اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس عظیم دنیا، عکس

به گزارش بهترین مقاله، این اقیانوس، قاره امریکا را از قاره اروپا و افریقا جدا ساخته است. قاره امریکا اعم از امریکای شمالی، مرکزی و جنوبی در بخش های غربی این اقیانوس هستند، اما در بخش های شرقی، دو قاره اروپا و افریقا قرار گرفته اند.

اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس عظیم دنیا، عکس

هرچند اقیانوس اطلس بخش قابل توجهی از کره زمین را دربرگرفته است و یکی از مهم ترین ارکان جغرافیای طبیعی را تشکیل می دهد، با این حال اطلاعات عامه مردم در مورد آن بسیار اندک بوده و شامل اطلاعات جامع و کاربردی نیست. ما نیز تصمیم گرفته ایم از فرصت استفاده نموده و اطلاعات جامعی در مورد اقیانوس اطلس ارائه کنیم. شما نیز می توانید با مطالعه این مقاله ما را همراهی نموده و به اطلاعات خود در مورد این اقیانوس پهناور بیافزایید.

نام دیگر اقیانوس اطلس

اقیانوس آتلانتیک نام دیگری است که برای اقیانوس اطلس به کار می رود. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر موقعیت اقیانوس آتلانیتک را بیان کنیم، باید بگوییم که از سمت شمال توسط تنگه دانمارک، دریای گرینلند، دریای نروژ و دریای بارنتز به اقیانوس منجمد شمالی، از سمت جنوب شرقی به اقیانوس هند، از سمت جنوب غربی توسط تنگه دریک به اقیانوس آرام و از جنوب به اقیانوس جنوبی متصل می گردد. این اقیانوس به بخش های خاصی همانند آتلانیتک شمالی و آتلانتیک جنوبی تقسیم شده است.

عمق اقیانوس اطلس

عمق اقیانوس اطلس در بخش های مختلف آن کاملا متفاوت است. عمیق ترین قسمت این اقیانوس در گودال پورتوریکو واقع شده است و عمق آن 8605 متر است. مساحت این اقیانوس با در نظر دریافت دریاهای مجاور آن تقریبا 106٬400٬000 کیلومترمربع (41٬100٬000 مایل مربع) است.

این میزان 20 درصد از مساحت کل زمین و 26 درصد از مساحت آب های زمین را شامل می گردد. مساحت اقیانوس اطلس بدون محاسبه این دریاها 82400000 کیلومتر مربع است.

حجم اقیانوس آتلانتیک با احتساب دریاهای مجاور آن تقریبا 354٬700٬000 کیلومتر مکعب بوده و بدون محاسبه حجم دریاها 323٬600٬000 کیلومتر مکعب است. میانگین عمق متوسط اقیانوس اطلس نیز با احتساب دریاهای مجاور 3339 متر و بدون آن ها 3926 متر تخمین زده می گردد. عرض این اقیانوس نیز همانند عمق آن متغیر بوده و از از 2848 کیلومتر بین برزیل و لیبریا تا 4830 بین آمریکای شمالی و آفریقا متغیر است.

جزایر اقیانوس اطلس

صدها جزیره زیبا و منحصر به فرد در اقیانوس اطلس وجود دارد. بعضی از این جزایر به علت ویژگی های طبیعی و جغرافیایی در یک دسته خاص قرار گرفته و در کنار چندین جزیره دیگر به صورت عمومی معرفی می شوند. جزایر اقیانوس اطلس بنابر این توضیحات عبارتند از:

جزایر اقیانوس اطلس در نیمکره شمالی

استان آنوبون (گینه استوایی)

مجمع الجزایر آزور متعلق به کشور پرتغال

باهاما

جزایر برمودا متعلق به کشور انگلستان

بیوکو متعلق به گینه استوایی

جزایر قناری متعلق به کشور اسپانیا

جزایر کیپ ورد

جزایر فارو متعلق به کشور دانمارک

مادیرا متعلق به کشور اسپانیا

سائوتومه و پرنسیپ

جزایر تورکس و کایکوس متعلق به بریتانیا

جزایر اقیانوس اطلس در نیمکره جنوبی

مجمع الجزایر فرناندو دی نورونیا متعلق به کشور برزیل

سنت هلنا، اسنشن و تریستان داکونا متعلق به بریتانیا

موجودات اقیانوس اطلس

موجودات بسیار زیادی در اعماق اقیانوس اطلس زندگی می نمایند. شرایط آب و هوایی نیز باعث شده است بعضی از موجودات در حوزه این اقیانوس و خارج از آب ها زندگی نموده و حیات متمایزی نسبت به سایر موجودات در بخش های دیگری از دنیا داشته باشند.

موجودات این اقیانوس را می توان به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. در این خصوص بد نیست بدانید که صدها گونه جانوری در این اقیانوس و یا در سواحل آن زندگی می نمایند، اما مهم ترین موجودات شناخته شده در دسته های ذیل قرار می گیرند:

سخت پوستان که شامل انواع خرچنگ ها، شاه خرچنگ ها، شاه میگو، میگو و عنکبوت پادار است.

ماهیان اقیانوس اطلس که شامل صدها گونه مختلف می گردد.

مرجانیان که شامل انواع مرجان های سیاه، عروس دریایی، ناوچه های پرتغالی، آب سان زیان های صورتی و سیفونوفور غول پیکر می شوند.

نرمتنان که انواع هشت پاها، صدها، سرپاورها، خاره چسب، گوش ماهی، زورقک ها و کرم کشتی ها را در می گیرند.

پرندگان اقیانوس اطلس نیز شامل گونه های خاصی از کبوترها، پرستوها، چلچله، سفید غاز، قاپو، آلباتروس بینی زرد اطلس و کودن ها می گردد.

زیاگان اقیانوس اطلس نیز به رده های مختلفی از زیاگان کارائیب، زیاگان دریای شمال، زیاگان مدیترانه ای و زیاگان دریای سیاه تقشیم می شوند.

در این میان می توان شاهد انواع نهنگ ها، دلفین ها، اسفنج شبکه ای قرمز، گراز ماهی، فک دریایی، ستاره دریایی هفت بازو، گردوی دریایی، لاکپشت ریدلی کمپ و هفت پاها بود.

محل اتصال اقیانوس اطلس و آرام

همانطور که می دانید بخش قابل توجهی از سطح کره زمین توسط دو اقیانوس بسیار عظیم به نام های اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام پوشش یافته است. این دو اقیانوس باعث شده اند تا تصاویر هوایی کره زمین به شکل یک کره آبی رنگ به نظر برسد. این دو اقیانوس به وسیله کانال پاناما که یک کانال مصنوعی و ساخته دست بشر است و در حدفاصل آمریکای شمالی و جنوبی واقع شده است به یکدیگر متصل شده اند.

نقشه اقیانوس اطلس

منبع: گردشبان
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1562

به "اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس عظیم دنیا، عکس" امتیاز دهید

2 کاربر به "اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس عظیم دنیا، عکس" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس عظیم دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید