کشف دودکش های پریان یا قلعه پریان درون دریاچه وان ترکیه

به گزارش بهترین مقاله، قلعه پریان، قلعه درون دریاچه وان ترکیه

این روزها دانشمندان و باستان شناسان در سراسر دنیا بسیار فعال شده و هر روزه خبر کشف مکانی جدید، بنایی جدید، موجود ناشناخته جدید و اشیای جدیدی را می شنویم. این بار کاشفان و باستان شناسان به اعماق آب رفته اند و قلعه درون دریاچه وات ترکیه را کشف نموده اند. هر چند که در ترکیه نیز به دلیل وجود اقوام باستانی و فرهنگ های قدیمی وجود جاذبه های باستانی و دیدنی چندان عجیب به نظر نمی رسد، اما اینکه یکی از این بنا در اعماق آب باشد، خود پر از شگفتی و عجیب است. مجله خبرنگاران به آنالیز قلعه درون دریاچه وان ترکیه پرداخته و البته برای طبیعت دوستان دریاچه وان و خصوصیات آن را نیز برای شما می گوید.

کشف دودکش های پریان یا قلعه پریان درون دریاچه وان ترکیه

کشف قلعه درون دریاچه وان ترکیه

کاشفان و باستان شناسان بیان نموده اند که قلعه ای فراموش شده و 3000 ساله ای را در دریاچه وان ترکیه پیدا نموده اند. بسیاری از افراد می گویند که کشف این قلعه درون دریاچه وان همانند یک معجزه می ماند. چرا که واقعا کشف چنین قلعه ای بعید و دور از ذهن به نظر می رسد. آخر چطور می گردد که قلعه ای آن هم این قدر قدیمی درون دریاچه هنوز باقی باشد و البته بتوان در اعماق تاریک آب های دریاچه وان ترکیه آن را پیدا کرد؟! جایی که کسی به سراغش نمی رود و هیچ کس به ذهنش نمی رسد که آنجا را برای پیدا کردن گنج های باستانی یا شهری باستانی یا قلعه ای باستانی کاوش کند. اعماق دریاچه وان شاید آخرین نقطه ای در زمین باشد که تاریخدانان، محققان و باستان شناسان برای کاوش و پیدا کردن تاریخ گذشتگان به سراغش بروند. با این حال قلعه درون دریاچه وان ترکیه با کشف شدنش همگان را از همان ابتدا متعجب نمود. به گونه ای که حتی محققان نیز ادعا می کنند که کشف این قلعه تنها معجزه ای بیش نمی تواند باشد.

در طی کاوش های صورت گرفته دانشگاه وان یوزونسو ییل (Van Yüzüncü Yıl University) برای مکان یابی و تعیین نمودن دقیق تر قلعه درون دریاچه وان ترکیه غواصانی را به اعماق این آب ها فرستاد. این غواصان توانستند ساختار کل قلعه را آنالیز و نمونه برداری های لازم را با خود به بیرون از آب ها بیاورند. محققان و تاریخ دانان نیز با مطالعه بر روی نمونه های آورده شده توانستند به حدس هایی در رابطه با تاریخ این قلعه دست یابند. آن ها می گویند که قلعه درون دریاچه وان ترکیه مربوط به تمدنی قدیمی به نام اورارتوها هستند که در عصر آهن و حدود 3000 سال پیش در این سرزمین آناتولی می زیستند.

غواصان در زیر آب ها توانسته اند از آنچه که دیده اند فیلم برداری کنند. فیلمی که از این بنای باستانی در اعماق دریاچه گرفته شده شما را به دنیای عجیبی می برد که شاید حتی با خود فکر کنید که چطور ممکن است بنایی به این عظمت با دیوارهایی به ارتفاع 13 فیت (3 متر و نیم) در این مکان ساخته شده باشد؟!

هر آن کس که از تاریخ و جغرافی سرزمین آناتولی خبری نداشته باشد تصور خواهد نمود که موجوداتی باهوش همانند پری های دریایی این خانه و قلعه را برای زندگی خود درون این آب ها ساخته اند. غواصان در میان ویرانه ها و دیواره های قلعه درون دریاچه وان ترکیه شنا می کنند و به بینندگان فیلم بنایی با عظمت را نشان می دهند که تنها یک کیلومتر طول سنگفرش و سکوی آن است.

مدیر گوره داوطلبان غواصی تحسین سیلان (Tahsin Ceylan) به خبرگزاری هوریت دیلی نیوز (Hürriyet Daily News) در این باره می گوید: پیدا کردن این قلعه در زیر آب ها معجزه بود. و اضافه نمود که در ادامه باستان شناسان نیز برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر راجع به این بنا و تاریخ آن به درون آب ها شنا خواهند کرد.

تحقیقات مجله نشنال جئوگرافیک

مجله نشنال جئوگرافیک نیز در خصوص کشف قلعه ای درون دریاچه وان ترکیه این گونه بیان نمود: سطح آب دریاچه وان -دریاچه ای که پر از مواد معدنی و املاحی همانند کربنات سدیم یا همان سودا است- مساحتی در حدود 1449 مایل مربع (یعنی مساحتی در حدود 3752.8 کیلومتر مربع) را در برگرفته است. این دریچه بزرگترین دریاچه در کشور ترکیه است که در زمان های گذشته چند صد متری سطح آب آن پایین تر از آنچه که هم اکنون می بینیم بود. در نتیجه قسمت هایی از دریاچه به صورت خشکی و جزیره هایی از آب دریاچه بیرون زده بود و جزو سرزمین های اقوام اورارتویی به شمار می رفت.

امروزه تنها این شرح می تواند برای وجود قلعه درون دریاچه وان ترکیه معقولانه و تا حدی علمی به نظر برسد. با این وجود و با توجه به گفته مجله نشنال جئوگرافیک، هنوز باید تحقیقات بسیاری بر روی این بنا و آثار برجای مانده از قلعه ای زیر آبی درون دریاچه انجام گردد. هنوز اطلاعات دانشمندان و باستان شناسان از این قلعه بسیار اندک است. شاید بتوانید تنها یک فیلم که توسط غواصان از این قلعه درون دریاچه وان ترکیه گرفته شده است را در اینترنت بیابید که به شما توصیه می کنیم حتما آن را تماشا کنید. با دیدن این فیلم به راحتی می توانید پی به عجیب بودن این ماجرا و البته دلیل گفته غواصان که کشف آن را معجزه می دانند، ببرید.

جالب ترین ماجرا در این میان اما چیز دیگری است. کاوشگران ترکیه حدود 10 سال (یک دهه) است که درون دریاچه وان به کاوش می پردازند و به دنبال بالا بردن اطلاعات خود راجع به این دریاچه وسیع هستند. این کاوشگران به دنبال گنج های باستانی این دریاچه را زیر و رو می نمودند تا بلکه گنجی پیدا کنند تا اینکه بالاخره به ویرانه های این قلعه رسیدند.

ماجرای دوکش های پریان دریایی چه بود؟

سال گذشته کاوشگران، غواصان و دانشمندان درون دریاچه وان ترکیه حدود 2 کیلومتر دیواره ای از استالاگمیت ها را کشف کردند که بسیار ادامه داشت و سر پا ایستاده بود. دانشمندان ابتدا با دیدن این دیواره استالاگمیتی تصور کردند که به دودکش های زیر آبی پریان دست یافته اند. این عبارتی بود که برای اغراق بخشیدن به آنچه که در اعماق آب دیده بودند استفاده کردند.

در پی استفاده از عبارت دودکش های زیر آبی پریان در دریاچه وان ترکیه این خبر به سرعت در سرتاسر دنیا پخش شد. و مقاله ای به همین نام Underwater Fairy Chimneys in Van lake توسط شخصی به نام صدف پیکار (Sedef Piker) در 27 جولای سال 2017 نوشته شد.

هر چند که این عبارت توصیف کننده تنها عجیب بودن این بنا را نشان می دهد، حقیقت چیز دیگری است. دانشمندان با ادامه تحقیقات خود توانستند قلعه درون دریاچه وان ترکیه را کشف کنند. باید منتظر بود تا دید که باستان شناسان و دانشمندان در ادامه تحقیقات خود چه مقاله هایی را در خصوص این قلعه اورارتویی در زیر آب های دریاچه ای سودا خواهند گفت.

اما اقوام اورارتویی چه اقوامی بودند؟

همانطور که گفتیم اقوام اورارتویی اقوامی باستانی در 3000 سال پیش و در سرزمین آناتولی بوده اند که قلعه درون دریاچه وان ترکیه را ساخته اند. جالب ترین قسمت این ماجرا این است که دریاچه وان در آن موقع ها دریاچه نبوده، بلکه پایتخت و شهری بوده است که توسط این اقوام بر آن حکمرانی می شده است. نام این پایتخت توشپا (Tushpa) است. در آثار تاریخی موقعیت و مکان پایتخت اورارتو ها را بین دریای سیاه و دریای خزر و ناحیه ای میان ترکیه، ارمنستان و ایران عنوان نموده اند. به همین خاطر دانشمندان حدس می زنند که کشف جدید درون اعماق دریاچه وان می تواند همین شهر توشپا باشد.

اولین باری که نام اورارتوها به گوش مردمان امروزی رسید، زمانی بود که دانشمندان و تاریخدانان آغاز به خواندن الواح آشوری کردند. در الواح گلی آشوری از قومی به نام اورارتو ها نام برده شده بود و گفته شده که این اقوام در حدود قرن 13 قبل از میلاد تا قرن 9 قبل از میلاد در این سرزمین زندگی می کردند. این اقوام ابتدا اقوامی بسیار کوچک بودند اما پس از مدتی توانستند به قوم و تمدنی بسیار بزرگ تبدیل شدند و بر سرزمینی به مساحت 200000 مایل مربع (حدود 517997 کیلومتر مربع) حکمرانی می کردند.

از این اقوام آثار باستانی و تاریخی بسیاری پیدا شده بود اما هنوز پایتخت آن ها ناشناس بود. کسی به فکرش خطور نمی کرد که پایتخت قوم اورارتوها یعنی شهر توشپا با کشف قلعه درون دریاچه وان ترکیه پیدا گردد.

اقوام اورارتو در طول تاریخ به دلیل جنگ های بسیاری که با دیگر اقوام انجام دادند کم کم کوچک و ضعیف شدند. در نهایت شهرهای اورارتویی توسط قوم مده ها در قرن ششم قبل از میلاد فتح شد. اما هنوز در گوشه و کنار این سرزمین می شد گروه هایی از این قوم را پیدا کرد. آخرین بار زمانی که اقوام ارمنی به این سرزمین وارد شدند به طور کامل این قوم را از روی زمین محو کردند.

بقایای آثار اورارتویی در اواخر دهه 1820 توسط دانشمندان فرانسوی کشف شد و از آن موقع تاکنون حفاری های بسیاری برای کشف بیشتر آثار و شهرهای اورارتو ها شده است. آثار، ویرانه ها و خرابه های قوم اورارتوها را هم اکنون در اطراف دریاچه وان ترکیه و در کشورهای ارمنستان و ایران می توانید ببینید.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 11 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 102

به "کشف دودکش های پریان یا قلعه پریان درون دریاچه وان ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دودکش های پریان یا قلعه پریان درون دریاچه وان ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید