11 حقیقتِ جالب در خصوص زبان گرجی

به گزارش بهترین مقاله، حقایق زبان گرجی

گرجستان در سال های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری محبوب تبدیل شده و شهرهای مختلف آن مثل تفلیس و باتومی الانه پذیرای گردشگر ها و گردشگران خارجی زیادی هستند. مردم گرجستان زبانِ خاص خودشان را دارند که زبان گرجی نامیده می گردد و یکی از قدیمی ترین زبان ها در دنیا به حساب می آید. این زبان الفبای خاص خود را دارد که بر خلاف تصور عامه با زبان های دیگر (مثل روسی) کاملا متفاوت است. در این مطلب می خواهیم جالب ترین حقایق زبان گرجی را به شما معرفی کنیم تا در خصوص فرهنگ و زبان این کشور درک بهتری داشته باشید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

11 حقیقتِ جالب در خصوص زبان گرجی

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

تاریخچه زبان گرجی

گرجستان تاریخ بسیار پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و در طول تاریخ بارها در تصرف قدرت هایی مثل ایرانی ها، ترکان عثمانی و روس ها بوده است. همان طور که می دانید گرجستان تا سال 1991 بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و به همین دلیل زبان روسی زبان رسمی این کشور بود و مردم نیز برای مبادلات روزمره ناچار به یادگیری این زبان بودند. با این حال گرجستان زبان ویژه خود را نیز دارد که گرجی نامیده می شود و از هزاران سال پیش تا به امروز در برابر حملات مختلف کشورها و فرهنگ های مختلف دوام آورده است. البته لشکرکشی های قدرت های عظیم منطقه به گرجستان تاثیرات زیادی در زبان گرجی گذاشته و کلمات و واژه های مختلف خارجی در این زبان به چشم می خورد. با این حال، امروزه زبان رسمی گرجستان زبان گرجی است که الفبای خاص خود را دارد و گرجی ها هم به آن بسیار افتخار می نمایند. جالب است بدانید که زبان گرجی یکی از ده زبان کهن و قدیمی در سرتاسر جهان است که هنوز هم صحبت می شود. این زبان یکی از زبان های قفقازی و از خانواده زبان های کارتولی محسوب می شود و امروزه علاوه بر گرجستان در بخش هایی از آذربایجان، شمال شرق ترکیه و شهرهای فریدون شهر و بوئین میاندشتِ اصفهان هم تکلم می شود.

1- شکل گیری الفبای گرجی به دوران شاه پارناواز بر می شود

بر اساس یکی از نوشته های گرجی، شاه پارناواز الفبا و خط گرجی را اختراع نموده است. البته تاریخ دقیق حکومت شاه پارناواز تعیین نیست اما بر اساس آخرین منابع و اسناد مکتوب، وی در قرن سوم پیش از میلاد حکومت می نموده است. به همین دلیل بسیاری از مورخین و کارشناسان همین تاریخ را به عنوان اختراع و شکل گیری خط گرجی در نظر می گیرند.

2- زبان گرجی سه الفبا دارد!

بله، یکی از جالب ترین حقایق زبان گرجی این است که به جای یک الفبا، در واقع سه الفبا در این زبان وجود دارد. زبان گرجی در طول تاریخ دچار تغییر و تحولات فراوانی شده و از سه شکل اصلی و اولیه به سه شکل تبدیل شده است: آسومتاورولی (Asomtavruli)، نوسخاخوتسوری (Nuskhakhutsuri) و مخدرولی (Mkhedruli). آخرین فرم از زبان گرجی همانی است که گرجی های امروزی از آن استفاده می نمایند و 33 حرف دارد. این نوشتار حروف عظیم ندارد و در یک کلمه گرجی ممکن است تا 3 یا 4 یا حتی بیشتر حرف همخوان بدون هیچ گونه حرف صدادار در کنار هم وجود داشته باشد که تلفظش را برای غیرگرجی ها کمی سخت می نماید. با این حال هیچ وقت یک همخوان دوبار در کنار هم قرار نمی گیرد.

3- برخلاف تصور همه، یادگیری زبان گرجی سخت نیست!

وقتی برای اولین بار در سفر گرجی حرف زدن را می شنوید آن قدر تلفظ بعضی حروف و واژه ها برایتان غریب است که فکر می کنید گرجی زبان سختی است. با این حال، واقعیت این طور نیست و اگر با اصول و قواعد گرامری آن آشنا شوید می بینید که دستورالعمل های سرراست و ساده ای برای یادگیری این زبان وجود دارد و به راحتی می توانید آن را یاد بگیرید. تنها بخش سخت و سخت این زبان یادگیری سیستم صرف فعلی آن است.

4- تنها چهارمیلیون نفر در جهان گرجی صحبت می نمایند

زبان گرجی حداقل 18 گویش دارد و زبان گرجی استاندارد بر اساس گویش کارتوِلین است. این گویش ها ویژگی منحصربه فردشان را حفظ نموده اند و دارای گنجینه واژگان، ریشه شناسی لغات و … مختص به خود هستند.

5- واژه سلام در زبان گرجی به معنای پیروزی است!

واژه رسمی گرجی ها برای سلام، گامارجوبا (Gamarjoba) است که به معنای پیروزی است و بازتابی از گذشته پر فراز و نشیب و حملات و جنگ های بیشمار این منطقه است. جالب است بدانید که کلمه صبح بخیر-عصربخیر در زبان گرجی Dila/Saghamo mshvidobisa است که به معنی صبح/عصرِ پیروزی است.

6- سوم شخص مفرد در زبان گرجی جنسیت ندارد!

برخلاف بسیاری از زبان ها که سوم شخص مفرد در آن ها جنسیت دارد، در زبان گرجی این طور نیست. جالب است بدانید که زمانی که گرجی ها می خواهند در خصوص یک شخص غایب صحبت نمایند از واژه ای خنثی و بدون جنسیت استفاده می نمایند که به این ترتیب نمی توان جنسیت فرد مورد نظر را تشخیص داد. البته این مورد در زبان فارسی هم وجود دارد و او در زبان ما جنسیت ندارد. اما در مقایسه با she/he در زبان انگلیسی می توانیم بگوییم که گرجی ها از واژه ای معادل it استفاده می نمایند.

7- اگر کلمه ای با حرف صدادار تمام نشود گرجی ها یک i به آخر آن اضافه می نمایند

یکی از حقایق زبان گرجی اضافه کردن حرف I به آخر کلمه هاییست که به حرف صدادار ختم نمی شوند. اگر واژه ای خارجی وارد زبان گرجی شود و با حرف صدادار تمام نشود گرجی خودشان یک i به آن اضافه می نمایند. مثلا اگر گرجی ها بخواهند از اسم زینب Zeinab استفاده نمایند آن را به صورت zeinabi می گویند.

8- براساس نام خانوادگی می توانید اصالتِ فرد را حدس بزنید

نام خانوادگی گرجی عمیقا با زادگاه اصلی آن ها در ارتباط است و به همین دلیل هم می توانید خاستگاه و منطقه ای که فرد از آن جا آمده را تشخیص بدهید. البته از آن جا که امروزه مردم در سرتاسر کشور جابجا می شوند این موضوع دیگر به اندازه سابق دقیق نیست، با این حال هنوز هم بعضی نام های خانوادگی هستند که دقیقا به یک منطقه و خطه در گرجستان اشاره دارند.

9- سیستم شمارش اعداد گرجی ها مشابه فرانسوی هاست

یکی دیگر از جالب ترین حقایق زبان گرجی سیستم شمارش و اعداد آن هاست. گرجی ها براساس عدد 20 اعداد را می شمارند. مثلا عدد 84 را چهاربار بیست و چهار می نامند که دقیقا مشابه سیستم شمارش اعداد در زبان فرانسوی است. بنابراین شاید یکی از مواردی که در هنگام یادگیری زبان گرجی باعث سردرگمی تان بشود همین مورد است.

10- سه واژه برای بله وجود دارد

یکی از حقایق زبان گرجی این است که در این زبان در واقع سه واژه برای بله وجود دارد: دیاک (بله رسمی)، کی (غیرسمی) و هو (محاوره ای). بنابراین خودتان را آماده کنید که در سفر به گرجستان با هر سه این واژه ها روبرو شوید. البته همان طور که گفتیم دیاک، صورت رسمی کلمه بله است و در مکان های رسمی از این واژه استفاده می شود.

11- در زبان گرجی واژه های خارجی زیادی وجود دارند

در بالا و ابتدای متن به تاریخ پر فراز و نشیب گرجستان اشاره کردیم. در طول تاریخ قدرت های عظیم منطقه بارها به این کشور حمله نموده اند و مدتی آن را در تصرف خود داشته اند. حضور نیروهای خارجی در زبان و فرهنگ گرجی ها هم اثرگذار بوده است و هنوز هم واژه های خارجی زیادی را می توان در زبان گرجی پیدا کرد. در بین تمام این واژه ها، بیش از همه واژه های ترکی، فارسی و عربی به چشم می خورند و وجود دارند.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 878

به "11 حقیقتِ جالب در خصوص زبان گرجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 حقیقتِ جالب در خصوص زبان گرجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید