کند. این عملکرد معایب زیادی دارد؛ مثلا کولر معمولی شما برق بیشتری مصرف می کند، صدای اضافی می شنوید، خنک سازی نامتوازن در فضا خواهید داشت و غیره.

در کولر گازی اینورتر، کمپرسور حتی پس از رسیدن به دمای مشخصی خاموش نمی گردد. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، کولر گازی اینورتر دارای ویژگی سرعت قابل تنظیم است که سرعت کمپرسور را تنظیم می کند و زمانی که به دمای خاصی می رسد، با حداقل سرعت کار می کند.

این ویژگی تضمین می کند که شما حداکثر راحتی را با حداقل هزینه به دست آورید. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب سیستم تهویه مطبوع اینورتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

انواع کولر گازی اینورتر

چند نوع کولر گازی اینورتر در بازار موجود است. رایج ترین نوع کولر گازی اینورتر، اسپلیت یا گاهی اوقات به نام مینی اسپلیت شناخته می گردد. علاوه بر این، کولرهای گازی پنجره ای اینورتر نیز وجود دارد. آن ها دارای تهویه مطبوع با سرعت متغیر نیز هستند.

کلمه اینورتر همان طور که گفته شد، به کمپرسور کولر گازی اشاره دارد. تا زمانی که کمپرسور کولر بتواند سرعت و در نتیجه ظرفیت خود را تنظیم کند، کولر به عنوان دستگاه تهویه مطبوع اینورتر در نظر گرفته می گردد.

مزایای کولر گازی اینورتر

مصرف برق کم تر

از آنجاکه کمپرسور کولر اینورتر به طور منظم روشن و خاموش نمی گردد، برق زیادی مصرف نمی کند. در کولر گازی اسپلیت یا پنجره ای معمولی، وقتی کمپرسور روشن می گردد، کولر مقدار قابل توجهی برق مصرف می کند. در نتیجه، هزینه برق شما بالا می رود.

سروصدای کم تر

زمانی که کولر گازی معمولی یا پنجره ای دارید، صدای اضافی خروجی از کولر خواهید شنید. این اتفاق به خاطر کمپرسور و موتور رخ می دهد. همان طور که پیش تر گفتیم، در کولر گازی معمولی یا پنجره ای ، کمپرسور به صورت منظم روشن و خاموش می گردد و در نتیجه صدای خروجی از دستگاه را خواهید شنید.

اما در کولر گازی اینورتر، این عمل به خوبی انجام می گردد؛ چراکه کمپرسور به طور منظم روشن و خاموش نمی گردد. در عوض، هنگامی که اواپراتور سردتر از دمای اتاق مورد نظر است، کمپرسور کند شده یا با حرکت فن داخلی متوقف می گردد.

بنابراین، اگر عاشق کتاب خواندن هستید یا می خواهید خواب خوبی داشته باشید، هیچ جایگزینی بهتر از کولر گازی اینورتر وجود ندارد.

محدوده توان خروجی گسترده تر

با کولر گازی اینورتر، شما در سراسر اتاق خود خنک خواهید شد. به عبارت دیگر، کولر گازی اینورتر دارای محدوده توان خروجی وسیع تری در مقایسه با کولر غیر اینورتر است که باعث می گردد نوع اینورتر در تغییر مقدار برق مصرفی برای کارکردن، منعطف تر باشد. این یعنی بسته به تعداد ساکنان اتاق، مقدار سرمادهی متعادلی را فراهم می کند.

زمانی که تعداد کمی از افراد در یک اتاق حضور دارند، سرعت چرخش کمپرسور کاهش می یابد تا از خنک شدن بیش ازحد محیط جلوگیری گردد و در عین صرفه جویی در مصرف انرژی، برق کمتری مصرف می کند.

اگر افرادی زیادی حضور داشته باشند، گرمای بیشتری در اتاق فراوری می گردد. بنابراین، کمپرسور سرعت چرخش خود را افزایش می دهد و با حداکثر توان کار می کند تا سطح گرما را در محیط کاهش دهد.

بنابراین، اگر در حال حاضر مشکل خنک نمایندگی نامتوازن در فضای خود دارید، باید کولر قدیمی خود را با کولر اینورتر تعویض کنید.

سازگاری با انرژی خورشیدی

بسیاری از کولرهای گازی معمولی یا پنجره ای با انرژی خورشیدی کار نمی نمایند. به همین علت است که بسیاری از مالکان خانه ها در کشورهایی که در خانه خود برق خورشیدی دارند، در نصب کولر با مشکل روبرو می شوند. اما با کولر گازی اینورتر، دیگر لازم نیست نگران باشید؛ چرا که این کولرها با انرژی خورشیدی نیز کار می نمایند.

معایب کولر گازی اینورتر

قیمت بالا

در مقایسه با سایر کولر گازی های معمولی یا پنجره ای، کولر گازی اینورتر کمی گران قیمت است؛ زیرا ویژگی های منحصربه فردی دارد. بااین حال، شما می توانید این را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

هزینه تعمیر زیاد

اگر احتیاج به تعمیر کولر اینورتر خود دارید، باید پول بیشتری در مقایسه با کولر گازی معمولی خرج کنید. یکی از دلایل اصلی این است که کولر اینورتر ساختار پیچیده ای دارد و برای تعمیر آن به تکنسین های بسیار حرفه ای احتیاج است.

نصب و راه اندازی کولرگازی اینورتر

نصب کولر گازی اینورتر 99 درصد مشابه کولر گازی معمولی یا همان کولر گازی بدون اینورتر است. تنها تفاوت آن ها به سیم کشی بین واحدهای داخلی و خارجی مربوط می گردد.

برخی از تکنسین ها ممکن است به علت سیم کشی اضافی، هزینه بیشتری برای نصب کولر اینورتر دریافت نمایند. بااین حال، بیشتر کولرهای اینورتر دارای قیمت نصب مشابه کولر غیر اینورتر هستند، به خصوص اگر در شهر شما بسیار رایج باشد.

تعمیر و نگهداری کولر گازی اینورتر

تعمیر و نگهداری کولر گازی اینورتر حدود 80 درصد مشابه کولر گازی غیر اینورتر است و از نظر تمیزکاری یکسان هستند. بااین حال، وقتی صحبت از تعویض قطعات می گردد، تهویه مطبوع اینورتر ممکن است به علت درایو اینورتر اضافی و برد الکترونیکی گران تر باشد.

کولرهای گازی اینورتر و به خصوص برد الکترونیکی آن ها راحت تر خراب می شوند. به همین علت بهتر است برای چنین مدل کولرهایی که شامل برخی لوازم الکترونیکی خاص و فناوری هستند، به سراغ برند و مدل بهتر و باکیفیت تر بروید.

تاثیر زیست محیطی کولرهای اینورتر

کولرهای گازی اینورتر تأثیر کمتری بر محیط زیست دارند و بعلاوه به طور قابل توجهی کارآمدتر از کولرهای غیر اینورتر هستند. در نتیجه مصرف برق کم تر است و در نتیجه سوخت کم تری برای فراوری برق سوزانده می گردد.

بسیاری از مردم تصور اشتباهی در خصوص تأثیر زیست محیطی کولرهای گازی دارند. حقیقت این است که کولرهای گازی به تنهایی گازهای مضری منتشر نمی نمایند که بتوانند محیط زیست را آلوده نماید؛ اما مصرف بالای برق این کار را انجام می دهد.

درحال حاضر، دنیا هنوز بیشتر به سوخت های فسیلی و گاز طبیعی برای فراوری برق متکی است. نیروگاه ها برای تأمین برق، سوخت می سوزانند؛ اما همزمان گازهای مضر نیز منتشر می نمایند. بنابراین، کولرهای پرمصرف به طور غیرمستقیم باعث آلودگی بیشتر محیط زیست می شوند.

در برخی موارد، کولرهای گازی تأثیر مستقیمی بر محیط زیست می گذارند. آن ها به وسیله نوعی ترکیب شیمیایی به نام گاز مبرد کار می نمایند که در صورت نشت برای محیط زیست مضر است.

با این حال، مبردهای امروزی به طور قابل توجهی کمتر از قبل مضر هستند، به ویژه مبرد R32. مبرد R32 یا همان دیفلوئورومتان گاز الی محسوب می گردد که تقریبا شبیه به R410 است و به علت داشتن شاخصه ODP اثرات منفی و تخریبی زیست محیطی ندارد. بنابراین، اگر به محیط زیست اهمیت می دهید، کولر گازی اینورتر R32 را انتخاب کنید.

آیا کولرهای گازی اینورتر بهتر از کولرهای گازی معمولی هستند؟

تا اینجای کار قبول دارید که کولرهای گازی اینورتر از نظر عملکرد و مشخصات واقعا بهتر از کولرهای گازی معمولی هستند. بااین حال، اینکه آیا تهویه مطبوع اینورتر برای شما بهتر است یا خیر، داستان دیگری است. من معتقدم که برترین کولر گازی باید متناسب با احتیاجهای شما باشد.

اگر برای ساعات طولانی از کولر گازی استفاده می کنید یا به دلایل مختلفی مبلغ قبض برق شما زیاد است، روی کولر اینورتر سرمایه گذاری کنید تا هزینه برق ماهانه شما کم تر گردد. بعلاوه، اگر به محیط زیست و صرفه جویی در انرژی اهمیت می دهید، از کولرهای گازی اینورتر بهره ببرید.

از طرف دیگر، اگر واقعاً زیاد از کولر گازی استفاده نمی کنید، منطقی است که به سراغ کولرهای گازی غیر اینورتر مقرون به صرفه تر بروید. علاوه بر این، اگر قصد دارید کولر را در اتاق مهمان نصب کنید که به ندرت از آن استفاده می گردد، می توانید به سراغ کولر گازی غیر اینورتر بروید.

در نهایت، همه چیز به احتیاجها و اولویت های شما بستگی دارد. بنابراین، قیمت کولر گازی ممکن است تنها موردی باشد که شما را در مرز انتخاب بین نوع دارای فناوری اینورتر و معمولی قرار دهد. اگر قصد خرید کولر گازی دارید، مقاله راهنمای خرید کولر گازی می تواند به شما در انتخاب مدل خوب یاری کند.

جدا از همه موارد گفته شده، اگر مستأجر هستید یا فضایی محدود دارید، می توانید از کولرهای گازی پرتابل(قابل حمل) بهره ببرید. کولر گازی قابل حمل که به عنوان کولرگازی ایستاده نیز شناخته می گردد، قابلیت این را دارد که به راحتی جا به جا گردد. این کولر به دستگاه دیگری وابسته نیست و تنها به پنجره و پریز برق احتیاج است تا در مکان های مختلف قرار گیرد. برای آشنایی بیشتر مقاله ای جامع درباره کولر گازی پرتابل آماده نموده ایم که می توانید مطالعه کنید.

جمع بندی

کولرهای اینورتر از نظر عملکرد و مشخصات بهتر از کولرهای غیر اینورتر هستند. بااین حال، افرادی که دائماً از کولر گازی استفاده نمی نمایند، ممکن است کولرهای گازی اینورتر را مجذوب کننده ندانند. در عوض، منطقی است که آن ها به سراغ کولرهای گازی غیر اینورتر مقرون به صرفه تر بروند.

از طرفی دیگر، از دیدگاه زیست محیطی، دستگاه های تهویه مطبوع اینورتر توصیه می شوند؛ زیرا کارآمدتر هستند، برق کمتری مصرف می نمایند و به تبدیل دنیا به مکانی بهتر برای فردا یاری می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2289

به "اینورتر و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینورتر و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید