پورابراهیمی: یارانه به صورت سرانه به مردم داده گردد

به گزارش بهترین مقاله، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب های یارانه پنهان و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت که در برخی موارد نزدیک کردن قیمت ها به واقعیت امکان پذیر نیست و راه چاره دیگر این است که یارانه به صورت سرانه به مردم داده گردد تا مردم قدر یارانه را بدانند.

پورابراهیمی: یارانه به صورت سرانه به مردم داده گردد

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یارانه پنهان یارانه ای است که مردم آن را دریافت می نمایند ولی بابت آن عددی در محاسبات شان قرار نمی گیرد. به عنوان مثال وقتی بنزین یا برق در کشور فراوری می گردد و در اختیار مردم قرار می گیرد قیمت گذاری اش یا بر اساس بهای تمام شده است و یا بر اساس قیمت های منطقه ای.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر بهای تمام شده هر لیتر بنزین در کشور ما 3000 تومان باشد و دولت آن را 1000 تومان بفروشد؛ بنابراین 2000 تومان برای هر یک لیتر بنزین یارانه داده می گردد و به این می گویند یارانه پنهان. ممکن است این موضوع مطرح گردد که بهای تمام شده در دولت بالاست اگر ما بهای تمام شده را پایین بیاوریم و نرم استاندارد را در نظر بگیریم قیمت خیلی از کالاها با نرم استاندارد جهانی باز هم تفاوت قیمت دارد و به این می گویند یارانه پنهان که عمدتاً هم در حوزه انرژی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به آسیب های یارانه پنهان اعلام نمود: یکی از آسیب هایش این است که مکانیسم تخصیص بهینه منابع را در اقتصاد از بین می برد. زیرا قیمت، واقعی نیست و تخصیص بهینه به هم می خورد. هر جا قیمت واقعی نباشد نمی توانید در مورد تخصیص بهینه تر تصمیم بگیرید و زمانی که تخصیص بهینه اتفاق نیفتد کارایی نظام اقتصادی از بین می رود و اثربخشی آن در اقتصاد دچار چالش می گردد. این امر عملاً کارکردهای واقعی اقتصاد را از حالت خود خارج می نماید.

پور ابراهیمی در ادامه اعلام نمود: مثلا اگر مکانیسم نمره را از نظام آموزشی بگیریم امکان تشخیص دانشجوی خوب و بد وجود ندارد و تشویق و تنبیه هم از بین می رود. در واقع با این کار امکان رویکرد کلان تصمیم گیری، نظام نخبه پروری و نظام استفاده از حداکثر توان افراد دچار چالش می گردد. رویکرد قیمت در نظام اقتصادی هم مثل نمره در نظام آموزشی است و اگر نباشد ساختار را به هم می ریزد و دچار تحول می نماید.

وی در خاتمه اعلام نمود: راه حل برون رفت از این وضعیت این است که تا جایی که می گردد قیمت ها به واقعیت نزدیک گردد این امر در برخی جاها امکان پذیر نیست و آثار تورمی و مسائل اجرایی دارد اما راه حل دیگر این است که یارانه به صورت سرانه به مردم داده گردد تا مردم هم قدر آن را بدانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 91

به "پورابراهیمی: یارانه به صورت سرانه به مردم داده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورابراهیمی: یارانه به صورت سرانه به مردم داده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید