7 چیز امروزی که داشتن آن ها را مدیون مردم دوران باستان هستیم

به گزارش بهترین مقاله، ما امروزه اختراعات زیادی داریم که زندگی بدون آن ها برایمان قابل تصور نیست. گرچه بیشتر آن ها اختراعات عصر مدرن تلقی می شوند اما منشأ آن ها می تواند به اجداد باستانی مان بازگردد. بعضی از اختراعات عصر باستان به قدری بحث برانگیز بودند که به علت محدودیت های آن موقع قابل پذیرش نبودند. با این حال، به مرور زمان به جزئی از زندگی روزمره بدل شدند و دنیایی که امروز می شناسیم را شکل دادند.

7 چیز امروزی که داشتن آن ها را مدیون مردم دوران باستان هستیم

1- رستوران های فست فود در پمپئی وجود داشتند

به گزارش روزیاتو، ما تصور می کنیم رستوران های فست فود اختراعی مدرن هستند. اما غذاهای خیابانی در دوران باستان هم وجود داشتند. باستان شناسان در جریان پژوهش های خود در شهر باستانی پمپئی در ایتالیا نوعی رستوران فست فود رومی به نام ترموپولیوم (Thermopolium) کشف کردند. غذاهای این رستوران خوراک اردک، ماهی شور، پنیر تنوری و جوندگان سرخ شده با عسل بود. امروزه امکان امتحان کردن غذاهای عصر باستان وجود ندارد، اما می توانید از این مکان تاریخی بازدید کنید و از تماشای نقاشی های دیواری آن لذت ببرید.

2- منشأ آرایش به مصر باستان بازمی گردد

قدمت آرایش به عصر باستان بازمی گردد و از حدود 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح وجود داشته است. مصریان باستان برای درست کردن لوازم آرایشی از مواد طبیعی مانند مرمر سبز، سرمه، اخرای قرمز یا حنا استفاده می کردند.

فرآیند آماده سازی آن ها بسیار زمان بر بود، از جمله پودر کردن مواد معدنی و سپس ترکیب آن ها با یک ماده چسبنده که معمولاً چربی حیوانات بود. با این حال، از آرایش تنها به منظور زیبایی استفاده نمی شد. مصریان باستان اعتقاد داشتند با این کار از اهریمن نیز در امان می مانند، چرا که چشمان بدون آرایش در برابر چشم زخم آسیب پذیرتر بود.

3- ساعت زنگ دار در یونان باستان اختراع شد

ما آنچنان به تکنولوژی عادت نموده ایم که احتمالاً بیدار شدن از خواب بدون تنظیم ساعت زنگ دار تلفن همراه مان برایمان قابل تصور نیست. از سویی دیگر، در گذشته مردم با طلوع آفتاب از خواب بیدار می شدند و گاهی هم مجبور بودند پیش از آن بیدار شوند. به همین علت افلاطون، فیلسوف یونانی اولین نوع از ساعت زنگ دار را اختراع کرد. او از ساعت آبی که ساعت متداول در یونان باستان بود استفاده کرد و ویژگی دیگری به آن اضافه کرد. او برای اعلام زمان آغاز سخنرانی هایش در زمان سحر، سوت هایی نصب نموده بود که صدایی شبیه به ساز ارگ لوله ای از آن ها فراوری می شد.

4- قدیمی ترین قفل های در به دست مصریان باستان ساخته شدند

قدیمی ترین قفلِ در حدود 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح به وسیله مصریان ساخته شده است. قفل های باستانی شبیه به قفل های سوزنی غلتان اما بسیار بزرگ از آنچه امروز استفاده می کنیم بودند، به طوری که گاهی طول آن ها به 60 سانتیمتر می رسید. و برعکس این قفل ها که از چوب و فلز ساخته می شدند، مصریان باستان تنها از چوب استفاده می کردند، حتی برای ساخت کلید قفل ها.

5- رومی های باستان گرمایش مرکزی داشتند

قدمت گرمایش مرکزی به روم باستان بازمی گردد. هایپوکوست (Hypocaust) یا گرمایش از کف نوعی سیستم گرمایش مرکزی است که جریان هوای گرم را به وسیله لوله های تعبیه شده در زیر کف زمین به گردش درمی آورد. گرمای این سیستم به وسیله آتش تأمین می شد. یافته های باستان شناسان نشان داده این سیستم گرمایش در حمام ها و خانه های طبقات بالای جامعه روم باستان وجود داشته.

6- سومری ها اولین سیستم نوشتاری را اختراع کردند

گرچه ما امروزه از حروف مدرن و ساده شده برای نوشتن استفاده می کنیم اما باید از سومری ها برای اختراع اولین سیستم نوشتاری ممنون باشیم. ارتباط نوشتاری در ابتدا به رسم تصاویر ساده ای خلاصه می شد که به آن ها پیکتوگراف (Pictograph) یا تصویرنگاشت گفته می گردد. با افزایش احتیاج به نگارش ایده های انتزاعی تر، انسان ها آغاز به تبدیل تصویرنگاشت ها به نمادهای پیچیده تر کردند. سیستم نوشتاری طی قرون تاریخ به تغییر و تحول ادامه داد و در نهایت به الفبای مدرنی تبدیل شد که امروزه داریم.

7- یونانیان باستان برای صبحانه پن کیک درست می کردند

دانشمندان با تجزیه و تحلیل دانه های نشاسته به جامانده بر روی ابزارهای آسیاب 30 هزارساله به این نتیجه رسیدند که انسان های عصر حجر آرد درست می کردند و آن را با آب ترکیب می کردند تا چیزی شبیه به پن کیک درست نمایند. با این حال، قدمت اولین نمونه به ثبت رسیده از اشاره به پن کیک به یونان باستان بازمی گردد.

جالینوس، پزشک یونانی کتاب های زیادی درباره پزشکی و سلامت نوشته بود، اما یکی از آن ها به تغذیه اختصاص داشت. در حقیقت، برخلاف آنچه امروزه تصور می گردد، پن کیک یک صبحانه آمریکایی نیست، بلکه بر اساس نوشته های جالینوس، یونانیان باستان هم آن را برای صبحانه درست می کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2294

به "7 چیز امروزی که داشتن آن ها را مدیون مردم دوران باستان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 چیز امروزی که داشتن آن ها را مدیون مردم دوران باستان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید