کلمبیا در آتش دومینوی اعتراضات در امریکای لاتین

به گزارش بهترین مقاله، گروه جهان ، پس از آنکه سه نیروی پلیس در ناآرامی های کلمبیا در ساعات پایانی جمعه شب در جنوب غربی شهر سانتاندر دوکولی چائو بر اثر وقوع انفجاری در یک مقر پلیس کشته شدند، معترضان کلمبیایی در پایتخت با بی توجهی به حکومت نظامی و منع آمد و شد به سوی اقامتگاه رئیس جمهوری این کشور حرکت کردند.

کلمبیا در آتش دومینوی اعتراضات در امریکای لاتین

در جریان انفجار جمعه شب همچنین 10 افسر پلیس زخمی شدند.به گزارش الجزیره، معترضان کلمبیایی دیروز شنبه چند ساعت پس از تظاهرات هزاران نفری علیه دولت، با نقض محدودیت آمد و شد، به سوی اقامتگاه ایوان دوکه، رئیس جمهوری کلمبیا حرکت کردند. انریک پنیالوسا، شهردار بوگوتا دیروز ابتدا در سه منطقه پایتخت قوانین منع رفت و آمد و حکومت نظامی اعلام کرده بود اما سپس این موضوع را به کل شهر تعمیم داد. ناآرامی های کلمبیا که از چند روز قبل آغاز شده، روزهای پنجشنبه و جمعه به اوج رسیده بود به طوری که روز پنجشنبه در بسیاری از شهرهای بزرگ این کشور از جمله بوگوتا صدها هزار نفر راهپیمایی کردند. طبق آمارهای رسمی روز پنجشنبه بیش از 250هزار نفر در راهپیمایی سراسری علیه دولت شرکت کرده بودند. روز جمعه هم در پایتخت این کشور هزاران نفر تظاهرات کردند و یک انفجار باعث مرگ سه نیروی پلیس شد. خواسته معترضان اصلاحات مدنی است. شهروندان کلمبیا به دلیل تغییرات احتمالی در حداقل دستمزد، اصلاحات حقوق بازنشستگی و مالیات و خصوصی سازی شرکت های دولتی دست به اعتراض زده اند.

روز جمعه رئیس جمهوری کلمبیا در بیانیه ای تلویزیونی گفت که از هفته آینده یعنی از روز دوشنبه یک گفت و گوی ملی را آغاز خواهد کرد تا بوسیله آن برنامه سیاست مدنی فعلی کشورش را بهبود بخشد و با یک چشم انداز میان و بلند مدت یکپارچه کار کند تا شکاف های اجتماعی موجود در جامعه از بین برود. او افزود: این گفت و گوی ملی منطقه به منطقه انجام خواهد شد تا تمام بخش های سیاسی و اجتماعی جامعه در آن دخیل شوند. اعتراض ها در کلمبیا در حالی از روزهای آخر هفته گذشته آغاز شده است که در چند کشور امریکای لاتین از جمله شیلی و بولیوی نیز اوضاع ناآرام است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 571

به "کلمبیا در آتش دومینوی اعتراضات در امریکای لاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلمبیا در آتش دومینوی اعتراضات در امریکای لاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید