آشنایی با خواص میخک

به گزارش بهترین مقاله، میخک، ماده ای به نام اوژنول را به خود اختصاص داده است، این ترکیب معطر، خواص درمانی فوق العاده ای دارد.

آشنایی با خواص میخک

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، میخک، یکی از ادویه جات قدیمی به خصوص در غذا های هندی و دیگر کشور های آسیایی، مانند اندونزی، آفریقای شرقی و پاکستان است. چوب میخک و روغن گیاهی آن خواص زیادی از قبیل ضدعفونی کنندگی و بی حسی برای تسکین دندان درد دارد.

همچنین خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی که با بیماری های فصل سرما و قارچ ها مقابله کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

از چوب میخک بیشتر به عنوان یک ضدعفونی کننده و بی حس کننده قوی یاد می کنند که از این گیاه به ویژه برای تسکین دندان درد، مسائل لثه و حتی ضدعفونی کردن دهان استفاده می کنند. از جمله مهم ترین خواص دیگر چوب میخک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن

میخک باعث افزایش میزان گلبول های سفید در بدن می شود و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و میزان حساسیت بدن نسبت به عوامل خارجی که باعث ایجاد آسیب و ناراحتی می شوند را کاهش می دهد.

درمان آکنه و شفاف سازی پوست

خواص ضد باکتری میخک برای کاهش آکنه روی پوست بسیار موثر است، در واقع چوب میخک به دلیل خواص ضد باکتری که دارد، می تواند مسائل پوستی را کاهش دهد و به دلیل ویژگی ضد التهابی، قرمزی و ورم ناشی از چنین مسائلی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

همچنین حضور آنتی اکسیدان های موجود در میخک، در کنار سبک سالم زندگی باعث جوان سازی پوست می شود و رادیکال های آزادی را که موجب آسیب به سلول های پوستی و چین و چروک زودرس می شوند را خنثی و به جوان سازی پوست کمک می کند.

خواص ضدعفونی کنندگی و بی حسی برای تسکین دندان درد

برای تسکین دندان درد تا رسیدن به دندانپزشکی می توانید با دو روش درد خود را تسکین دهید. در ابتدا می توانید 3 تا 4 بار در روز چوب میخک بجوید. این کار همچنین باعث رفع بوی بد دهان نیز می شود. برای مقابله با دندان درد در مرحله دوم، یک قطره روغن گیاهی چوب میخک را روی لثه زده و با نوک انگشت به آرامی ماساژ دهید. می توانید این کار را به مدت 2 تا 3 روز و روزانه 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید. البته در نهایت باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

مفید برای درمان آنفلوآنزا

اگر احساس کوفتگی و سردرد می کنید احتمالا معنی آن این است که کم کم سرماخورده اید و در حال ابتلا به آنفلوانزا هستید. چوب میخک نه تنها ضدباکتری است بلکه خواص ضدویروسی هم دارد و شما را از شر ویروس ها خلاص کرده و از تکثیر آن ها جلوگیری می کند.

در یک فنجان آب جوش 2 عدد چوب میخک و یک تکه پوست دارچین و یک شاخه آویشن بیندازید. بعد از دم کشیدن می توانید هر روز 3 تا 4 فنجان از این دم کردنی خانگی را بنوشید (بعد از غذا) تا علائم بیماری کاملا رفع شود.چوب میخک

مناسب برای سلامت دستگاه گوارش

میخک برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش بسیار موثر است و مسائل مربوط به معده، مانند اسهال، نفخ شکم، تهوع، استفراغ، سوء هاضمه و یبوست را درمان می کند.

چه افرادی نباید از چوب میخک استفاده کنند؟

توجه داشته باشید که چوب میخک دارای طبع گرم و خشک است. قبل از استفاده از روغن گیاهی چوب میخک آن را رقیق کنید. مصرف روغن گیاهی چوب میخک برای خانم های باردار و شیرده و همچنین بچه ها توصیه نمی شود. افرادی که پوست خیلی حساسی دارند نباید از روغن گیاهی چوب میخک استفاده کنند.

مصرف روغن گیاهی چوب میخک نباید بیش از یک هفته باشد. همچنین مصرف بیش از حد آن باعث افزایش خونریزی، کاهش سطح قند خون، آلرژیک، مسائل تنفسی و حساسیت پوستی خواهد شد؛ بنابراین اگر در مصرف آن شک دارید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1414

به "آشنایی با خواص میخک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص میخک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید