چگونه ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم

به گزارش بهترین مقاله، بسیاری از تصمیماتی که در زندگی روزمره می گیریم، تأثیر عمده ای روی کره زمین می گذارند. همه ما باید بیاموزیم که چگونه می توانیم ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم و با ایجاد تغییرات کوچک و سازگار با محیط زیست، تاثیری ماندگار در حفظ سیاره زمین بر جای بگذاریم. یکی از مهمترین کارهایی که می توانیم برای محافظت از محیط زیست خود انجام دهیم یافتن راه هایی برای کاهش ضایعات و حرکت به سمت سبک زندگی بدون زباله است. زباله ها می توانند در سطوح مختلف مسائلی ایجاد نمایند. اما شاید دو مورد مهم از این مسائل ایجاد آلودگی محیط زیستی و استفاده از منابع محدود سیاره ما باشد. مکان های دفن زباله که همگام با رشد جمعیت در حال رشد هستند، خطرناکند.

چگونه ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم

زباله ها گاز متان آزاد می نمایند، آلاینده ها را به آب ها منتقل می نمایند و سرزمینی را که در آن قرار دارند از بین می برند. امروزه، با استفاده از فن آوری های اثبات شده برای فراوری انرژی از زباله، دفن زباله ها به یک روش قدیمی و منسوخ برای دفع زباله تبدیل شده است. در مقیاس بزرگ، ممکن است مشکل زباله دنیا غیرقابل حل باشد. اما همه ما می توانیم با یافتن راه های مبتکرانه برای کاهش ضایعات غذا، کاهش ضایعات سمی و به طور کلی یاری به دفن زباله های خود در حل این مسئله سهیم باشیم. با توجه به اینکه هر یک از ما در حفظ محیط زیست سهیم هستیم، در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که با رعایت هر یک می توانیم ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم.

پرهیز از خریدهای اضافی

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی به عنوان یک مصرف نماینده، خرید کمتر است. در نگاه اول، ممکن است یخچال پر از غذاها و خوراکی های متنوع مجذوب کننده به نظر برسد، اما اگر تمام اعضای خانواده نتوانند تمام مواد غذایی را بخورند، میزان زیادی از آن ها هدر خواهند رفت. با یک بار خرید کلی در هفته می توانید مانع از خرید بیش از حد مواد غذایی شده و به کاهش ضایعات یاری کنید. قبل از دور انداختن غذا، خوب فکر کنید. بعضی از سبزیجات و انواع میوه بعد از چند روز تازگی شان را از دست می دهند، ولی هنوز هم می توان آن ها را مورد مصرف قرار داد. در چنین شرایطی، می توانید میوه ها و سبزیجاتی که کمی لک شده یا دچار پژمردگی شده اند را برای تهیه آش، سوپ و انواع اسموتی مورد استفاده قرار دهید.

تهیه فهرست

خرید خوراکی هایی که از قبل در خانه دارید، در نهایت می تواند منبع دیگر فراوری زباله گردد. آنالیز موجودی مواد غذایی و تهیه یک فهرست قبل از مراجعه به فروشگاه می تواند مانع از خرید غذاهای غیر ضروری شده و زباله های احتمالی را کاهش دهد.

ساماندهی آشپزخانه

ساماندهی یخچال و کابینت ها به افراد یاری می نماید تا موجودی خوراکی ها را معین نموده و مواد غذایی را پیش از فاسد و غیرقابل مصرف شدن، استفاده نمایند. بسیاری از رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی نیز از این سیستم برای کاهش ضایعات بهره می برند. قرار دادن غذاهای تازه خریداری شده در پشت کابینت یا یخچال مردم را ترغیب می نماید ابتدا از مواد غذایی که در ردیف اول قرار دارند، استفاده نمایند. این امر باعث مصرف مواد غذایی پیش از فاسد شدن آن ها و در نتیجه کاهش ضایعات می گردد.

ذخیره صحیح مواد غذایی

اقلام فاسدشدنی، مانند میوه ها و سبزیجات، هرکدام باید به گونه ای ذخیره و نگهداری شوند که از فساد آن ها جلوگیری گردد.

بعضی از نکات شامل این موارد است:

  • قرار دادن دمای یخچال زیر 5 درجه سانتی گراد (41 درجه فارنهایت)
  • ذخیره غذاهای پخته شده در قفسه های
  • ذخیره مواد غذایی در ظروف های محکم و درب دار
  • همواره به جای مانده مواد غذایی کنسروی باز شده را به یک ظرف مناسب منتقل کنید. از نگهداری این نوع از غذاها داخل قوطی خودداری کنید.
تهیه فهرست از محصولات فاسد شده

روی کاغذ آوردن نام غذاهای منقضی و فاسد شده، به شما یاری می نماید غذاهایی را که ممکن است زودتر از سایرین از بین بفرایند را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر با آنالیز مواد غذایی دور ریخته شده متوجه شوید که پرتقال از آن دست خوراکی هایی است که بیشتر دور ریخته می شوند، به این نتیجه می رسید که از این به بعد باید حجم کمتری از این میوه خریداری گردد.

فریز کردن خوراکی های اضافی

یخ زدن مواد غذایی می تواند به حفظ آن ها برای استفاده های بعدی یاری نموده و از خراب شدنشان جلوگیری کند. بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه در هنگام یخ زدگی به خوبی حفظ و ماندگاری بیشتری پیدا می نمایند. بنابراین، با این روش می توانید به کاهش ضایعات یاری کنید. بعلاوه، منجمد کردن میوه ها و سبزیجات فصلی و تازه دسترسی به آن ها را در تمام ماه های سال امکان پذیر می نماید.

مصرف باقی ماند مواد غذایی

به عنوان بخشی از برنامه کاهش ضایعات، بهتر است هفته ای 1 یا 2 روز را به خوردن خوراکی هایی که در یخچال یا فریزر ذخیره نموده اید، اختصاص دهید.

استفاده از روش های مختلف برای نگهداری غذا

پخت یا تخمیر مواد غذایی می تواند به افزایش ماندگاری آن ها و جلوگیری از فساد یاری کند. به عنوان مثال، می توانید میوه های اضافی را به صورت مربا یا کمپوت در آورید یا از مازاد سبزیجات برای تهیه انواع ترشی بهره ببرید.

آنالیز تاریخ انقضا

از دیگر مواردی که با رعایت آن می توانیم ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم، جلوگیری از فاسد شدن و در نهایت، دور ریختن مواد غذایی است. بسیاری از فراورینمایندگان، تاریخ فراوری و انقضای محصولاتشان را روی برچسب آن ها حک می نمایند. بنابراین، مطالعه برچسب مواد غذایی و آگاهی از میزان زمان به جای مانده برای مصرف آن ها، به مصرف این محصولات پیش از فاسد شدنشان یاری می نماید.

فواید کاهش ضایعات مواد غذایی

کاهش ضایعات غذا برای فرد و محیط زیست فواید زیادی دارد. با کاهش اتلاف مواد غذایی، احتیاج به زمین های کشاورزی، آب و سایر منابع برای پرورش مواد غذایی کاهش پیدا نموده و این موضوع به طور قابل توجهی برای محیط زیست سودمند خواهد بود. انستیتوی منابع دنیای اعلام نموده که کاهش ضایعات مواد غذایی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خواهد شد. در حالی که هر فرد می تواند به این فرایند یاری کند، دولت ها، شرکت ها و کشاورزان نیز برای دستیابی به این اهداف باید تغییرات قابل توجهی ایجاد نمایند. کاهش ضایعات غذا از بسیاری جهات به مردم مفید خواهد بود، از جمله صرفه جویی در هزینه و اتلاف مواد غذایی کمتر. تنظیم و سامان دادن وعده های غذایی می تواند در طولانی مدت باعث صرفه جویی در اسراف مواد غذایی شده و عادات غذایی افراد را بسیار ساده تر و سالم تر کند.

نتیجه گیری

جلوگیری از اتلاف و اسراف بیش از حد مواد غذایی باید به وسیله تک تک ساکنین کره زمین صورت بگیرد تا تاثیر قابل انتظار را صورت بگیرد. هر یک از ما می توانیم با رعایت چند نکته ساده به حفظ منابع طبیعی یاری نموده و از ایجاد پس ماندها جلوگیری کنیم.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2079

به "چگونه ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید