سرنوشت تکثیر یوزپلنگ ایرانی

به گزارش بهترین مقاله، رییس پژوهشگاه رویان با بیان این که جنین های شبیه سازی شده یوزپلنگ ایرانی و ببر ایرانی در محیط آزمایشگاه فراوری شده و با ابراز امیدواری برای به وجود آمدن امکان تکثیر یوزپلنگ ایرانی گفت: به یک حیوانی احتیاج است که حامل این جنین ها باشد؛ واقعیت این است که این موضوع هم از نظر مالی و هم از نظر وظایف سازمانی در امکان و حد توان ما نیست.

سرنوشت تکثیر یوزپلنگ ایرانی

دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفت وگو با خبرنگاران، با خوب توصیف کردن تفاهم ها و تعامل های پژوهشگاه رویان با سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: امیدوار هستیم که این امکان به وجود بیاید تا با انتقال این جنین ها، هم این دانش برای تکثیر یوزپلنگ های کشورمان اتفاق بیفتد و هم محققان ما و در عین حال مجریان و مسئولان ما در این عرصه هم سربلند باشند. ما توانستیم جنین های یوزپلنگ ایرانی و ببر ایرانی را در محیط آزمایشگاه فراوری و در دمای منفی 196 درجه فریز کنیم؛ حالا بر اساس احتیاجی که سازمان محیط زیست دارد و سفارشی که به ما می دهد آمادگی داریم این موضوع را دنبال کنیم.

وی اضافه نمود: دوستان ما با تولد مارال توانستند دانش همانندسازی را به دست آورند. مارال اولین قوچ قمیشلوی شبیه سازی شده است. قوچ قمیشلو یک حیوان وحشی منطقه اصفهان است. ما از قوچ یک سلول گرفتیم و توانستیم در گوسفند این قوچ را به روش شبیه سازی تکثیر کنیم و تحویل باغ وحش اصفهان بدهیم.

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان این که علم همانندسازی جانداران دیگر نیز در این پژوهشگاه وجود دارد، گفت: ما برای همانند سازی جانداران دیگر در محیط آزمایشگاه ورود پیدا نکردیم اما علمش را داریم که اگر احتیاج باشد می توانیم در این زمینه وارد شویم. در زمینه حیوانات اهلی مثل بز سانن و بز مورسیا، حیواناتی که نژاد اصیل هستند و صفت ژنتیکی خوبی را دارند دوستان ما توانستند با روش همانندسازی، لقاح خارج از رحم و با فراوری جنین های این حیوانات و انتقال دام های معمولی این نسل را تکثیر نمایند و وارد صنعت دام پروری شوند؛ این اتفاق روی داده و هم صنعت و هم سازمان های اجرایی دیگر اگر احتیاجی داشته باشند و مراجعه نمایند ما می توانیم این دانش را در خدمت این همکاران قرار دهیم.

به گزارش خبرنگاران، دکتر گورابی رئیس سابق پژوهشگاه رویان، سال گذشته از از کوشش برای ایجاد امکان تولد گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی از یک رحم جایگزین در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خبر داده بود. هم چنین عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آذرماه امسال در گفت وگو با خبرنگاران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تکثیر و پرورش یوزپلنگ ها را به وسیله پژوهشگاه رویان پیگیری می نماید. در این جهت سعی می کنیم احیای یوزپلنگ آسیایی را به وسیله کشت بافت با یاری این پژوهشگاه انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 110

به "سرنوشت تکثیر یوزپلنگ ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت تکثیر یوزپلنگ ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید