شرایط جدید صدور و وصول چک اعلام شد

به گزارش بهترین مقاله، شرایط جدید صدور و وصول چک و همچنین شرایط چک های برگشتی در نشست خبری اصلاح قانون صدور چک اعلام شد.

شرایط جدید صدور و وصول چک اعلام شد

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، داود محمد بیگی - مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی - در این نشست خبری در خصوص ویژگی های قانون جدید چک شرح داد: در قانون جدید سامانه و سیستم های جدیدی برای ثبت اطلاعات چک دیده شده است. همچنین روی تعاملات بین دستگاهی، از جمله تعاملات بین بانک مرکزی و قوه قضاییه برای رسیدگی به شکایات تاکید بیشتر شده است، از سوی دیگر محدودیت برای دارندگان چک برگشتی سخت گیرانه تر شده است.

نحوه ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

وی با اشاره به سامانه صیاد اظهار کرد: در آینده ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد اجباری خواهد شد. برای این منظور صادر نماینده چک باید با مراجعه به اپلیکیشن ها بارکد چک را اسکن کند و با وارد کردن اطلاعات بانکی، احراز هویت گردد سپس مبلغ، تاریخ و اطلاعات گیرنده را وارد کند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: دریافت نماینده نیز باید بارکد را اسکن کند و با شماره کارت احراز هویت گردد. سپس می تواند اطلاعات چک را مشاهده کند و حتی می تواند چک را به شخص دیگر انتقال دهد.

چک های قدیمی و فعلی احتیاج به ثبت در صیاد ندارد

محمدبیگی تاکید نمود: چک های قدیمی که درحال حاضر در گردش هستند،چه صادر شده باشند چه نشده باشند، مشمول این قانون نمی شوند. چک های جدید از 20 دی ماه از سوی بانک ها با مردم ارائه می گردد و حتی پس از ان هم الزامی در ثبت در سامانه صیاد نیست، زیرا این موضوع احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

محمدبیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در سطح اطلاعات چک در سامانه صیاد برای افرادی که اینترنت دسترسی ندارند راهکار دیگری دیده شده یا نه، شرح داد: دو کانال دیگر به غیر از اپلیکیشن برای افراد دیده شده است. کانال اول کانال شعبه بانک است که چندان بهینه نیست، زیرا ما ترجیه می دهیم فرد حضوری به بانک مراجعه نکند کانال دیگر که در حال فراهم آوردن زیرساخت های آن با سازمان فناوری هستیم پیامک است در واقع افراد می توانند با ارسال پیامک به یک سرشماره خاص اطلاعات چک را وارد یا دریافت نمایند. از سوی دیگر از بانک ها درخواست کردیم تلفن بانک های خود را برای این منظور فعال نمایند.

وی تاکید نمود: مشتریان باید به این نکته توجه داشته باشند که ثبت در سامانه صیاد پشت نویسی چک را بی احتیاج می نماید. در پشت نویسی چک حتما باید شماره ملی و نام و نام خانوادگی ثبت گردد اما در سامانه صیاد احتیاج به چنین کاری نیست.

شرایط چک های برگشتی در قانون اصلاح صدور چک

در ادامه این نشست محبوب صادقی مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی در خصوص شرایط چک های برگشتی در قانون جدید شرح داد: چنانچه چک برگشت بخورد روی گواهینامه عدم پرداخت ثبت می گردد. همچنین قضات می توانند کد رهگیری چک برگشتی را استعلام نمایند، از سوی دیگر بانک مرکزی برای همه بانک ها دسترسی ایجاد نموده و اطلاعات افراد ورشکسته در سامانه ای ثبت می گردد.

وی ادامه داد: براین اساس هر فردی که چک برگشتی داشته باشد نمی تواند تسهیلات بگیرد البته این موضوع ممکن است برای بعضی شرکت ها اخلال ایجاد کند که برای این منظور آیین نامه ای در هیات وزیران مصوب شده و شرکت ها می توانند در شورای تامین مصوبه دریافت نموده و تسهیلات و ضمانت نامه دریافت نمایند.

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی با تاکید بر این که همه حساب ها و کارت های فردی که چک برگشتی داشته مسدود می شوند، گفت: همچنین این امکان فراهم شده زمانی که چک برگشت خورد از سایر حساب ها و کارت های فرد مبلغ مورد نظر برداشت می گردد.

به گفته محبوب صادقی، طبق آخرین آمار میزان چک های برگشتی در مهرماه امسال حدود 700 تا 800 هزار چک بوده که نسبت به چک های وصولی کاهش داشته است.

لزوم رعایت اعتبار در چک ها

همچنین حسین معصومی - رییس گروه آنالیز و تطبیق مقررات اداره مطالعات و مقررات بانکی - در این نشست با اشاره به رعایت سقف اعتبار چک اظهار کرد: دسته چک هایی که قرار است از بیستم دی ماه در اختیار مشتریان قرار بگیرند حداکثر تا سه سال اعتبار دارند و گیرنده چک باید اطمینان حاصل کند که این موضوع رعایت شده است. در واقع گیرنده چک می تواند به وسیله استعلام پیامکی از شرایط صادرنماینده چک آگاه گردد.

وی با بیان این که چک بدون در وجه حامل نمی تواند صادر گردد، اظهار کرد: همچنین چک باید کد رهگیری داشته باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1381

به "شرایط جدید صدور و وصول چک اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط جدید صدور و وصول چک اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید