چراغ سبز قطر برای حل بحران خلیج فارس؛طمع ریاض به امتیازات حداکثری

به گزارش بهترین مقاله، خبرنگاران، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: از ژوئن سال 2017 بود که 4 کشور عربی به رهبری عربستان سعودی اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر کردند. عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر چهار کشوری هستند که هرگونه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع نموده و این کشور را هدف تحریم های گسترده خود قرار دادند.

چراغ سبز قطر برای حل بحران خلیج فارس؛طمع ریاض به امتیازات حداکثری

از کلوب زبان آموزان دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

این کشورها مهمترین شرط برای بازیابی مجدد روابط و برطرف تحریم ها علیه دوحه را قطع روابط دیپلماتیک با تهران دانستند و بر لزوم تحقق این شرط تأکید کردند؛ حال آنکه مقامات دوحه قویاً پذیرش این شرط را رد کردند.

به دلیل مخالفت قطر با شروط سعودی، ریاض و متحدانش تحریم های مختلفی را علیه دوحه اعمال کردند. همین مسأله موجب شد تا یوسف سلطان از مقامات وزارت خارجه قطر سخنانی را پیرامون بحران میان دوحه و کشورهای تحریم نماینده مطرح کند. وی پیشتر در سخنانی در این ارتباط گفته بود: مصاحبهی بدون پیش شرط بهترین راه حل برای برون رفت از بحران میان دوحه و کشورهای تحریم نماینده است. این مقام قطری تأکید نموده بود: همچنان محاصره غیرقانونی علیه قطر توسط کشورهای تحریم نماینده ادامه دارد.

سلطان همچنین تأکید نموده بود: تداوم محاصره قطر با تمامی اصول و ارزش های انسانی، اخلاقی و دینی مغایرت دارد. اما با این حال، ما همچنان اعتقاد به مذاکره و مصاحبه برای حل بحران مذکور داریم؛ مذاکره ای که بدون پیش شرط انجام گردد. علیرغم تأکیدات روزافزون مقامات قطری مبنی بر آمادگی شان برای مصاحبه با کشورهای چهارگانه اما این کشورها و در رأس آن ها عربستان سعودی تاکنون هیچ واکنشی به این چراغ سبز دوحه برای حل بحران فیمابین نشان نداده اند؛ مسأله ای که نشان می دهد تحریم نمایندگان عملا عزمی برای حل بحران ندارند.

این درحالی است که سران کشورهای تحریم نماینده همیشه در مناسبت های مختلف به صورت شفاهی از آمادگی خود برای مذاکره با قطر سخن گفته اند. سران این کشورها درحالی سخن از مصاحبههای سیاسی و مذاکرات با قطر برای خاتمه دادن به بحران با این کشور سخن گفته اند که تاکنون تمامی درخواست ها از سوی دوحه برای نشستن بر سر میز مذاکرات جهت مصاحبه بر سر مسائل و موارد محل اختلاف و مناقشه را قویاً رد نموده اند. بنابراین، در این زمینه نیز شاهد مواضع دوگانه و معیارهای متناقض کشورهای تحریم نماینده و در رأس آن ها عربستان سعودی هستیم.

یکی از علل و عوامل اصلی تداوم بحران خلیج فارس برای چندمین سال متوالی این است که دوحه نه تنها به مهمترین شرط کشورهای تحریم نماینده یعنی قطع روابط دیپلماتیک با تهران جامه عمل نپوشانده بلکه برعکس، در جهت کاملاً مخالف آن نیز حرکت نموده و روابطش با تهران را تقویت نموده است. مقامات قطری در طول این مدت بارها و در مناسبت های مختلف تأکید نموده اند که ایران جزو اولین کشورهایی بود که پس از تحریم قطر، به یاری آن شتافت. این مسأله موجبات خشم کشورهای تحریم نماینده را فراهم آورده است.

اخیرا نیز وزیر خارجه قطر سخنانی را در مورد حمایت های جمهوری اسلامی ایران از دوحه در دوران تحریم آن توسط کشورهای چهارگانه مطرح نموده است. درهمین ارتباط، محمد بن عبدالرحمان وزیر خارجه قطر با سخنرانی در همایشی تحت عنوان مصاحبهی مدیترانه ای در رم گفت: ایران همسایه ما است و قطر به اصل حسن همجواری پایبند است. دوحه برای حفظ روابط حسنه با ایران کوشش می نماید. وی با بیان این مطلب اضافه کرد: هنگامی که ما محاصره شدیم، ایران حریم هوایی خود را به روی ما گگردد و ما هرگز این موضوع را فراموش نخواهیم کرد.

بنابراین، این اظهارات صریح و شفاف وزیر خارجه قطر نشان از آن دارد که دوحه علیرغم تحریم های گسترده علیه آن تحت هیچ شرایطی حاضر نیست به روابط خود با جمهوری اسلامی ایران خاتمه دهد. این درحالی است که در طرف مقابل، عربستان سعودی نیز همچنان بر لزوم قطع روابط و مناسبات میان دوحه و تهران تأکید دارد. دیگر کشورهای تحریم نماینده ازجمله بحرین، مصر و امارات نیز به تبعیت از مقامات سعودی بر موضع شان مبنی بر اعمال فشارهای بیشتر به دوحه ادامه می دهند.

علیرغم تمامی آنچه که گفته شد، مقامات قطری همچنان به نشان دادن چراغ سبز به کشورهای تحریم نماینده به منظور حل و فصل بحران خلیج فارس ادامه می دهند. در کنار تأکیدات مکرر مقامات دوحه مبنی بر آمادگی شان برای مصاحبه با سران کشورهای تحریم نماینده، اظهارات اخیر وزیر خارجه قطر نیز نشان از آن دارد که دوحه بر لزوم حل بحران خلیج فارس تأکید دارد.

درهمین ارتباط، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر پنجشنبه گذشته با مشارکت در همایشی در رم تحت عنوان مصاحبهی مدیترانه ای گفت: دوحه از گروه اخوان المسلمین حمایت ننموده است و حمایت مصر از سوی قطر هیچگاه پس از سرنگونی حکومت محمد مرسی رئیس جمهوری اسبق مصر قطع نشده است. وی با بیان این مطلب اضافه کرد: ما نه از اسلام سیاسی و نه از گروه اخوان المسلمین حمایت ننموده ایم. حمایت ما از ملتها و نه احزاب سیاسی بوده است. وزیر خارجه قطر همچنین اعلام نمود که اخوان المسلمین در کشورش حضور رسمی ندارد.

این اظهارات وزیر خارجه قطر در واقع پیغامی به کشورهای تحریم نماینده و در رأس آنها عربستان سعودی است؛ پیغامی که مفاد آن عدم شکستن بعضی خطوط قرمز ریاض ازجمله حمایت از اخوان المسلمین، است. مقامات قطری با طرح این اظهارنظر آن هم به صورت کاملا رسمی این پیغام را به سعودیها مخابره کردند که حاضرند به بعضی شروط آن که قابل اجرا هستند، عمل نمایند.

با تمامی این ها، به نظر می رسد که عربستان سعودی و متحدان تحریم نماینده آن چراغ سبزهای متعدد دوحه برای حل بحران خلیج فارس را کافی نمی دانند نمی دانند و چشم به دریافت امتیازات حداکثری از قطر دوخته اند. این درحالی است که قطر همیشه اعلام نموده است حاضر نیست به بعضی شروط همچون تعطیلی کامل شبکه الجزیره و یا قطع روابط دیپلماتیک با تهران تن دردهد.

آنچه که گفته شد، نشان می دهد عربستان سعودی علیرغم روبرو شدن با بعضی مواضع منعطفانه قطر همچنان قصد ندارد به بحران خلیج فارس خاتمه دهد؛ به ویژه اینکه سعودی ها معتقدند عقب نشینی از مواضع و شروط شان در قبال قطر، در درازمدت موجب ایستادن دیگر کشورهای منطقه در برابر آن ها خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 620

به "چراغ سبز قطر برای حل بحران خلیج فارس؛طمع ریاض به امتیازات حداکثری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ سبز قطر برای حل بحران خلیج فارس؛طمع ریاض به امتیازات حداکثری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید