نگران ترویج خشونت در تک تیرانداز نبودم، بخش عمده بودجه صرف تامین و تعمیر امکانات جنگی شد

به گزارش بهترین مقاله، غفاری، کارگردان تک تیرانداز گفت: نگاه جهان به جنگ با دیدگاهی که رزمندگان ما به این مقوله داشتند، متفاوت است و همین مهم دوران دفاع مقدس ما را با جنگ های رایج در جهان متمایز نموده است. از آنجایی که قرار بود این نوع نگاه لطیف را در تک تیرانداز داشته باشیم خیلی نگران ترویج خشونت در این اثر نبودم.

نگران ترویج خشونت در تک تیرانداز نبودم، بخش عمده بودجه صرف تامین و تعمیر امکانات جنگی شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، در روز سومین جشنواره بود که نمایش یکی از آثار به نوعی مخاطبان سینما را غافلگیر کرد؛ چرا که بعد از ابلق اهالی رسانه به تماشای اخرین ساخته علی غفاری نشستند. فیلمی قهرمان محور که برش هایی از حضور شهید عبدالرسول زرین را با بازی خوب کامبیز دیرباز به تصویر می کشد.

علی غفاری، کارگردان تک تیرانداز درباره اینکه بعد از نمایش فیلم عنوان می شد غفاری بهتر است در سینما باقی بماند تا اینکه به سمت سریال سازی برود، گفت: این مسئله بسته به شرایط فراوری دارد، اگر شرایط مطلوب برای گفتن یک حرف مهیا باشد اینکه آن اثر در بستر سینما ساخته گردد یا تلویزیون چندان تفاوتی برایم نخواهد داشت. به عبارت دیگر هرگاه تصور کنم که درباره زندگی یک شهید می خواهم اثری بسازم اما حق مطلب به دلیل عدم وجود امکانات مورد احتیاج ادا نمی گردد، آن را انجام نمی دهم و باید کاری را بسازم که مطمئن باشم در مرحله اجرا تاثیر خودش را می گذارد.

وی گفت: خوشبختانه در تک تیرانداز به سمتی رفتیم که با حمایت روایت فتح امکانات مورد احتیاج مهیا شد و تا حد زیادی توانستیم حرف مان را بزنیم و قطعا پروژه های بعدی نیز همین طور است. اگر بنده فعالیت کمی دارم به دلیل آن است که باید مطمئن شوم آنچه احتیاج است و جلوی دوربین باید اجرا گردد، اتفاق می افتد و به همین دلیل بستر ساخت آن تفاوتی ندارد.

کارگردان تک تیرانداز با اشاره بودجه فیلم توضیح داد: قطعا اگر بودجه بیشتری در اختیار داشتیم در فرایند فیلم تاثیرگذار بود؛ چرا که این فیلم با چنگ و دندان ساخته شده و ای کاش تهیه کننده فیلم عنوان می کرد که بخش عمده ای از این هزینه نیز صرف اجاره و تعمیر امکانات نظامی شده است. تصور مخاطب این است که این امکانات به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته، اما واقعیت اینطور نیست و بخش عمده بودجه صرف این حوزه شده و جای تاسف دارد. متاسفانه امکانات جنگی بحث گسترده ای دارد و اینطور نیست که بتوان آنها را از بیرون و یا بازار آزاد تهیه کرد.

غفاری گفت: قلب و روح مان می گوید باز باید برای شهدا کار کرد؛ اما پیش تر نیز گفتم که وقتی کاری را می کنم که مطمئن شوم امکانات مورد احتیاج برای ساخت آن اثر فراهم می گردد. معتقدم سینما زمان محدودی دارد و یک اثر سینمایی به ویژه در کشور ما در مرز 100 دقیقه حرکت می نماید، البته ممکن است استثنائاتی در دنیا وجود داشته باشد و فیلم 3 ساعته هم ساخته گردد اما برای ساخت یک فیلم حدود 100 دقیقه ای نمی توان زندگی نامه یک شهید را به تصویر کشید و مجبور هستیم که یک برشی از زندگی شهید را نشان دهیم؛ از این رو تصمیم گرفتیم وارد زندگی شخصی شهید عبدالرسول زرین نشویم و در حوزه نبرد هم کوشش مان این بود که دیدگاه او و دنیا بینی اش به مقوله جنگ را به تصویر بکشیم؛ به همین دلیل تنها سال آخر حضور او در مناطق جنگی را به تصویر کشیدیم.

او یادآور شد: سعی کردیم اثرمان مانند نمونه های خارجی نگردد؛ چرا که نگاه آنها به جنگ با دیدگاهی که رزمندگان ما به این مقوله داشتند، متفاوت است و همین مهم دوران دفاع مقدس ما را با جنگ های رایج در دنیا متمایز نموده است. از آنجایی که قرار بود این نوع نگاه لطیف را در تک تیرانداز داشته باشیم خیلی نگران ترویج خشونت در این اثر نبودم. البته سینما احتیاجمند یکسری عناصر است که کوشش کردیم تا از آنها در اثر استفاده کنیم تا شخصیت اصلی فیلم فرازمینی و دست نیافتنی نگردد و مخاطب آن را بپذیرد و با توجه به بازخوردها تصور می کنم که بخش زیادی از راه را درست رفته ایم.

کارگردان تک تیرانداز درباره برگزاری جشنواره سی و نهم خاطر نشان کرد: باید کمی منتظر ماند اما در مجموع برگزاری جشنواره در این شرایط برای زنده نگه داشتن چراغ سینما حرکت مثبتی بود. سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا از لحاظ نمایشی، سینما تقریبا تعطیل شد و برگزاری جشنواره خبر خوبی بود و تنور سینما را گرم نموده و تا حد زیادی شور و هیجان به سینما بازگشت.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 1484

به "نگران ترویج خشونت در تک تیرانداز نبودم، بخش عمده بودجه صرف تامین و تعمیر امکانات جنگی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگران ترویج خشونت در تک تیرانداز نبودم، بخش عمده بودجه صرف تامین و تعمیر امکانات جنگی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید