صادرات بنزین ایران به ونزوئلای بحران زده؟ ، واکنش وزارت نفت

به گزارش بهترین مقاله، شایعه ای در بعضی خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی قوت گرفته مبنی بر این که ایران در حال صادرات بنزین آن هم با خطوط هواپیمایی ماهان و هم چنین کشتی به ونزوئلاست؛ تا این کشور از فشار تحریم های آمریکا نجات یابد؛ اما اصل ماجرا چیست؟

صادرات بنزین ایران به ونزوئلای بحران زده؟ ، واکنش وزارت نفت

خبرنگاران - رضا کربلایی: بنزین در ونزوئلا، به عنوان کشوری که تا پیش از این ارزان ترین بنزین دنیا را داشت، این روزها تحت تاثیر اختلال در فرایند فراوری بعضی پالایشگاه ها، با افزایش قیمت و عرضه در بازار سیاه روبرو شده است. همزمان با این خبر، شایعه ای در بعضی خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی قوت گرفته مبنی بر این که ایران در حال صادرات بنزین آن هم با خطوط هواپیمایی ماهان و هم چنین کشتی به ونزوئلاست؛ تا این کشور از فشار تحریم های آمریکا نجات یابد؛ اما اصل ماجرا چیست؟

رسانه ها به نقل از رویترز گزارش داده اند قیمت هر لیتر بنزین در ونزوئلا به 4 تا 50 دلار رسیده؛ به بالاترین قیمت بنزین در دنیا. به لطف یارانه هایی که در دولت سوسیالیست هوگو چاوز، رئیس جمهور اسبق ونزوئلا و جانشین او نیکلاس مادورو پرداخت شده، بنزینی که شرکت نفتی دولتی پترولئوس، تا به امروز می فروخت، تقریبا رایگان بود؛ پر کردن باک خودرو در ونزوئلا به حدی ارزان بود که خودروسواران در ونزوئلا به کارکنان صندلی سوخت به جای 10 سنت آمریکا بابت پول بنزین، تنقلات یا چند صد بولیوار می دادند. اما شبکه پالایشگاهی ونزوئلا با ظرفیت فراوری 1.3 میلیون بشکه در روز در آستانه فروپاشی است و تحریم های آمریکا که با هدف سرنگونی دولت مادورو علیه این کشور وضع شده، واردات سوخت را سخت نموده و باعث شده شهفرایندان ونزوئلایی ساعت ها در صف بنزین منتظر بمانند یا به بازار سیاه مراجعه نمایند.

جهش نرخ بنزین در ونزوئلا در حالی اتفاق افتاده که قیمت سوخت در نقاط دیگر دنیا به دلیل کاهش تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در آمریکا قیمت میانگین هر لیتر بنزین در هفته منتهی به 20 آوریل، 48 سنت بود.

رویترز مدعی شده دولت ونزوئلا به دنبال تعمیر پالایشگاه ها بوده و هفته گذشته از ایران مواد پالایشگاهی دریافت نموده است. شبکه خبری بلومبرگ هم در گزارشی مدعی شده است: ونزوئلا، کشوری که اقتصادش تحت تحریم های شدید مالی و نفتی آمریکا به حالت خفگی افتاده؛ این روزها بنزین در آن به شدت نایاب شده، در نتیجه دست یاری به سوی ایران، کشور دیگری که آن هم تحت تحریم های شدید آمریکا قرار گرفته است، دراز نموده است.

این گزارش می افزاید: ایران نیز تقاضای دولت ونزوئلا را به عنوان متحد خود در آمریکای لاتین قبول نموده و در 2 روز گذشته هواپیماهای شرکت ماهان را که آن نیز تحت تحریم است، با مواد و تجهیزات پالایشگاهی و تکنیسین ها برای راه اندازی فراوری پالایشگاه کاردون ونزوئلا به فرودگاه پیدراس در ونزوئلا روانه نموده است.

بلومبرگ ادعا نموده پس از گفت وگوی تلفنی هفته گذشته حسن روحانی و نیکولاس مادورو روسای جمهوری ایران و ونزوئلا، شرکت ماهان ایر اجازه پیدا نموده هواپیماهای خود را برای ارسال مواد و تجهیزات، قطعات یدکی، همراه با کادر فنی به سواحل شمالی ونزوئلا اعزام نمایند کارشناسان ایرانی درصددند پالایشگاه های آموآی و کاردون، زیرمجموعه شرکت دولتی پترولئوس یکی از عظیمترین مجموعه پالایشگاهی دنیا را که دچار مشکل فراوری شده، بازسازی نمایند و آن را به مدار فراوری بازگردانند.

روسای جمهوری 2 کشور 25 فروردین گفت وگویی تلفنی داشته اند و در این گفت وگو دو طرف بر ضرورت همکاری در اوپک پلاس برای بازگشت ثبات قیمت نفت و انتقال تجربیات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا تاکید نموده بودند.

حسن روحانی در این گفت وگو با بیان این که همکاری های دو کشور باید با قوت ادامه داشته و مسئولان ایران و ونزوئلا باید کوشش نمایند تا دو دولت بتوانند در این شرایط به هم یاری نمایند، گفته بود: توسعه همکاری ها و روابط دو کشور مطمئنا به نفع دو ملت عظیم ایران و ونزوئلا خواهد بود.

  • وزارت نفت: تایید نمی کنیم

در جریان پیگیری های خبرنگاران از وزارت نفت اعلام شد آن ها نمی توانند ادعای خبرگزاری های خارجی را تایید نمایند. مسوولانی که با خبرنگاران گفت وگو کردند تاکید داشتند؛ ایران تکنیسین یا تجهیزات پالایشگاهی به ونزوئلا ارسال ننموده است. یکی از مسوولان وزارت نفت به خبرنگاران گفت: ارسال بنزین فراوریی ایران آن هم با خطوط هواپیمایی نمی تواند درست باشد زیرا هم ایران و هم ونزوئلا و هم شرکت هواپیمایی ماهان تحت تحریم قرار دارند و ارسال سوخت بنزین به این کشور با خطوط هواپیمایی نه مالی است و نه عملیاتی و نه این که در صورت اجرایی بودن جوابگوی احتیاج احتمالی این کشور خواهد بود.

او با اشاره به شیطنت خبری رسانه های خارجی به ویژه رویترز علیه ایران در سال های اخیر گفت: وزارت نفت خبر ارسال تجهیزات پالایشگاهی به ونزوئلا را تایید نمی کند و هیچ مقام ارشد وزارت نفت در جریان یاری های ادعایی برای بازگشت پالایشگاه های ونزوئلا به وضع عادی قرار ندارد.

این مقام مطلع درباره احتمال صادرات بنزین با نفتکش به ونزوئلا هم تاکید نمود: در شرایط کرونا و پر بودن بیشتر کشتی های نفتکش به دلیل اشباع بازار دنیای نفت، پیدا کردن نفتکش خالی هم خودش هنر می خواهد و با قیمت های فعلی بنزین و سایر فرآورده های نفتی صادرات بنزین از ایران به ونزوئلا توجیه مالی ندارد و دستکم چند هفته طول خواهد کشید تا محموله ادعا شده به دست آن کشور برسد.

او در عین حال یاری فنی به کشور ونزوئلا برای بازگرداندن پالایشگاه های کشورهای دیگر از جمله ونزوئلا را طبیعی و بدیهی دانست اما این که مذاکراتی بین مقامات سیاسی دو کشور اجرا شده باشد یا نه، مساله ای نیست که وزارت نفت در جریان آن باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 994

به "صادرات بنزین ایران به ونزوئلای بحران زده؟ ، واکنش وزارت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات بنزین ایران به ونزوئلای بحران زده؟ ، واکنش وزارت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید