آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس!

به گزارش بهترین مقاله، حمل و نقل عمومی در پاریس

پاریس، مرکز فرانسه و یکی از کلانشهرهای مدرن و شلوغ جهان است. اگر سفر به فرانسه و پاریس را دارید و نگران استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس هستید در این مطلب همراه ما باشید. درست است که پاریس شهری بزرگ است، اما خوشبختانه سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس بسیار منظم و سازماندهی شده است و اگر از وسیله مناسب و صحیح استفاده کنید به راحتی و بدون دردسر می توانید در شهر تردد کنید. در ادامه نکاتی مهم و کاربردی برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس را با شما در میان می گذاریم تا با استفاده از آن ها بتوانید سفری لذت بخش تر و بی دردسرتر داشته باشید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس!

قبل از هرچیز باید بدانید که شهر بزرگ پاریس به چندین منطقهه تقسیم شده و هر منطقه هم به چندین ناحیه تقسیم می شود. در حال حاضر 20 منطقه در پاریس وجود دارد و هر منطقه حال و هوای خاص خود را دارد. این منطقه بندی ها که در زبان فرانسوی اروندیسمان (arrondissements) نامیده می شوند از مرکز شهر پاریس شروع می شوند و در جهت عقربه های ساعت حول اولین منطقه شکل می گیرند. از طرفی رود سن هم نقش بسیار مهمی در پاریس دارد و از سرتاسر شهر عبور می کند و شهر پاریس را به دو بخش سمت چپ و سمت راست رود سن تقسیم می کند. اگر پای صحبت اهالی پاریس بنشینید حتما اصطلاح سمت چپ و راست رود را می شنوید: سمت راست معمولا به قسمت شمالی رود سن گفته می شود و سمت چپ هم به جنوب این رود اطلاق می شود. بخش زیادی از شهر پاریس و همین طور منطقه ها بیست گانه در سمت راست رود سن قرار گرفته اند و تنها 6 منطقه در سمت چپ قرار گرفته است.

حقایقی در مورد شهر پاریس

  • تاسیس: قرن سوم قبل از میلاد
  • جمعیت: 2241346 نفر
  • مساحت 105.4 کیلومتر مربع
  • واحد پول: یورو

مترو

شبکه متروی پاریس یکی از قدیمی ترین متروهای اروپاست و تقریبا تمام سطح شهر را پوشش می دهد. با این حال، تعداد زیاد خطوط و پیچیدگی ظاهری آن ها ممکن است باعث ترس و نگرانی مسافران و جهانگرد ها شود. اما نگذارید ظاهر پیچیده مترو شما را بترساند، در تمام ایستگاه ها نقشه های جهت وجود دارند و به راحتی و با راهنمایی از مامورین می توانید جهتتان را پیدا کنید. مترو پاریس 16 خط و حدود 300 ایستگاه دارد که نواحی مرکزی پاریس را کاملا پوشش می دهند. خطوط مترو از 1 تا 14 نامگذاری شده اند و دو خط دیگر هم به ترتیب 3b و 7b نامیده می شوند. متروی پاریس بسیار تمیز، کارآمد و ارزان است و یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس به شمار می رود. قطارها از ساعت 5:30 صبح تا نیمه شب فعال است و فاصله بین حرکت قطارها حدود 8-10 دقیقه است. ورودی ایستگاه های مترو در سطح شهر کاملا مشخص است و نقشه های مترو در بیشتر هتل ها، کیوسک های روزنامه فروشی و همین طور به صورت آنلاین در دسترس است.

بلیط مترو تنوع بسیار زیادی دارد تا جوابگوی نیاز مسافران مختلف باشد. از بلیط یک طرفه، بلیط ده سفره، بلیط یک روزه و حتی هفتگی و ماهیانه هم وجود دارد که هرکس با توجه به نیازش یکی از آن ها را تهیه می کند. بلیط مترو را می توانید از دستگاه های فروش اتوماتیک بلیط و همین طور باجه های بلیط فروشی در ایستگاه های مترو تهیه کنید. یکی از خوبی های بلیط مترو این است که برای سوار شدن به اتوبوس های شهری، تراموا، قطار RER و قطار کابلی مونتمارتر هم قابل استفاده هستند. بنابراین با خرید یک بلیط می توانید تقریبا تمام نیازتان به وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس را برآورده کنید.

دوچرخه

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس دوچرخه است و با استفاده از دوچرخه هم می توانید ورزش و تفریح کنید و هم در هزینه سفر به مقدار قابل توجهی صرفه جویی کنید. در سطح شهر پاریس ده ها هزار دوچرخه در بیش از 1800 ایستگاه دوچرخه وجود دارد و شما می توانید از هرکدام از آن ها دوچرخه بگیرید و در هرکدام از آن ها دوچرخه را رها کنید. خوشبختانه شهر پاریس و خیابان ها و پیاده روهای این شهر بسیار دوچرخه دوست است و با دوچرخه می توانید به بیشتر نقاطی که می خواهید بروید. در بسیاری از خیابان ها و منطقه ها پاریس محدوده هایی را برای ورود ویژه دوچرخه درنظر گرفته اند تا با خیال راحت بتوانید دوچرخه سواری کنید.

دوچرخه های پاریس که ولیب (Velib) نامیده می شوند سیستمی مدرن برای حمل و نقل عمومی در پاریس هستند که بسیار هم با استقبال روبرو شده اند. برای استفاده از این دوچرخه می توانید بلیط 1 روزه یا هفت روزه را تهیه کنید و از دوچرخه ها استفاده کنید. برای تشویق مردم به استفاده از دوچرخه، نیم ساعت اول استفاده کاملا رایگان است و از آن پس، با توجه به زمان مصرف مبلغی از حساب کارتتان کسر می شود. با این حال، در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس استفاده از دوچرخه هم به صرفه تر است و هم می تواند یک تفریح و گشت و گذار ارزان در دل خیابان های شهر پاریس به حساب بیاید.

اتوبوس شهری

در بین وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس گزینه اتوبوس شهری شاید از نظر جهانگرد ها چندان وسیله محبوبی نباشد. با این حال اگر بدانید که سوار کدام اتوبوس شوید می توانید لذت پاریس گردی و تماشای خیابان ها و محله های کمتر جهانگردی شهر را هم داشته باشید. حدود 60 خط اتوبوس شهری در سرتاسر پاریس فعال هستند و به این ترتیب، می توانید با انتخاب اتوبوس صحیح به هرکجای شهر که می خواهید بروید. اتوبوس های پاریس معمولا با یک عدد دو رقمی مشخص می شوند و این عدد نشان دهنده جهت و مبدا و مقصد آن ها به شمار میرود. ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر کاملا مشخص شده اند و نقشه جهت، زمانبندی حرکت اتوبوس ها و حتی صفحه نمایش اعلام زمان رسیدن اتوبوس هم در هر ایستگاه وجود دارد.

به طور مثال اتوبوس شماره 72 مسافران را از موزه لوور به دیدنی های دیگر مثل میدان کنکورد، باغ های تویلری، امتداد رود سن و برج ایفل می برد. برای استفاده از اتوبوس های شهری می توانید از همان بلیط مترو استفاده کنید.

قطار RER

قطار RER سیستم قطار منطقه ای است که دارای 5 خط است و در محدوده مرکزی شهر پاریس تردد می کند. این قطارها مسافران را به دو فرودگاه اصلی پاریس و مقاصد بیرون شهر مثل کاخ ورسای و دیزنی لند پاریس می رساند. اگرچه با استفاده از این قطارها می توانید در منطقه ها مرکزی پاریس تردد کنید، اما استفاده از اتوبوس و مترو به مراتب سریع تر و ساده تر است. قطارهای RER به ویژه برای منطقه ها حومه پاریس و همین طور دسترسی به فرودگاه ها بسیار کارآمد و سودمند هستند.

زمانبندی حرکت این قطارها مانند مترو نیست و فواصل حرکت هر قطار کمی طولانی تر است. همچنین قیمت بلیط این قطارها از بلیط مترو گران تر است و بر اساس مبدا و مقصد شما مشخص می شود.

قایق اتوبوسی | Batobus

گفتیم که رود سن از وسط شهر پاریس عبور می کند و نقش مهمی در زندگی مردم دارد. به همین دلیل هم یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس قایق های مسافربری به نام قایق اتوبوسی است. این قایق ها روشی بسیار جالب و هیجان انگیز برای گشت زنی در سرتاسر پاریس هستند و بسیار هم مورد استقبال جهانگرد ها قرار می گیرند. قایق اتوبوسی ها در هشت ایستگاه مختلف در امتداد رود سن حرکت می کنند و مسافران را تورهای بازدید از شهر پاریس می برند.

اتوبوس های تور پاریس

وقتی به پاریس سفر می کنید در بدو ورود متوجه اتوبوس های جهانگردی می شوید که در منطقه ها مرکزی پاریس وجود دارند و تورهای پاریس گردی اجرا می کنند. بیشتر آن ها از مفاهیمی مثل هیپ-آن، هیپ-آف استفاده می کنند و جهتهای مشخصی را طی می کنند و در کنار تمام مکان های جهانگردی پاریس توقف می کنند. اگر با تور پاریس به این شهر سفر کرده اید معمولا تورهای گشت شهری از طرف مجریان تور ارائه می شود، در غیر این صورت می توانید سوار این اتوبوس ها شوید و در تورهای پاریس گردی آن ها شرکت کنید. اگر خواستید از این اتوبوس ها استفاده کنید پیشنهاد می کنیم طبقه بالا بنشینید که روباز است و در می توانید از هوای دلپذیر هم لذت ببرید. البته در فصول سردتر سال چنین پیشنهادی را نمی کنیم!

منبع: wanderwisdom.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2086

به "آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید