دانشجویان پسادکتری در شرکتهای دانش بنیان مشغول بکار می شوند

به گزارش بهترین مقاله، به گزارش خبرنگاران، دکتر ایمان افتخاری عضو هیئت علمی پژوهش های دانش های بنیادی و رئیس صندوق حمایت از صندوق پژوهشگران و فناوران امروز در نشست خبری که در محل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برگزار گردید، گفت: این صندوق در آستانه 15 سالگی بوده که در طول فعالیت خود از بیش از هفت هزار طرح حمایت نموده است.

دانشجویان پسادکتری در شرکتهای دانش بنیان مشغول بکار می شوند

رئیس صندوق حمایت از صندوق پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه اما بیش از 21 هزار طرح پژوهشی به صندوق طی 15 سال ارائه شده است، گفت: برنامه های این صندوق در حوزه بین المللی به صورت جدی بوده است به طوری که از هر 10 طرح، یک طرح حمایت شده است.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهش های دانش های بنیادی ثبت پتنت بین المللی از دیگر برنامه های حمایت از صندوق پژوهشگران و فناوران به شمار می رود که تاکنون توانسته در راستای این امر (مسئله اجرایی تا ثبت) از 32 طرح حمایت کند.

افتخاری اعلام کرد: همچنین در دوره های پسادکتری اقداماتی حمایتی داشته ایم به طوری که دو هزار درخواست به صندوق ارائه شده و طی مدت کوتاهی توانستیم از حدود 900 مورد پروپوزال های دوره های پسادکترا حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه های پسادکتری به صورت کمی و کیفی در صندوق حمایت از پژوهشگران، اجرایی می گردد، اعلام کرد: یکی از روینمودهای اصلی صندوق این است که به فناوران و پژوهشگران توجه ویژه ای داشته باشند تا طرح های آنها به صورت موثر در کشور اجرایی گردد.

عضو هیئت علمی پژوهش های دانش های بنیادی با بیان اینکه 4 رویکرد کلی در برخورد با طرح های پژوهشی در نظر داریم، توضیح داد: تکثر از دیدگاه افزایش تعداد گروه های پژوهشی فعال، تعادل توجه به توسعه پایدار و حفظ تعادل، کیفیت و هدف گرایی از روینمودهای ما در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به شمار می رود.

افتخاری تأکید کرد: طرح هایی که با جهت های علمی به صندوق ارسال شوند، رویکرد جدی برای حمایت از آنها داریم. زیرا تغییرات صندوق به سمت بهینه شدن است.

رئیس صندوق حمایت از صندوق پژوهشگران و فناوران با اشاره به حمایت از طرح های تشویقی در صندوق گفت: برای این امر فراخوانی در طی سال اعلام می گردد و سقف حمایتی از این طرح ها نسبت به سال های گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

وی در مورد حمایت از رساله های دکتری ادامه داد: برای این موضوع دو فراخوان در طول سال اعلام می کنیم که تاکنون از ابتدای سال 38 مورد دریافت شده و 150 مورد برای حمایت به تصویب رسیده است.

افزایش مبلغ حمایت از محققان پسا دکتری

افتخاری در مورد حمایت از پروپوزال های پسادکتری، یادآور شد: افراد با فعالیت های علمی درخشان تر در این حوزه وارد می شوند و در مقابل صندوق حمایت های سالانه ای از آنها دارد؛ حمایت از محققان پسا دکتری نسبت به سالهای گذشته از 36 میلیون تومان به 57 میلیون تومان در سال رسیده است.

افتخاری گفت: موسسه بین المللی یاسا از نهادهای پیشرو در تحلیل سیستم های کاربردی و پیچیده است که ما عضو این موسسه هستیم. از این رو می توانیم محققان را برای حضور در برنامه های موسسه حمایت کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهش های دانش های بنیادی با بیان اینکه در این موضوع علاوه بر ارتباطات بین المللی، کمیته ملی را تشکیل داده ایم، اعلام کرد: در این راستا می توانیم از امتیازات بین المللی استفاده و از افراد تأثیرگذار حمایت کنیم که به برنامه های این موسسه بروند و طرح های خود را در آنجا ارائه نمایند.

وی با تأکید بر اینکه برنامه های این موسسه بیشتر در حوزه انرژی است، ادامه داد: آنالیز پروپوزال های پژوهشگران، حمایت آنها برای حضور در موسسه به عهده صندوق حمایت از پژوهشگران است و تاکنون توانسته ایم دو گروه را به صورت طولانی مدت برای حضور در موسسه یاسا اعزام کنیم.

افتخاری اضافه نمود: این برنامه می تواند در ارتباط گیری و اجرای پروژه های محققان کشور تأثیرگذار باشد.

عضو هیئت علمی پژوهش های دانش های بنیادی با بیان اینکه دو معاونت به عنوان آینده پژوهی و ترویج علم و فناوری در این صندوق به تصویب رسیده اند، گفت: از این به بعد این معاونت ها برنامه های جدی برای فعال شدن حوزه های خود دارند.

تعریف پسافن برای ورود دانشجویان پسادکتری در شرکت های دانش بنیان

رئیس صندوق حمایت از صندوق پژوهشگران و فناوران در ادامه با بیان اینکه ما با صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه های همکاری تدوین نموده ایم، یادآور شد: پروژه پسافن را برای دانشجویانی که دکترای خود را به اتمام رسانده اند، تدوین نموده ایم تا این نیروهای پژوهشی توانمند به جای حضور در دانشگاه ها، در شرکت های دانش بنیان حضور یابند.

افتخاری اعلام کرد: این اقدام احتیاج به سرمایه گذاری و دقت نظر دارد. زیرا شرکت های دانش بنیان بنیه اقتصادی پائینی دارند و امکان سرمایه گذاری ندارند. از این رو در راستای تأیید برای اجرای این اقدام، هستیم.

وی با بیان اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران پروسه معرفی شرکت های دانش بنیان را برعهده دارد و صندوق حمایت از پژوهشگران، دانشجویان پسادکتری را معرفی می نماید.

افتخاری با تأکید بر اینکه هنوز این مرحله به مرحله اجرایی نرسیده گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده این پروژه به مرحله اجرایی برسد و دانشجویان و محققان پسادکتری در شرکت های دانش بنیان دوره خود را بگذرانند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 352

به "دانشجویان پسادکتری در شرکتهای دانش بنیان مشغول بکار می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان پسادکتری در شرکتهای دانش بنیان مشغول بکار می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید