یادداشت، چرا جهادی های افغانستان به دنبال تعلیق انتخابات هستند؟

به گزارش بهترین مقاله، در حالی که پس از لغو مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان بار دیگر تنور انتخابات افغانستان گرم شده اما چهره های جهادی این کشور همچنان بر طبل تعدیق انتخابات میکوبند.

یادداشت، چرا جهادی های افغانستان به دنبال تعلیق انتخابات هستند؟

گروه بین الملل خبرنگاران- سید حسام رضوی: انتخابات جاری ریاست جمهوری در افغانستان بی شک بی سروسامان ترین دور انتخابات در این کشور آن هم به مدیریت آمریکایی هاست و دلیل این هم بی نظمی در اجرای این روند چیزی نیست جز سردرگمی آمریکا و بدون برنامه بودنش برای آینده افغانستان.

آمریکایی ها پیش بینی نموده بودند که تا قبل از برگزاری انتخابات مهرماه افغانستان با طالبان بر سر صلح و خروج از افغانستان به جمع بندی نهایی خواهند رسید بنابراین همه تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات قطر گذاشته و هیچ برنامه مشخصی برای برگزاری انتخابات نداشتند. این موضوع تا جایی پیش رفت که همه مقامات آمریکایی با اطمینان اعلام می کردند که صلح بر انتخابات اولویت دارد و به احتمال زیاد هم زمان با امضای توافق بو طالبان، انتخابات تعلیق شده و دولت موقت بر سر کار خواهد آمد.

در این میان آمریکا گام دیگری را نیز برداشت و آن هم عقیم کردن چهره های سیاسی جهادی افغانستان بود.

آمریکا در طول 18 سال گذشته و با ترفندهای مختلف توانسته بود جهادی های افغانستان را خلع سلاح کند و آنها را وارد روند سیاسی نموده و خطر مزاحمت آنها را برای برنامه های بعدی خود کم کند.

گام بعدی متلاشی کردن جبهه جهادی های افغانستان در روند سیاسی بود. آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان احتمالا با ترفند اقتصادی و وعده های پوچ توانست عبدالله عبدالله را از صف جهادی ها و یاران سابق خود جدا کند و یک بازوی اساسی جهادی ها بدین شکل از بین رفت. گام بعدی ورود مهره دیگر آمریکا به صف جهادی ها ایجاد اختلاف در میان آنها در روند سیاسی برای انتخابات آینده بود.

در این مرحله حنیف اتمر وارد میدان شد و در زمان ثبت نام تیم های انتخاباتی با مشورت آمریکایی ها توانست تیم جهادی ها را چند پاره کند و اختلاف میان آنها را به حداکثر برساند اما زیاد طول نکشید که اختلافات اساسی میان او و عطا محمد نور والی قدرتمند بلخ و از چهره های برجسته جهادی رخ نمود. او احساس می کرد می تواند یونس قانونی و محمد محقق را در کنار خود نگه دارد و عطا محمد نور در کنار او و عبدالله عبدالله جریان سوم در میان جهادی ها شده و بدین شکل ضربه اساسی و نهایی به این جریان وارد گردد.

به نظر می رسد چهره های جهادی افغانستان در این مرحله پی به این مهم برده و با خروج از تیم اتمر فعالیت انتخاباتی او را تعلیق کردند. اتمر نیز به سمت هم پیمان خود یعنی آمریکا بازگشت و خاطرنشان کرد صلح برای او بر انتخابات ارجحیت دارد.

اکنون که تا حدی نقشه آمریکا برای توافق صلح با طالبان و تعلیق انتخابات با شکست نسبی روبرو شده و آمریکا بار دیگر تصمیم به ادامه بازی انتخابات در افغانستان گرفته است این جهادی ها هستند که خواهان عدم برگزاری این روند و جدی شدن روند صلح در کشورشان شده اند.

جهادی های افغانستان پس از چند دوره بازی خوردن در انتخابات نمایشی در این کشور به خوبی می دانند که در این انتخابات پیروز نهایی از هم اکنون و براساس خواست آمریکایی ها معین شده است.

از سوی دیگر آنها در چندین دور مذاکرات با طالبان به این درک رسیده اند که شاید بتوان به وسیله مفاهمه و مذاکره با این گروه کنار بیایند و آینده کشورشان را رقم بزنند.

به همین دو علت، اکنون جریان جهادی افغانستان تصمیم به تحریم و تعلیق اتتخابات و جدی شدن روند صلح آن هم به رهبری خود افغان ها گرفته اند.

به نظر می رسد در روزهای آینده شاهد تحولات جدیدتر در جبهه جهادی های افغانستان خواهیم بود.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 320

به "یادداشت، چرا جهادی های افغانستان به دنبال تعلیق انتخابات هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، چرا جهادی های افغانستان به دنبال تعلیق انتخابات هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید