چگونه متوجه شوید که دچار چه نوع سرفه ای شده اید

به گزارش بهترین مقاله، پیش از آنکه دست به دامان داروی ضد سرفه بدون نسخه شوید، بسیار اهمیت دارد که بدانید دچار چه نوع سرفه ای شده اید. از اینرو، این مقاله به شما در تشخیص نوع سرفه ای که ممکن است دچار آن شده باشید یاری نموده تا بتوانید درمان

چگونه متوجه شوید که دچار چه نوع سرفه ای شده اید

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

پیش از آنکه دست به دامان داروی ضد سرفه بدون نسخه شوید، بسیار اهمیت دارد که بدانید دچار چه نوع سرفه ای شده اید. از اینرو، این مقاله به شما در تشخیص نوع سرفه ای که ممکن است دچار آن شده باشید یاری نموده تا بتوانید درمان مناسب آن را در پیش گیرید.

سرفه ناشی از بیماری های ویروسی را نبایستی با داروهای آنتی بیوتیک درمان کرد، به این دلیل که تغییری در عفونتهای ویروسی ایجاد نمی نمایند. در مقابل، استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، بثورات، و غیره را بوجود آورد.

سرفه فی نفسه یک نشانه بوده و اهمیت سرفه تنها با ارزیابی علائم دیگر همراه با آن می تواند معین شود. سرفه در اصل راه بدن شما جهت خلاص شدن از شر مواد خارجی و یا مخاط ته نشین شده در ریه ها و راه های هوایی است. بعلاوه ممکن است روش بدن جهت حل نمودن مشکل راه هوایی تحریک شده باشد. سرفه فرایندی از ایجاد فشار کافی در قفسه سینه جهت بیرون راندن مواد محرک و یا هرگونه مواد خارجی و پاک و باز کردن راه های هوایی به منظور تنفس است.

با این حال، سرفه مداوم ممکن است ناشی از چند دلیل نهفته جدی باشد، بطوریکه اگر بدون درمان رها شوند ممکن است موجب بروز عوارض شدیدتری شود. چنانچه سرفه شما به مدت بیش از 7 هفته به طول انجامید، بدانید که مسئله ای وجود داشته و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بعلاوه در صورتی که علائم خاصی که هرگز پیش از این تجربه ننموده بودید مانند سرفه همراه با خون و یا همراه با خلط با رنگ غیر عادی، را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص انواع مختلف سرفه

سرفه بدون خلط یا خشک

سرفه ای که خشک بوده و فراوری خلط ننماید را سرفه بدون خلط نامند. دلیل اصلی این نوع سرفه ممکن است محرکهای تنفسی مانند گرد و غبار، پرز، دود، و غیره باشد و یا ممکن است در سرانجام سرماخوردگی هنگامی که هیچ خلطی برای خارج شدن وجود نداشته باشد، فرد دچار سرفه خشک شود. انواع مختلفی از سرفه خشک وجود دارد که از جمله آنها سرفه صاف کردن گلو، سرفه خشک همراه با خس خس، سرفه دردناک و نفس گیر و غیره می باشند.

در پی این علائم باشید

 سرفه خشک، کوتاه و مکرر در زمانهای غیر معمول

 احساس غلغلک در پشت گلو که منجر به سرفه می شود

 سرفه مداوم همراه با تنگی نفس

سرفه خلط دار

این نوع سرفه، برعکس سرفه خشک و بدون خلط است، به این دلیل که در آن خلط فراوری می شود. سرفه خلط دار بعلاوه به اسم سرفه خیس شناخته می شود و معمولاً به وسیله ترشحات مایع و مخاط یافت شده در دستگاه تنفس فوقانی و به عبارتی ریه ها و نای ایجاد شده و به وسیله سرفه از بدن دفع می شوند. علل نهفته سرفه خلط دار می تواند آسم و یا بعضی عفونتها باشد. هرچند متعارف ترین دلیل می تواند سرماخوردگی باشد به این دلیل که تمام خلط از مجاری بینی از جایی که به وسیله سرفه خارج شده بودند به درون گلو بازمی گردند.

در پی این علائم باشید

 بیرون آوردن خلط سبز همراه با سرفه

 بیرون آوردن اخلاط همراه با سرفه

سیاه سرفه

سیاه سرفه یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است. این نوع سرفه از فردی به فردی دیگر به وسیله قطرات بزاق در حین سرفه منتقل می شود. سیاه سرفه ممکن است به شکل شدیدی ظاهر شده و حتی می تواند کشنده باشد. از اینرو، اهمیت دارد که از خود و بعلاوه دیگران نسبت به این سرفه با پوشاندن دهان در حین سرفه محافظت کنید. اغلب اجازه می دهند که این بیماری دوره تا 6 هفته ای خود را بدون هیچ درمانی طی کند. با این حال، همانطور که پیش از این اسم شد، اگر به شکل شدید خود ظاهر شود، ممکن است به عوارض و پیچیدگی های بیشتری مانند شکستگی دنده، ذات الریه، و یا حتی مرگ منجر شود.

در پی این علائم باشید

 احساس خفگی

 استفراغ پس از حمله سرفه

 به سرفه افتادن غیر قابل کنترل

 احساس سبکی سر

 غش کردن

 دوره ای بدون سرفه و در پی آن حمله سرفه

سرفه پارس مانند

همانطور که از نام آن پیداست، این یک سرفه پارس مانند بوده که صدایی بلند و خشن فراوری می نماید. اغلب به خروسک اشاره دارد. با این حال، خروسک یک بیماری تنفسی ناشی از عفونت ویروسی است و همواره ممکن است موجب بروز سرفه پارس مانند نکند. در یک مورد عادی، سرفه پارس مانند ممکن است در نتیجه تورم تارهای صوتی ناشی از سرماخوردگی باشد. گلو (حنجره) و لوله هوایی (نای) معمولاً به وسیله ویروس آلوده می شوند. این سرفه عمدتاً در بچه ها زیر 5 سال دیده می شود.

در پی این علائم باشید

 فراوری صدایی خشن و پارس گونه در حین سرفه

 بدتر شدن سرفه در شب

 تورم و عفونتهایی که تنفس را سخت می سازند

 صدایی زیر تحت اسم صدای گوشخراش و یا صدای بلند و سوت مانند که در طول عمل دم ایجاد می شود.

 افزایش سرعت تنفس

سرفه عادت گونه یا دارای سرچشمه روانی

معمولاً پس از یک دوره سرماخوردگی و یا بیماری های دیگر رخ می دهد. علائم همراه بخصوص دیگری را نشان نداده و اغلب هنگامی که فرد به خواب می رود این سرفه متوقف می شود. نوع معمولی سرفه بوده که در بچه ها بیشتر از بزرگسالان دیده می شود. افرادی که دچار این نوع سرفه می باشند اغلب هنگامی که شخصی به سرفه می افتد، احساس اضطرار در سرفه نموده و گاهی حتی کلمه سرفه را تلفظ می نمایند.

در پی این علائم باشید

 سرفه ای که در طول و یا پس از بهبودی از لارینژیت ویروسی آغاز شود

 سرفه ای که در طول و پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی آغاز شود

اطلاع از نوع سرفه ای که دچار آن شده اید همواره بهتر است به این دلیل که ممکن است عاملی کلیدی در تصمیم گیری شما در مورد لزوم و عدم لزوم مراجعه به پزشک باشد. گرچه بعضی اوقات ممکن است یک سرفه سطحی باشد، اما هیچگاه یک سرفه مداوم را نادیده نگرفته و هرچه زودتر یاری پزشکی را دریافت دارید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1849

به "چگونه متوجه شوید که دچار چه نوع سرفه ای شده اید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه متوجه شوید که دچار چه نوع سرفه ای شده اید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید