وقتی کسی به احساسات شما اهمیتی نمی دهد، چه باید کرد؟

به گزارش بهترین مقاله، خبرنگارانـ بدون شک داشتن کسی که برای شما ارزش قائل است و به شما توجه می نماید، احساس خوشایندی است؛ اما مزایای این توجه و مراقبت می تواند فراتر از یک حس خوشایند باشد. برای مثال وقتی در محل کار احساس ارزشمندی می کنیم، تمایل داریم عملکرد بهتری داشته باشیم. هنگامی که احساسات ما در روابط عاشقانه و محبت آمیز ارج نهاده می شوند، این امر می تواند پیوند ما را با افراد عمیق تر کند و عزت نفس مان تقویت گردد. باید بدانیم که روابط پیچیده هستند و گاه ممکن است ما محبتی نثار کنیم؛ اما در ازای آن محبت زیادی عایدمان نگردد.

وقتی کسی به احساسات شما اهمیتی نمی دهد، چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگاران، اگر طرف مقابل به احساسات شما اهمیتی ندهد، همه چیز ممکن است پیچیده گردد. گاه ممکن است تا زمانی که آسیب ندیده اید، متوجه این موضوع نشوید؛ بنابراین قبل از اینکه به آن نقطه برسید، بهتر است برخی نشانه ها را که به به شما یاری می نماید بفهمید کسی به احساسات یا رابطه اش با شما اهمیت نمی دهد، بیاموزید. دانستن این نشانه ها بعلاوه می تواند به شما یاری کند بفهمید آیا اغلب خودتان گرایش به ایجاد چنین روابطی دارید یا خیر.

علائمی که نشان می دهد ممکن است کسی برای رابطه شما ارزش قائل نباشد، به راحتی قابل تشخیص است. یکی از نشانه های رایج این است که از شما در خصوص احساسات، زندگی تان یا آنچه برایتان اهمیت دارد، سؤال نمی نماید. این موضوع می تواند در هر رابطه ای متفاوت باشد. مثلاً در محل کار می تواند آن گونه باشد که نظر شما را در خصوص پروژه های خاصی جویا نشوند. ممکن است حتی زمانی که عضوی از گروه هستید، یک گردهمایی ترتیب بدهند و شما را در آن شرکت ندهند یا ممکن است تمام مدت در خصوص خودشان صحبت نمایند و هرگز از شما چیزی نگویند.

جنی والترز، درمانگری در لس آنجلس می گوید: ممکن است احساس کنید که دائم باید مراقب رفتار و صحبت های تان با آن فرد باشید و به طور معمول احساس دیده شدن یا شنیده شدن نمی کنید. او می گوید: این احساس ممکن است در واقع به این خاطر باشد که آن ها مدام حرف شما را قطع می نمایند یا فقط حسی باشد که وقتی در کنارشان هستید، به سراغ شما می آید. چری تیمکو، راهنمایی گر روابط زوجین علائم دیگری را که نشان می دهد شخصی به شما اهمیت نمی دهد، این چنین بر می شمرد:

او به مقدار شما برای رابطه ارزش قائل نیست.

هیچ گونه علاقه یا کنجکاوی در خصوص شما یا زندگی تان از خود نشان نمی دهد.

برنامه اش برای رابطه با شما فرق دارد.

هرگز جویای شما یا نظرات تان نمی گردد.

نسبت به تأثیر رفتارهایش بر شما بی توجه است.

درخواست های شما برای تغییر رفتارش را بی پاسخ می گذارد.

در برخی موارد که این رفتار ها هرچند وقت یک بار روی می دهند، اهمیت چندانی ندارند. شاید به این دلیل باشد که فرد مقابل روز سختی را سپری نموده یا احتیاج به حمایت دارد و اگر بیشتر اوقات از نظر احساسی در دسترس نباشند، نشانه مهمی است که باید به آن توجه کرد. ملیسا زاویسا یک مددکار اجتماعی بالینی نمونه هایی از مکالماتی را به اشتراک می گذارد که ممکن است برای کسی که در رابطه مورد بی توجهی قرار می گیرد، آشنا باشد:

شما: من تازه فهمیدم همسر سابقم ازدواج نموده و از این موضوع شوکه شده ام و ناراحتم.

دوست تان: چرا هنوز برایت اهمیت دارد؟

شما: عجب روزی بود، به نظر می رسید هیچ چیزی در خصوص دخترم یا در محل کار درست پیش نمی رود.

دوست تان: حداقل یک شغل یا دختر داری.

شما: کار های زیادی برای انجام دادن دارم و مطمئن نیستم چطور می توانم همه چیز را انجام بدهم.

شریک زندگی تان: مثلاً فکر می کنی کار های زیادی داری؟ نمی دانی من چقدر کار دارم!

شما: واقعاً نگران اوضاعی هستم که در محل کارم در جریان است.

شریک زندگی تان: بگذار من یک نفسی بکشم. این دغدغه بزرگی نیست. فقط باید با آن کنار بیایی.

ممکن است فردی احساسات شما را ناچیز بشمارد، بی اعتبار بداند یا نادیده بگیرد. اما اینکه فردی به احساس شما اهمیت ندهد با اینکه متوجه آن نگردد، چه تفاوتی دارد؟ والترز می گوید اگر کسی کوشش می نماید شما را درک کند، اگر وسط یک مشاجره هم باشید، به تبادل نظر با شما ادامه می دهد. اما برخی افراد که با تروما یا مسائل دیگری درزمینه سلامت روان زندگی می نمایند، ممکن است توانایی برقراری ارتباط با افراد دیگر را نداشته باشند. آن ها ممکن است به شما اهمیت بدهند؛ اما ابزاری برای ایجاد پیوند های معنادار نداشته باشند. این مسئله یک انتخاب شخصی نیست؛ بلکه نتیجه شرایطی است که با آن در زندگی دست به گریبان هستند.

در خصوص برخی افراد ارزش قائل نبودن و اهمیت ندادن به دیگران نشانه ضعف در همدلی آن هاست. به طور خلاصه همدلی به این معناست که بتوانیم خود را جای دیگران قرار بدهیم. وقتی کسی برای احساس شما ارزش قائل نیست یا در رابطه با شما پویا نیست، می تواند به این دلیل باشد که در همدلی کردن ضعف دارد. از دیدگاه روان شناختی فقدان همدلی می تواند نشانه برخی مسائل در سلامت روان باشد؛ اما همواره این طور نیست. تحقیقات اجرا شده در سال 2019 نشان می دهد که برخی افراد ممکن است به دلیل هزینه های احساسی که ممکن است متحمل شوند، با دیگران ابراز همدردی ننمایند.

به گفته والترز برخی نشانه های نداشتن همدلی در طرف مقابل می تواند این گونه باشد که احساسات شما را سرکوب می نماید، از بحث درباره احساسات تان دوری می نماید، صحبت های شما را قطع می نماید و باعث می گردد از حرف زدن منصرف شوید یا اینکه با شما به شیوه ای تحقیرآمیز، با منت یا بی اهمیت صحبت می نماید. البته باید توجه داشت این علائم اگر دائم در رابطه تکرار شوند، نگران نماینده هستند.

آیا بی اهمیتی به احساس دیگران می تواند فقط یک مشکل شخصی باشد؟

برای یافتن جواب این سؤال باید نحوه واکنش و تعامل فرد با دیگران را مورد ارزیابی قرار داد. توجه کنید که آیا الگویی برای رفتار ها وجود دارد؟ آیا شخص دیگری احساسات مشابهی در خصوص نحوه رفتار آن شخص داشته است؟ یک متخصص می گوید: شاید فرد سابقه آسیب روحی داشته و در اعتماد کردن به افراد دچار مشکل باشد یا شاید با برخی از عوامل استرس زا دست و پنجه نرم می نماید که شما از آن ها بی خبر هستید. در این صورت این موضوع به شما مربوط نمی گردد و اگر شما تنها فردی هستید که با او این گونه رفتار می نمایند، ممکن است این موضوع شخصی باشد.

صرف نظر از دلیل این امر ممکن است درک این نکته مفید باشد که افراد تغییر نمی نمایند، مگر اینکه بخواهند و گام های مؤثری در این جهت بردارند. ممکن است رفتار فرد به شما بستگی نداشته باشد و مهم این است که شما از خودتان نیز محافظت کنید.

وقتی کسی به احساسات شما اهمیتی نمی دهد، چه باید کرد؟

کاری که تصمیم می گیرید انجام بدهید، به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از مواردی که باید در نظر گرفت، امنیت عاطفی است. آیا فکر می کنید اگر احساسات خود را بیان کنید، طرف مقابل اهمیت می دهد و تغییر می نماید؟ یا نشان دادن آسیب پذیری به شما آسیب بیشتری می رساند؟ در این موقعیت شاید احتیاج باشد همه زمان هایی که فرد از نظر عاطفی همراه تان بود یا زمان هایی را که در کنارتان نبود، آنالیز کنید. به طورکلی ابراز احساسات بسیار مهم است؛ زیرا سرکوب احساسات می تواند استرس بیشتری ایجاد کند. اما این بدان معنا نیست که باید با آن شخص این کار را انجام دهید.

شاید مراجعه به یک دوست دیگر یا یک درمانگر بتواند در این مورد یاری نماینده باشد. بیان احساسات واقعی خود - خواه به شکل صحبت مستقیم با فرد، یادداشت روزانه یا صحبت با یک درمانگر - کلید سلامت و آسایش عمومی شماست. اگر تصمیم دارید احساس خود را بیان نکنید و به آن پایبند باشید، ممکن است بهتر باشد دلایل خود را آنالیز کنید.

با افرادی که به آن ها اعتماد دارید یا با یک درمانگر صحبت کنید. از این طریق می توانید در خصوص آنچه در یک رابطه احتیاج دارید، مطلع شوید و کسانی که به شما اهمیت می دهند، این احتیاج را تأیید نمایند. وقتی برایتان آشکار گردد به چه چیزی در رابطه احتیاج دارید، کاری که باید انجام بدهید؛ نیز معین می گردد.

اگر مایلید مستقیم با طرف مقابل خود صحبت کنید، می توانید طبق دستورالعمل زیر پیش بروید

ـ احساسات خود را آنالیز کنید و چهارچوب های خود را مرور کنید.

ـ به تعاملات خود با این شخص و نقشی که در زندگی شما ایفا می نماید، فکر کنید و فهرستی را از آنچه این شخص به زندگی شما می افزاید، تهیه کنید.

ـ تصمیم بگیرید چگونه می خواهید پیش بروید. مثلاً زمانی را برای بحث در خصوص آنچه در آن شخص دیده اید، معین کنید. از قبل در خصوص آن فکر کنید و آنچه را که می خواهید درباره اش حرف بزنید، بنویسید. نگرانی های خود را به اشتراک بگذارید و سپس به صحبت های طرف مقابل گوش دهید و برای انواع واکنش ها آماده باشید.

ـ به خاطر داشته باشید که احساسات، افکار و رفتار های شما متعلق به شماست و این موضوع در خصوص شخص مقابل نیز صدق می نماید.

ـ پس از اینکه هر دو مسائل تان را به اشتراک گذاشتید، تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید ادامه بدهید.

ـ ممکن است شرایط حل گردد و شما به رابطه تان ادامه بدهید یا ممکن است به مشاجره کشیده گردد که در این صورت هر دو شما باید آرام باشید و بعداً دوباره صحبت کنید.

ـ در برخی موارد شاید لازم باشد راه های دیگری را برای تبادل نظر امتحان کنید. مثلاً ممکن است با نامه یا ایمیل آسان تر بتوانید با فرد صحبت کنید. ممکن است شما یا آن شخص درنهایت تصمیم بگیرید به رابطه سرانجام بدهید. اگر رابطه به سرانجام رسید، به خود فرصت بدهید تا برای آن سوگواری کنید.

ـ اگر در گذشته سعی نموده اید با آن شخص به این موضوع بپردازید و رفتار او تغییر ننموده است، ممکن است احتیاج باشد معین کنید که آن شخص از این پس چه نقشی می تواند در زندگی شما داشته باشد. گاه ممکن است نقشی در خصوص حضور آن شخص در زندگی خود نداشته باشید. برای مثال آن فرد همکار شما باشد. در این موارد مهم است که احتیاج های عاطفی خود را برآورده کنید و بدانید که حتما نمی توانید آن شخص را از زندگی روزمره خود حذف کنید.

آماندا انلو یک مشاور حرفه ای در امریکا می گوید: اگرچه ما همواره آنچه را که احتیاج داریم از دیگران دریافت نمی کنیم، همواره می توانیم این هدیه را به خودمان بدهیم که به احتیاج های عاطفی خود توجه کنیم. او اضافه می نماید: اطمینان بخشیدن به خود با ایجاد یک محیط امن و پایدار می تواند گامی قدرتمند به سوی ایجاد حس درک و فهمیده شدن باشد. حواس پنج گانه خود را آنالیز کنید و چیزی برای تسکین هرکدام بیابید. شمعی با بوی شگفت انگیز روشن کنید، اطراف خود را با اشیایی احاطه کنید که احساس لطافت و آرامش به شما می بخشند یا برای آغاز به موسیقی انرژی بخش گوش دهید.

منبع: psychcentral

منبع: فرارو
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1882

به "وقتی کسی به احساسات شما اهمیتی نمی دهد، چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کسی به احساسات شما اهمیتی نمی دهد، چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید