بازدید وزیر اقتصاد از طرح های فولاد و پتروشیمی مکران

به گزارش بهترین مقاله، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت امور مالی و دارایی ایران، فرهاد دژپسند که به استان سیستان و بلوچستان سفر نموده است، در اولین برنامه خود پس از ورود به چابهار، از پروژه های در دست ساخت فولاد و پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد.

بازدید وزیر اقتصاد از طرح های فولاد و پتروشیمی مکران

در این بازدیدها که مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد، معاونین وزارت امور مالی و دارایی، معاونین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد کشور وزیر اقتصاد را همراهی می کردند، کارخانه توربافی بلوچی، فراوری کننده تورهای ماهیگیری افتتاح شد. وزیر اقتصاد ضمن بازدید و مصاحبه با مدیران این پروژه ها، از نزدیک در جریان روند ساخت و تکمیل پروژه های فولاد و پتروشیمی مکران نهاده شد.

بر اساس این گزارش، فولاد مکران در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار قرار گرفته است و ظرفیتی مهم برای اشتغال جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می گردد که طبق برنامه ریزی و پیش بینی های صورت گرفته قرار است در افق فراوری فولاد در چابهار در یک بازه زمانی 10 ساله به 10 میلیون تن در سال برسد.این گزارش حاکی است، مراحل احداث فاز اول مجتمع فولاد مکران در حال اجرا است و طبق برآوردهای صورت گرفته این فاز پس از تکمیل می تواند سالانه یک میلیون و 600 هزار تن آهن اسفنجی را فراوری و وارد بازارهای هدف کند.

بعد از عملیاتی شدن فاز اول، در این مجتمع 400 نفر مشغول به کار خواهند شد که بعد از تکمیل همه فازها اشتغالزایی قابل توجهی در منطقه شکل می گیرد.

مجتمع پتروشیمی نگین مکران نیز در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار با مساحتی بیش از 1200 هکتار در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که ظرفیت فراوریی فاز نخست این شهرک در حدود 8.5 میلیون تن در سال پیش بینی شده که محصولاتی همچون اوره، متانول، آمونیاک، اوره آمونیاک، متانول تو پروپلین و ... را فراوری خواهد نمود.

عمده محصولات این محتمع، صادراتی و مابقی محصولاتی است که به عنوان خوراک برای مجتمع های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد.این گزارش حاکی است، فاز یک شهرک پتروشیمی مکران در آبان ماه سال 98 با ذخیره سازی و بارگیری محصولات صادراتی رسما به بهره برداری می رسد.

واحد فراوریی ماهوربافی بلوچی(توربافی) با هدف توسعه صنایع شیلاتی، یاری به جامعه صیادی و همچنین صادرات محصولات صید و صیادی شامل تور، طناب و بویه احداث شده است.

مجموعه توربافی ماهوربافان با سرمایه گذاری 82 میلیارد ریالی بخش خصوصی در پیکره هفتم منطقه آزاد چابهار راه اندازی شده است که قرار است با 40 میلیارد ریال تسهیلات دولتی فازهای بعدی آن نیز اجرا گردد.

میزان اشتغال مستقیم این پروژه در فاز نخست 40 نفر است که با اجرای فاز دوم پروژه، اشتغال ایحاد شده در مجموعه به 130 نفر افزایش می یابد. بر اساس این گزارش، ماهوربافان با فراوری سالانه 700 تن انواع تور در فاز نخست خود، بزرگترین فراوری کننده تور در کشور است و علاوه بر تامین تمام تورهای مورد احتیاج کشور، ظرفیت صادرات به کشورهای منطقه را نیز دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 108

به "بازدید وزیر اقتصاد از طرح های فولاد و پتروشیمی مکران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید وزیر اقتصاد از طرح های فولاد و پتروشیمی مکران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید