معافیت های مالیاتی در ایران جهت گیری مالی ندارد

به گزارش بهترین مقاله، مدیر حسابرسی منطقه آزاد کیش گفت: معافیت های مالیاتی ما جهت گیری مالی ندارد در حالی که باید آنالیز گردد صنفی که معافیت مالیاتی می گیرد چه چیزی به اقتصاد کشور اضافه می نماید.

معافیت های مالیاتی در ایران جهت گیری مالی ندارد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران محمد ثاقب فرد مدیر امور مجامع و حسابرسی داخلی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: علت اینکه در گذشته اجرای مالیات بر جمع درآمد بازنده شد این بود که پشتوانه اجتماعی و سیاسی نداشت. یعنی دولت­های مختلف، افرادی که در حوزه وزارت اقتصاد، مرکز یا سازمان برنامه ­های مختلف بودند، همراهی نکردند. انگار قرار بود با اجرای آن جنجالی در کشور رخ دهد.

وی اضافه کرد: همین نگرش را ما در مورد مالیات بر مستقلات مسکونی خالی هم داریم. در حال حاضر کشور به جایی رسیده است که اگر ما به سمت مالیات بر جمع درآمد پیش نرویم قطعاً ابعاد پولشویی ما بیشتر خواهد شد. من به تجربه می­گویم اگر ما می­خواهیم مالیات بر جمع درآمد پیروز باشد حتماً باید به مقوله یارانه­ ها پیوندش دهیم.

ثاقب فرد گفت: سال 92 که آقای روحانی رئیس ­جمهور شد. من به عنوان دانشجوی سابق در نامه ­ای از ایشان خواهش کردم الآن که جامعه ما در حالت اعتماد اجتماعی نسبت به دولت جدید واقع شده است بحث مالیات بر جمع درآمد را اجرا کنید. اصولاً این کار ها را باید در مقاطعی اجرا کنیم که رابطه بین دولت و اجتماع در ماکسیمم اعتمادی باشد. من این دغدغه را به آقای دکتر نیلی هم انتقال دادم.

*اخذ مالیات بر جمع درآمد به قشر خاصی محدود نیست

مدیر حسابرسی منطقه آزاد کیش گفت: ما دوره ناپیروز مالیات بر تعاون ملی هم داشتیم. دغدغه­ ای که من دارم این است که الآن اولویت اصلی کشور رشد مالی است. یعنی ما باید سعی کنیم کیک مالی ما بزرگتر گردد. مکانیسم­های اجرا و اطلاع­رسانی مالیات بر جمع درآمد نباید این پیغام را به بخش خصوصی و خانوار های ما بدهد که ما می­خواهیم فقط نسبت به یک قشر خاص فشار مالیاتی را بیاوریم و بسیاری از اشخاص همچنان معافیت مالیاتی داشته باشند.

وی عنوان نمود: یکی از مواردی که در قانون مالیات­های مستقیم پیش ­بینی شده، اما از آن استفاده نکردیم، بحث مالیات­های مقطوع یا سامانده معافیت­ های مالیاتی است. معافیت­ های مالیاتی ما جهت­ گیری مالی ندارد. در حالی که باید آنالیز گردد صنفی که معافیت مالیاتی می­گیرد چه چیزی به اقتصاد کشور اضافه می­کند.

ثاقب فرد در انتها گفت: پس در حوزه مالیات­ های مستقیم ما باید تجدیدنظری روی حوزه امتیازات، ترجیحات و معافیت­های مالیاتی­ مان داشته باشیم. اگر افراد در منابع درامدی مالیات بدهند، این خودش همان مکانیزم خودارزیابی در مالیات بر جمع درآمد است که چالش­ها را کمتر می­کند تا دولت بتواند از ابزار جمع درآمد به نگرش­های رفاهی بپردازد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 431

به "معافیت های مالیاتی در ایران جهت گیری مالی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معافیت های مالیاتی در ایران جهت گیری مالی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید