افزایش 300 درصدی قیمت زعفران طی امسال

به گزارش بهترین مقاله، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: هر چند در سال های گذشته اندازه فراوری زعفران زیاد و حتی مازاد از اندازه مصرف بود اما سال جاری به علت کاهش فراوری زعفران قیمت این محصول بین 200 تا 300 درصد افزایش داشته است.

افزایش 300 درصدی قیمت زعفران طی امسال

علی شریعتی مقدم در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه زعفران میراث تمدن کشاورزی ایران است، اظهار کرد: سابقه تولید این محصول در ایران به دوره هخامنشی برمی گردد، در آن دوره روزی یک کیلو زعفران در دربار هخامنشی مصرف می کردند.

وی خشکسالی را مهمترین چالش حال حاضر بخش کشاورزی دانست و اضافه کرد: اگرچه تولید زعفران احتیاج به آب فراوان ندارد، اما تولید آن در امسال بسیار کاهش یافته است و این موجب شده تا قیمت آن نسبت به سال گذشته جهش دو تا سه برابری را تجربه کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: در سال های گذشته به علت افزایش هزینه های تولید، کشت زعفران میزانی کاهش یافت. اما در امسال افزایش هزینه ها، ثابت بودن نسبی قیمت ها و شرایط اقلیمی موجب شد تا بخشی از مزارع مجددا زیر کشت زعفران نروند و شاهد کاهش جدی اندازه تولید زعفران باشیم.

شریعتی مقدم بیان نمود: هر چند در سال های گذشته اندازه تولید زعفران زیاد و حتی مازاد از اندازه مصرف بود، اما امسال به علت کاهش تولیدزعفران قیمت این محصول بین 200 تا 300 درصد افزایش داشته است . بعلاوه در امسال قیمت گل زعفران از کیلویی 85 هزار تومان در سال های قبل به کیلویی 200 تا 300 هزار تومان در امسال افزایش یافته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از هر 100 کیلوگرم گل زعفران فقط یک کیلوگرم زعفران استحصال می گردد، گفت: همان میزان هم در مراحل جداسازی، خشک کردن و توزیع هزینه هایی را در بردارد به همین علت بهای تمام شده زعفران افزایش یافته و برای تولید کنندگان امسال این محصول ارزان نبوده است.

شریعتی مقدم ادامه داد: اگرچه هنوز قیمت های زعفران نهایی نشده ولی اکنون هر گرم زعفران حدود 28 تا 34 هزار تومان خرید و فروش می گردد و نسبت به سال های گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه ایران تولیدکننده اصلی محصول ارزشمندی مانند زعفران در دنیا است، توضیح داد: وقتی زعفران از ایران به تمام نقاط دنیا راه یافته بدون شک باید جایگاه بالاتری نسبت به جایگاه امروز در دنیا داشته و منافع اقتصادی بسیار گسترده تری برای تولیدکنندگان و دست اندرکاران آن، واحدهای صنعتی به خصوص در راستای منافع ملی داشته باشد.

این تولید و صادرکننده نمونه زعفران ایران اظهار کرد: به رغم اینکه تا به امروز سرمایه گذاری ها و فعالیت های ارزنده ای در زمینه تولید و تولید زعفران اجرا شده است، اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب و جایگاه واقعی فاصله بسیاری داریم.

وی گفت: هرچند طی سال های مختلف 85 تا 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید شده است، اما با توجه به اینکه بیش از 30 کشور دنیا در حال حاضر تولید را به صورت بهینه شروع نموده و از سویی خشکسالی تاثیر منفی در سال های اخیر بر تولید زعفران داشته بنابراین سهم زعفران ایران رو به کاهش است.

شریعتی مقدم تأکید کرد: با شرایط موجود باید نسبت به اصلاح امور در زمینه بازاریابی، توسعه بازار با ارزش اضافه نموده بالا و تولید بهداشتی، کیفی و با راندمان بالا مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان نمود: به رغم اینکه زعفران خواص دارویی و ارزش های غذایی بسیاری دارد، اما در میان مصرف کنندگان ناشناخته مانده که اگر به درستی معرفی گردد مصرف آن افزایش یافته و بازار این محصول از نظر اقتصادی، کمی و کیفی گسترده تر می گردد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: به رغم اینکه بیش از 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می گردد، اما هنوز آن گونه که باید نتوانسته جایگاه واقعی خود را به دست آورد، از سویی تحریم های ظالمانه علاوه بر اینکه محدودیت هایی را در مبادلات اقتصادی بین المللی ایران به وجود آورده به بخش خصوصی، خصوصا صنایع میانه و کوچک آسیب بیشتری وارد نموده است.

شریعتی مقدم گفت: با توجه به شرایط نو زعفران به روزرسانی برنامه ها جزء ضروریات بوده و می تواند یاری کند تا این محصول به جایگاه واقعی خودش در دنیا برسد.

وی توضیح داد: اگرچه در هفت ماهه سال گذشته 126 هزار و 676 تن زعفران از کشور صادر شده است، اما این اندازه در امسال به 118 هزار و 353 تن کاهش یافته است. فروردین ماه امسال با 252 درصد و شهریورماه امسال نیز با 37 درصد بیشتر و کمترین اندازه صادرات زعفران از کشور اجرا شده است.

وی گفت: اندازه صادرات زعفران ایران در سال زراعی 99-98 بالغ بر 302 هزار و 676 تن بوده که این اندازه با 5 درصد افزایش در سال زراعی 1399- 1400 به 316هزار و 353 تن رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1929

به "افزایش 300 درصدی قیمت زعفران طی امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 300 درصدی قیمت زعفران طی امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید