گوشی تاشو، چرخان یا رول شونده؛ کدام بهتر است؟

به گزارش بهترین مقاله، طی چند سال گذشته به لطف کاهش حاشیه های نمایشگرهای موبایل و استفاده از قابلیت هایی مانند بریدگی و حفره نمایشگر، نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی های هوشمند افزایش یافته است. با این حال، شرکت ها به این پیشرفت ها بسنده نکرده اند و حالا به غیر از گوشی های تاشو، ظاهرا در آینده نزدیک چندین گوشی چرخان و رول شونده هم معرفی خواهند شد.

گوشی تاشو، چرخان یا رول شونده؛ کدام بهتر است؟

اما در نهایت کدام فناوری طی چند سال آینده ماندگار خواهد شد و می تواند نظر کاربران بیشتری را جلب کند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

گوشی تاشو

در حال حاضر سامسونگ سلطان بی چون و چرای گوشی های تاشو محسوب می شود. در این زمینه شرکت هایی مانند موتورولا و هواوی هم وارد عمل شده اند ولی آمار فروش آن ها به پای گوشی های تاشو سامسونگ نمی رسد. سامسونگ برای گلکسی Z Flip از طراحی عمودی استفاده کرد و با بهره گیری از تجربیات ساخت گلکسی فولد، بهبودهای قابل توجهی را برای گلکسی Z Fold 2 عملی کرد.

این گوشی علاوه بر اینکه یک پرچم دار تمام عیار محسوب می شود و از امکانات گوشی های این چنینی بهره می برد، به عنوان یک گجت تاشو جذابیت دوچندانی را برای کاربران به ارمغان می آورد. یکی از مهم ترین پیشرفت های اجرا شده در این گوشی، مکانیسم لولای آن است که حالا کاربران می توانند زاویه موردنظر خود را برای دو بخش گوشی انتخاب کنند. به عنوان مثال می توانیم به استفاده از آن مانند یک لپ تاپ کوچک یا سه پایه برای ثبت عکس اشاره کرد.

گوشی چرخان

در حالی که سامسونگ بعد از سال ها تلاش و سرمایه گذاری وارد حوزه گوشی های تاشو شده است، ال جی تصمیم گرفته شانس خود را در عرصه گوشی های چرخان امتحان کند. گوشی ال جی Wing به لطف طراحی عجیبی که دارد در نگاه اول می تواند مورد توجه زیادی قرار بگیرد.

در واقع این گوشی برای برخی کارها می تواند تا حد زیادی مثمر ثمر واقع شود. به عنوان مثال وقتی در ماشین در حال مسیریابی سفر خود هستید، تغییر جهت نمایشگر اصلی منجر به ارائه اطلاعات بیشتری برای کاربر می شود. همچنین بخش پایینی این گوشی می تواند به عنوان یک نوع گیمبال برای عکاسی و فیلمبرداری مورد استفاده قرار بگیرد.

ال جی برای افرادی که نگران دوام این گوشی هستند گفته که اگر در هر روز 100 بار این گوشی چرخانده شود، می توان با خیال راحت تا 5 سال و نیم از آن استفاده کرد. این یعنی کاربران ال جی Wing نگرانی بابت دوام آن نخواهند داشت.

گوشی رول شونده

به تازگی حجم خبرهای مربوط به گوشی های رول شونده بسیار بیشتر شده و مدتی قبل شرکت اوپو از گوشی کانسپت یا مفهومی OPPO X 2021 رونمایی کرد که از نمایشگر رول شونده بهره می برد. نمایشگر این گوشی در حالت عادی 6.7 اینچ اندازه دارد ولی با فشردن یک دکمه، اندازه آن به 7.4 اینچ می رسد.

این فناوری به لطف موتورهای پیشرفته زیر نمایشگر و صفحه نمایش مخصوص امکان پذیر شده که باریک ترین بخش آن فقط 0.1 میلی متر ضخامت دارد. این فناوری جذاب پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد و در آینده نزدیک احتمالا مورد توجه زیادی قرار می گیرد.

با وجود اینکه گوشی های رول شونده تازه نفس محسوب می شوند و هنوز چنین محصولی راهی بازار نشده است، اما به غیر از اوپو شرکت های دیگری مانند ال جی و سامسونگ مشغول توسعه چنین محصولی هستند.

آینده از آن کدام فناوری است؟

هر سه تکنولوژی اشاره شده مزایا و معایب مختلفی دارند. هرکدام از آن ها که بتواند بر زندگی روزمره کاربران تاثیر مثبتی بگذارد، دوام بالایی داشته باشد، تجربه کاربری را بهبود ببخشد و از نظر مصرف انرژی کاربران را دچار مشکل نکند، در نهایت ماندگار خواهد شد. با توجه به شرایط فعلی، گوشی تاشو گلکسی Z Fold 2 در مقایسه با دو گزینه دیگر حرف بیشتری برای گفتن دارد.

ال جی Wing به تازگی راهی بازار شده و هنوز تعیین نیست که در استفاده بلندمدت تا چه حد می تواند نظر کاربران را جلب کند. از طرف دیگر، گوشی های رول شونده هم تعیین نیست چه زمانی به دست کاربران می رسند ولی برخی گزارش ها حاکی از آن است که ال جی قصد دارد سال آینده گوشی رول شونده خود را راهی بازار کند.

وقتی که صحبت های از فناوری های آینده دار کاربردی به میان می آید، نمی توان جذابیت گوشی های رول شونده را کتمان کرد. این نوع نمایشگرهای فوق نازک فضای بسیار کمی را از بدنه گوشی اشغال می کنند و تغییر اندازه آن ها هم کاربردهای مختلفی را عملی می کند. این در حالی است که وزن زیاد و ضخامت بالای گوشی های تاشو و چرخان ضعف مهمی برای آن ها محسوب می شوند.

روی هم رفته و با در نظر دریافت تمام مزایا و معایب، گوشی های رول شونده احتمالا در مقایسه با دو فناوری دیگر بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند؛ زیرا از یک طرف هم اندازه گوشی های معمولی هستند، وزن بالایی ندارند و کاربردهای گوشی های تاشو و چرخان را هم ارائه می دهند. و در نهایت باید بگوییم که این نوع نمایشگرها دارای چین خوردگی نیستند و می توانند نمایشگر یک دست و جذابی را ارائه کنند.

  • نگاهی به آینده گوشی های هوشمند؛ ایده های جالبی که هوش از سرتان می برند!

منبع: Slash Gear

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1348

به "گوشی تاشو، چرخان یا رول شونده؛ کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی تاشو، چرخان یا رول شونده؛ کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید