مجلس از شفاف سازی وزیر ارتباطات حمایت می کند

این روزها خبر کلاهبرداری با سرویس ارزش افزوده از مردم همچنان داغ است. کلاهبرداری که به گفته وزیر ارتباطات تنها جیب مردم را خالی می کند. از این رو آذری جهرمی در آخرین اظهارنظر درخصوص کلاهبرداری از طریق ارزش افزوده (وَس) گفت: نه تنها خاتمه وَس و دزدی های ارزش افزوده بلکه 5هزار میلیارد تومانی را که در واگذاری مخابرات از مال مردم که تکلیفش معلوم نیست، پیگیری می کنم.

مجلس از شفاف سازی وزیر ارتباطات حمایت می کند

در پی اعلام این اظهارنظرما ضمن بررسی بحث دزدی از طریق سرویس ارزش اضافه کرده ها به سراغ کنندگان رفتیم و نظر آنان را درباره پیگیری حق الناس از سوی وزیر ارتباطات جویا شدیم. همچنین این سؤال را با کنندگان مطرح کردیم که آنان درباره احقاق حقوق از دست رفته مردم چه اقدام مؤثری می توانند انجام دهند.

اعمال قانون

درباره ارزش اضافه کرده باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) طبق ضوابط و مقرراتی که دارد بر این شرکت ها نظارت و اعمال قانون کند.

رمضانعلی سبحانی فر کننده مردم سبزوار و جغتای با بیان مطلب فوق گفت: وقتی قانونی وجود دارد می توان آن را اعمال کرد و کنندگان هم می توانند در این زمینه نظارت کنند.

سبحانی فر درباره 5 هزار میلیارد تومان پول مردم که در دست شرکت مخابرات است، گفت: این میزان مبلغ مربوط به ودیعه مشترکان تلفن بوده که در اختیار شرکت مخابرات قرار گرفته است و این ودیعه یا باید به مردم بازپس داده شود یا اینکه به صورت سهام به مردم واگذار شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه موضوع شرکت مخابرات یک بحث حقوقی است نه قانونگذاری، گفت: تاکنون مسئولان در این زمینه به جمع بندی نرسیده اند و از زمان واگذاری شرکت مخابرات لاینحل مانده است.

وی افزود: از آنجایی که هنوز تکلیف این ودیعه ها تعیین نشده است یک زمانی گفتند پول های مردم در نزد شرکت مخابرات ودیعه است و اگر کسی خط خود را بازپس دهد بنابراین ودیعه نیز به مشترک بازپرداخت می شود ولی اکنون خط های تلفن خریداری می شود بنابراین تعبیر آن نیز تغییر کرده است از این رو باید از منظر حقوقی بررسی شده و به اجماع برسند.

سعید باستانی کننده مردم تربت حیدریه نیز با بیان اینکه وزارت ارتباطات و اپراتورها نیاز به قانونگذاری جدیدی ندارد، گفت: به نظر می رسد باید نظارت ها بیشتر شود تا حق و حقوق مردم و شرکت ها هر دو رعایت شود.

باستانی افزود: البته باید وزیر ارتباطات درباره این دو موضوع نیز گزارشی از ابعاد کلاهبرداری از طریق ارزش اضافه کرده و 5 هزار میلیاردتومان مردم که در نزد شرکت مخابرات است به کمیسیون صنایع و معادن ارائه دهد تا کنندگان هم آنها را بررسی کرده و به مسائل مردم رسیدگی کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه گفت: هنوز وزارت ارتباطات گزارشی در مورد این دو موضوع به کمیسیون صنایع و معادن ارائه نداده تا بررسی شود. باید با گزارشی به کمیسیون اعلام کنند که تخلفات چگونه روی داده و بخصوص ریشه 5 هزار میلیارد تومان از سهام مردم که در شرکت مخابرات است، کجاست تا مجلس به عنوان بازوی نظارتی در این زمینه ورود کند.

محمد اسماعیل سعیدی کننده مردم تبریز نیز معتقد است احقاق حقوق مردم چه از سوی وزرا باشد و چه از سوی کنندگان اعتماد عمومی را نسبت به دولت و حاکمیت افزایش می دهد به همین دلیل حرکت وزیر را در زمینه حق الناس و احقاق حقوق از دست رفته مردم مثبت می دانم و از ایشان حمایت می کنم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نحوه همکاری مجلس نیز گفت: وزیر ارتباطات می داند مشکل کار کجاست به همین دلیل ایشان باید در این زمینه به کنندگان مجلس گزارش دهد و بگوید که کنندگان در احقاق حقوق مردم چه کاری می توانند انجام دهند.

شفاف سازی با اقدام وزیر

جواد حسینی کیا کننده مردم سنقر ضمن قدردانی از وزیر ارتباطات گفت: ملت همیشه از دولت شفاف، کننده شفاف و قوه قضائیه شفاف حمایت می کند و در وزارت ارتباطات کارهای خوبی برای شفاف سازی اجرا شده ولی کافی نیست و باید ادامه پیدا کند و انتظار می رود با جهرمی این شفاف سازی، شتاب بیشتری بگیرد.

محمد کاظمی کننده مردم ملایر درباره تخلفات شرکت های ارائه دهنده ارزش اضافه کرده و سهام 5 هزار میلیاردی مردم در دست شرکت مخابرات ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: وزیر ارتباطات بیشتر در جریان این موضوعات واقع شده است و از اینکه بجد حق و حقوق مردم را پیگیری می کند، جای تشکر دارد.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که شما به عنوان کننده مردم چه کاری می توانید انجام دهید، گفت: اگر قانونی نقض شده باشد کنندگان می توانند به عنوان ناظر در این قضیه ورود کرده و وظیفه نظارتی خود را انجام دهند از سوی دیگر کمیسیون اصل 90 هم می تواند در این زمینه ورود کند و اگر برای احقاق حق مردم نیاز به تصویب قانونی باشد کنندگان مجلس می توانند دست به کار شوند.

ماجرای کلاهبرداری با سرویس ارزش اضافه کرده

اما ماجرای کلاهبرداری از سرویس ارزش اضافه کرده چه زمانی و از کجا آشکار شد؟ در پاسخ باید گفت این تخلف وقتی اسفند سال گذشته مسابقه برنده باش با اجرای محمدرضا گلزار، به دلیل تقلب در نظرسنجی انتخاب محبوب ترین برنامه صدا و سیما در صدر اخبار قرار گرفت، افشا شد. از آنجایی که استفاده از خدمات ارزش اضافه کرده باید اختیاری و از سوی کاربر انتخاب شود، اما تعیین شد که برخی از کاربران توسط برخی از شرکت های ارزش اضافه کرده به عضویت این سرویس ها درآمده اند و با توجه به اینکه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارد (ارسال یک پیامک ارزش اضافه کرده به کاربر می تواند حداقل 300 تومان هزینه داشته باشد) موجب بالا رفتن مبلغ قبض تلفن همراه کاربران و موجب نارضایتی آنان شد که همین موضوع واکنش وزیر ارتباطات را در پی داشت.

جهرمی بعد از پیگیری این پرونده گفت: به یک پرونده بزرگ تخلف در ارزش اضافه کرده رسیده ایم. برای ما شفاف است که تخلفاتی اجرا شده. یک باندی در حوزه ارزش اضافه کرده وجود دارد که اختاپوسی است و گزارش آن را به مردم می دهیم. بعد از آن وزیر ارتباطات از کلاهبرداری میلیاردی شرکت های ارزش اضافه کرده خبر داد و گفت:برخی از شرکت های ارزش اضافه کرده در پنج ماه اخیر حدود 22 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده اند که خواسته ام وجوه اخاذی شده را ظرف 10 روز به مشترکان بازگردانند و پرونده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال شود.

آذری جهرمی باز کوتاه نیامد تا اینکه بازگشت مبالغ کسرشده از حساب دو میلیون مشترک همراه اول را که بدون اطلاع در سرویس های ارزش اضافه کرده عضو شده بودند، گفت و گفت: عده ای حقه باز و حرام خوار با سرویس ارزش اضافه کرده دست در جیب مردم کرده اند. مجموع مبالغ کشف شده تاکنون بالغ بر حدود 35 میلیارد تومان و در مواردی میزان مبالغ بازگشتی به مردم تا پنج میلیون ریال نیز بوده است حتی در این راستا مدیران شرکت متخلف سرویس ارزش اضافه کرده هم بازداشت شدند.

البته با وجود پیگیر های وزیر ارتباطات، همچنان کلاهبرداری ها ادامه دارد به طوری که آذری جهرمی تهدید به قطع سرویس ارزش اضافه کرده یا همان VAS کرد. وزیر ارتباطات در توئیتر خود نوشت: شاید وقتش رسیده باشد که بزودی کل سرویس های ارزش اضافه کرده را برای همیشه تعطیل کنیم. دوستان دیگر به یقین رسیده اند که در مورد حق الناس هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصاً اگر از جیب مردم دزدی شود.

وس (VAS) چیست؟

خدمات ارزش اضافه کرده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. در خدمات ارزش اضافه کرده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی به عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می شود. خدمات ارزش اضافه کرده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به عنوان تأمین کننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، انجام شود. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش اضافه کرده تلفن همراه، شامل مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویس ها می شود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 14 آبان 1398 شناسه مطلب: 407

به "مجلس از شفاف سازی وزیر ارتباطات حمایت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس از شفاف سازی وزیر ارتباطات حمایت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید