لاریجانی: سطح روابط تجاری ایران و ویتنام باید همپای همکاری های سیاسی پیشرفت کند

به گزارش بهترین مقاله، رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر ویتنام از افزایش سطح روابط تجاری با این کشور استقبال کرد.

لاریجانی: سطح روابط تجاری ایران و ویتنام باید همپای همکاری های سیاسی پیشرفت کند

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش خبرنگاران، علی لاریجانی که به ویتنام سفر نموده است، در دیدار با فوین سون فوک نخست وزیر ویتنام با اشاره به اینکه از گذشته همواره روابط دو ملت محبت آمیز و احترام آمیز بوده است، اضافه نمود: امروز چهل و پنجمین سالگرد روابط دو کشور است که باید از این روابط استفاده بهینه کرد و رایزنی سیاسی بین دو کشور باید ارتقا یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بین دو مجلس روابط بسیار خوبی وجود دارد، یادآور شد: سطح روابط تجاری همپای همکاری های سیاسی، خوب پیشرفت ننموده است و ما در سال گذشته در مجلس ایران برنامه پنجساله توسعه را تصویب کردیم و محورهایی را برای توسعه در نظر گرفته ایم که یک بخش آن مربوط به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین مشتقات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل دریایی و بنادر فرصت های خوبی برای همکاری وجود دارد، ادامه داد: ایران در منطقه مکران می خواهد سرمایه گذاری کند که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری ویتنام است.

لاریجانی در این دیدار همچنین درباره مسائل منطقه ای همانند سوریه، همکاری های بین ایران و ویتنام در زمینه کشاورزی، برق، مخابرات و برطرف مسائل بانکی با نخست وزیر ویتنام به گفت و گو پرداخت.

ایران و ویتنام شرایط مبادلات تجاری و تامین اطلاعات را برای تجار فراهم نمایند

فوین سون فوک در این دیدار با بیان اینکه در سال 2014 به ایران سفر نموده است، گفت: بنده به کشورهای مختلفی سفر نموده ام و زمانی که به ایران آمدم متوجه شدم که ایران کشوری ثروتمند بوده و ظرفیت همکاری زیادی دارد.

نخست وزیر ویتنام با تاکید بر اینکه دولت این کشور برای روابط سنتی و دیرینه با ایران احترام قائل است، اضافه نمود: خرسندم که در سال های گذشته شاهد توسعه روابط بوده ایم که در این راستا پیشنهاد می گردد که توافق نامه کمیسیون مشترک را که امضا شده به اجرا درآوریم و حجم مبادلات تجاری را افزایش دهیم.

وی بر گسترش همکاری ها بین دو کشور در زمینه انرژی، مخابرات، روابط بانکی، گردشگری و تجارت تاکید نمود.

فوین سون فوک با اشاره به برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام در سال 1973 یعنی 45 سال پیش گفت: پیشنهاد می گردد که ایران و ویتنام با یکدیگر همکاری نمایند تا مراسم چهل و پنجمین سالگرد همکاری ها برگزار گردد.

نخست وزیر ویتنام با بیان اینکه پیشنهاد می گردد ایران و ویتنام شرایط مبادلات تجاری و تامین اطلاعات را برای تجار فراهم نمایند، اضافه نمود: محصولات کشاورزی ویتنام همانند برنج زیاد است که ما به صادرات این محصولات تمایل داریم که در این فرصت پیشنهاد می گردد به درخواست شرکت ویتنامی برای صادرات برنج به ایران پاسخ مثبت داده گردد.

وی درخواست همکاری بین گروه برق ایران با گروه برق ویتنام را در این دیدار بیان کرد و اضافه نمود: ما به دنبال افزایش همکاری بین مخابرات ایران و مخابرات ویتنام هستیم.

فوین سون فوک خواهان توسعه گمرکی و ارتباطات بانکی بین ایران و ویتنام شد و ادامه داد: پیشنهاد می گردد که بانک مرکزی ایران و ویتنام بیشتر همکاری نمایند و مسائل بانکی دوطرف برطرف گردد.

نخست وزیر ویتنام تاکید نمود: در زمینه راه و ترابری و حمل و نقل دریایی باید شرایط برای گسترش همکاری ها ایجاد گردد.

وی برای همکاری صنعتی و فراوریی در ایران ابراز تمایل کرد و اضافه نمود: در حال حاضر یک کارخانه فراوری خودرو در ویتنام راه اندازی شده که اگر ما بتوانیم قطعات خودرو را در ویتنام فراوری کنیم، برای ما بسیار خوب است.

نخست وزیر ویتنام با اشاره به اینکه حجم مبادلات مالی ویتنام زیاد بوده و اقتصاد این کشور بازار باز است، یادآور شد: ویتنام توافق نامه های دوجانبه و چندجانبه با کشورها در زمینه بازار آزاد امضا می نماید و در آینده نزدیک در تمام موافقتنامه های تجارت آزاد و آ.س.آن شرکت می نماید.

وی توضیح داد: همکاری در بخش پتروشیمی، مخابرات و برق از ظرفیت های مهمی است که می تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 486

به "لاریجانی: سطح روابط تجاری ایران و ویتنام باید همپای همکاری های سیاسی پیشرفت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاریجانی: سطح روابط تجاری ایران و ویتنام باید همپای همکاری های سیاسی پیشرفت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید