رصد حیات در مریخ با مقوای پرنده

به گزارش بهترین مقاله، محققان نانو مقوایی پرنده طراحی نموده اند که می توان با یاری آن نشانه های حیات را در مریخ رصد کرد.

رصد حیات در مریخ با مقوای پرنده

ورقه های کوچک پرنده که از نانومقوا فراوری می شوند به رصد شواهد حیات در مریخ به ناسا یاری می نمایند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا این نانو مقواهای پرنده را طراحی نموده اند. آنها معتقدند ناوگانی از این هواپیماهای کوچک را می توان از کاوشگرهایی روی سطح حرکت می نمایند، به پرواز درآورد تا نمونه هایی از سیاره سرخ جمع آوری نمایند.

هر دستگاه نانومقوایی شامل یک صفحه توخالی از جنس اکسید آلومینیوم با ضخامت چند نانومتر و ساختاری ساندویچی مشابه مقوای کارتن است.

وزن چنین دستگاهی به اندازه یک مرغ مگس خوار است و با یاری تغییرات در دمای هوا معلق می ماند.

چنین هواپیمای سبکی برای سیاره هایی مانند مریخ بسیار مناسب است زیرا اتمسفر آن نازک و گرانش اندکی دارد. در نتیجه گجت مذکور می تواند به راحتی در هوا معلق بماند.

توسعه دهندگان این گجت ها معتقدند ناوگانی از نانومقواهای پرنده به ماموریت های اکتشافی کاوشگر مریخ 2020 یاری می نماید.

این درحالی است که این کاوشگر همراه یک بالگرد مریخی به سیاره سرخ ارسال می گردد. اما باید گزینه های دیگری در اختیار داشته باشد تا درصورت عمل نکردن بالگرد مریخی، از ابزارهای دیگر استفاده کند.

ایگور بارگاتین استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه پنسیوانیا و محقق ارشد این پروژه می گوید: بالگرد مریخی بسیار هیجان انگیز است. اما این فقط یک ابزار است. اگر هر اتفاقی بیفتد، آزمایش ها متوقف می شوند زیرا راهی برای تعمیر آن وجود ندارد. ما پیشنهاد می کنیم از شیوه ای کاملا متفاوت استفاده گردد. این نانومقواهای پرنده علاوه برآنکه می توانند حسگرهایی را حمل نمایند تا متان و آب را رصد نمایند. همچنین این ابزارها به آسانی فرود می آیند و همچنین می توان آنها روی کاوشگر قرار می گیرند و جابه جا می شوند.

نانومقوای پرنده از طریق گرمایی که در کانال های توخالی آن به دام می افتد، بالای سطح سیاره معلق می ماند. می توان این گرما را از طریق نور لیزری فراهم کرد که از کاوشگر مریخ 2020 ساطع می گردد. همزمان با داغ شدن نانومقوا، تمایز فشار سبب می گردد جریان هوا در ساختار توخالی آن نفوذ کند و از کانال ها خارج گردد و در نتیجه ابزار از زمین بلند می گردد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 987

به "رصد حیات در مریخ با مقوای پرنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد حیات در مریخ با مقوای پرنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید