بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی

به گزارش بهترین مقاله، سازمان امور مالیاتی برای تسهیل روند محاسبه تکالیف مالیاتی، صاحبان کسب وکارهای مختلف را به 3 گروه تقسیم بندی نموده است. طبق قانون تصویب شده سازمان مالیات، صاحبان مشاغل مالیاتی از 3 گروه اول، دوم و سوم تشکیل می شوند.

بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی

گروه های مشاغل مالیاتی باید در زمان مقرر اقدام به ارسال مدارک مالیاتی نموده و به وسیله سامانه پرداخت مالیات، مبالغ مالیاتی معین شده را پرداخت نمایند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی صحبت کنیم و اشاره ای به 3 گروه مشاغل مالیاتی خواهیم داشت. برای آشنایی بیشتر با گروه بندی مشاغل مالیاتی، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402؛ آنالیز گروه اول مشاغل مالیاتی

بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی در سال 1394 با تغییرات جدیدی کار خود را آغاز کرد. بر اساس قوانین مندرج در این بخش نامه صاحبان مشاغل باید نسبت به فعالیت و حجم معاملات خود، مبلغ مالیات را پرداخت نمایند. مشاغل گروه 1، 2 و 3 مالیاتی هر کدام مبلغ معینی را باید به سازمان امور مالیاتی بپردازند. طبق قانون، کلیه اشخاص حقیقی یا صاحبین مشاغلی که اظهارنامه مالیاتی آن ها در 2 سال گذشته با عدد بیشتر از 15 میلیارد تومان رد شده باشد، در گروه اول مشاغل مالیاتی قرار خواهند گرفت. در واقع صاحبان کسب وکارهایی که عایدی حاصل از خدمات یا فروش آن ها بیشتر از مبلغ 15 میلیارد تومان باشد، از جمله مشاغل مالیاتی گروه اول محسوب می شوند. بعلاوه بعضی صاحبان مشاغل بدون در نظر گرفتن عایدیشان در گروه اول مشاغل مالیاتی قرار دارند که عبارت اند از:

  • افرادی که کارت بازرگانی داشته و اقدام به صادرات و واردات می نمایند

  • صاحبان صرافی و هتل های 3 ستاره و بالاتر

  • صاحبان فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در سراسر کشور که مجوز فعالیت دارند

  • مدیران بیمارستان ها، کلینیک های تخصصی پزشکی و زایشگاه ها

  • صاحبان تولیدی و کارخانه های بزرگ

  • صاحبان شرکت های حمل ونقل هوایی، دریایی و زمینی

  • مدیران موسسات حسابداری، حسابرسی و امور مشاوره ای

گروه اول مشاغل مالیاتی افرادی هستند که عایدی بسیار بالایی دارند و باید مدارک عایدیی را نزد خود نگهداری نمایند و بعلاوه کلیه تراکنش های مالی را در دفاتر قانونی به ثبت برسانند.

گروه دوم مشاغل مالیاتی؛ صاحبین کسب و کارهایی که عایدی متوسطی دارند

طبق بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی، گروه دوم افرادی هستند که عایدیشان از فروش کالا و خدمات در 2 سال مالیاتی بیشتر از 5 میلیارد تومان و کمتر یا برابر با 15 میلیارد تومان باشد. مشمولان مالیاتی می توانند برای مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه نمایند.

به علاوه، صاحبان مشاغلی که عایدی قطعی آن ها بر طبق برگ قطعی مالیاتی تا دی ماه سال گذشته مالیاتی، بین 5 تا 15 میلیارد بوده است نیز در گروه دوم مشاغل مالیاتی قرار می گیرند. صاحبین مشاغل مالیاتی که در گروه دوم قرار گرفته اند، مانند مشاغل گروه 1 مالیاتی باید کلیه مدارک را نزد خود نگهداری نمایند تا در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

مشاغل مالیاتی گروه سوم؛ کسب وکارهای کوچک و تازه تاسیس

در بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی، گروه سوم یا ج متعلق به افرادی خواهد بود که کسب وکارهای کوچکی دارند و شرکت آن ها تازه تاسیس است. شرکت هایی که از ابتدای تاسیس آن ها 3 سال نمی گذرد، در گروه سوم مالیاتی قرار می گیرند. اغلب کسب وکارها برای آغاز فعالیت باید کد مالیاتی مربوط به کسب وکارشان را دریافت نمایند. طبق این کد مالیاتی معین می گردد که کسب وکارهای کوچک عایدی بسیار کمتری نسبت به گروه های اول و دوم مشاغل مالیاتی دارند. گروه بندی مشاغل مالیاتی در سال های مختلف معمولا تغییراتی به خود نمی بیند. به عنوان مثال گروه بندی مشاغل مالیاتی 99 با گروه بندی مشاغل مالیاتی 1400 تفاوت چندانی ندارد. فقط مبالغ پرداختی در سال های مختلف متوجه تغییرات خواهد شد.

محاسبه مبالغ مالیاتی با استفاده از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله در رابطه با بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی صحبت کردیم و اشاره ای به 3 گروه مشاغل مالیاتی داشتیم. صاحبین کسب وکارها و اشخاص حقیقی که در این 3 گروه شغلی مالیاتی قرار دارند، کلیه مدارکشان را می باسیت حفظ نموده و داخل دفاتر قانونی برای ارائه به سازمان امور مالیاتی ثبت نمایند.

برای محاسبه مبلغ دقیق مالیات پیشنهاد می کنیم از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم بهره ببرید. نرم افزار مالی سپیدار سیستم قابلیت وصل شدن به سیستم های امور مالیاتی را داشته و از این طریق محاسبه و پرداخت مالیات برای کارشناسان حسابداری و مدیران راحت تر خواهد بود. در حال حاضر شرکت سپیدار سیستم نمایندگی های مختلفی در سراسر کشور دارد و پشتیبانی بسیار ویژه ای از نرم افزار سپیدار سیستم انجام می گردد. برای مشاهده کلیه خدمات شرکت سپیدار سیستم به نشانی sepidarsystem.com مراجعه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 تیر 1402 بروزرسانی: 13 تیر 1402 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2275

به "بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید