امروز 15 مهر؛ سالروز رونمایی از چهره پنهان ماه

به گزارش بهترین مقاله، گردش کره ماه به دور خود و دور زمین به گونه ای است که هیچ وقت نمی توان از کره زمین آن را به طور کامل دید و بخشی از آن همیشه از دید ما پنهان می ماند.

امروز 15 مهر؛ سالروز رونمایی از چهره پنهان ماه

به گزارش خبرنگاران، به رغم کنجکاوی بشر برای شناخت این همسایه , قرن ها اخترشناسان در مورد بخش پنهان ماه, تنها با حدس و گمان صحبت می کردند. سرانجام در هفتم اکتبر 1959 واقعه ای تاریخی رخ داد. روس ها سه روز قبل از آن در 4 اکتبر یک کاوشگر به طرف ماه فرستادند. این سفینه 278.5 کیلوگرمی که 130 سانتی متر طول و حداکثر قطر آن به 120 سانتی متر می رسید، 4 آنتن داشت و به سامانه های تحقیقاتی مختلفی از جمله آشکارسازهای اشعه کیهانی و سیستم تصویربرداری مجهز بود.

لونا-3 در روز 7 اکتبر در حالی به ماه رسید که قسمت اعظم نیمه پنهان ماه به طرف خورشید قرار داشت. مرکز راهنمایی زمین به کاوشگر فرمان چرخش به دور محور عمودی را داد. به این ترتیب قسمت تحتانی لونا متوجه خورشید و دوربین های آن به سوی ماه نهاده شد و دوربین های آن از فاصله 6200 کیلومتری عکسبرداری از نیمه پنهان ماه را شروع کرد. دو دوربین عکاسی کاوشگر تعدادی تصویر از ماه را ثبت و ضبط کرد. با ادامه حرکت چرخشی سفینه, در راه برگشت و رسیدن به فاصله 45 هزار کیلومتری، در روز 18 اکتبر، مرکز راهنمایی پرواز دستور ارسال عکس ها را به لونا-3 داد.

این کار با موفقیت انجام گرفت و بالاخره در روز 27 اکتبر عکس های بخش پنهان ماه منتشر شد. با توجه به فاصله زیاد سفینه و ماه تصاویر گویای جزئیات نبود ضمن آنکه تنها 70 درصد نیمه پنهان را شامل می شد اما در این عکس ها بعضی جزئیات که قبلا تنها قسمت هایی از آنها در معرض دید بشر قرار داشتند مثل دریای بحران ها و یا دریای هامبلت, دریای اسمیت و دریای جنوب، هویدا شدند. عکس های ماه همچنین روشن کرد که قسمت اعظم پشت ماه شامل مناطق کوهستانی و نسبت به بخش مرئی از زمین دشت های پست و سیاه کمتری دارد.

دانشمندان روس بعد از دریافت عکس ها پاتریک مور اخترشناس معروف غربی را به شوروی دعوت کردند تا در تهیه نقشه بخش پنهان ماه به آنان یاری کند. با استفاده از این عکس ها دو بخش بزرگ ماه که تا آن موقع معین نبود، دریای مسکو و دریای رویا نامگذاری شد. همچنین سلسله جبالی که در مسیر شمالی جنوبی به طول حدود 2 هزار کیلومتر وجود داشت جبال شوروی نامیده شد.

گرچه کار لونا-3 پس از یازده بار گردش در مدار ماه که 177 شبانه روز طول کشید سرانجام یافت و ارتباط این سفینه با زمین قطع شد اما اهمیت کار این کاوشگر در تاریخ نجوم به عنوان یک گام مهم در زمینه شناخت ماه به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 19

به "امروز 15 مهر؛ سالروز رونمایی از چهره پنهان ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز 15 مهر؛ سالروز رونمایی از چهره پنهان ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید