کرونا را باز نمایی نکنیم

به گزارش بهترین مقاله، استوارت هال از مکتب بیرمنگام درباره بازنمایی REPRESENTATION معتقد است که رسانه، واقعیتی است که انتها حقیقت را کتمان می نماید. در پاسخ به این نگاه بدبینانه در مقاله ای این نکته را یادآور شدم که اگر بپذیریم رسانه، واقعیتی است که انتها حقیقت را کتمان می نماید؛ باید گفت در دنیای شبکه های اجتماعی امروز، همه حقیقت کتمان شدنی نیست . نگاه استوارت هال و پاسخ آن، حکایت این روزهای ما در مورد حوادث مربوط به شیوع کرونا درایران است.

کرونا را باز نمایی نکنیم

شبکه های اجتماعی قادر شدند که بعضی از کتمان ورزی های ابتدای حادثه کرونا در ایران را برملا نمایند و سبب شوند تا موضوع، اینک بدون هر گونه کتمان - فارغ از درستی میزان آمار رسمی اعلامی - پیگیری شده و کوشش های جدی برای کنترل آن در دستور کار قرارگاه کرونا قرار گیرد؛ اما این یک روی سکه است.

روی دیگر این سکه به یک همبستگی ملی و رعایت دقیق نکات آموزشی و بهداشتی نیازمند است. بی تردید اگر ما در شبکه های اجتماعی به نوع دیگری کرونا را بازنمایی کنیم و از واقعیت آن فاصله بگیریم؛ جز ترس، شایعه پراکنی و ایجاد خلل در این همبستگی ملی دستاورد دیگری نخواهیم داشت. کاستلز به درستی در تعریف و نقد شبکه های اجتماعی، جدای از تأیید قدرتی که در جامعه ایجاد می نماید؛ روی دو نکته انگشت تأکید می گذارد:فقدان سندیت - فقدان مشروعیت

این نگاه به ما می آموزد که ما شبکه های اجتماعی را می بایست یک شمشیر دو دم قلمداد کنیم که یک وجه آن، می تواند در جهت همبستگی ملی برای عبور از این بحران به کار آید و وجه دیگر آن، می تواند بحران زایی کند و ما را با خود غرق نماید.

با وجود این، همچنان بر اطلاع رسانی های صحیح، بی کم و کاست به همراه آمار دقیق از سوی قرارگاه کرونا تأکید می ورزیم زیرا این مهم ترین نکته ای است که می تواند ضمن افزایش اعتماد عمومی، باور ملی را در جهت یک کنشگری قدرتمند اجتماعی تقویت سازد و ما را از این بحران به سلامت عبور دهد.

اگر بخواهیم شبکه های اجتماعی در ایران در جهت اول نقش آفرینی نمایند و خود- ارتباط گرانو کاربران در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها در جهت همبستگی ملی و کنشگری اجتماعی - و نه شایعه پردازی های ناخواسته- قدم بردارند؛ هیچ راهی جز تن دادن به اطلاع رسانی های گسترده و دقیق همراه با افزایش آموزش های پیشگیرانه نیست.

افزون بر آن، کرونا مانند هر بیماری تهدیدنماینده سلامت مردم، نمی تواند و نمی بایست سیاسی گردد. از این رو، جناح ها و جریان های سیاسی باید در برابر پزشکان پرستاران و کادر درمانی کلاه از سر بردارند و در نهایت عزت، از جامعه پزشکی تکریم و قدردانی نمایند. این امر به همین مقدار نیز، نباید بسنده گردد؛ بلکه همراهی تمام عیار دستگاه های حاکمیتی و عموم مردم، به منزله قدردانی واقعی است.

در این میان، جدی دریافت اطلاع رسانی قرارگاه کرونا از یک سو و پیغام های پیاپی بهداشتی از دیگر سو، راه را بر هرگونه بازنمایی واقعیت کرونا و دامن زدن به این بحران، مسدود می نماید. البته رسانه ها نیز، این وظیفه را دارند که -جدای از اطلاع رسانی های رسمی- خبرهای مربوط به این رویداد را به صورت میدانی در سطح جامعه رصد نمایند و تنها به اطلاع رسانی های رسمی اکتفا نورزند و در عین حال با حفظ استقلال حرفه ای، بازوی ستاد اطلاع رسانی و خبری قرارگاه کرونا باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 841

به "کرونا را باز نمایی نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا را باز نمایی نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید