خودزنی ترامپ در بحبوحه روند استیضاح

به گزارش بهترین مقاله، در قانون اساسی امریکا به صراحت آمده است که درخواست، قبول یا دریافت هر چیز ارزشمند مرتبط با انتخابات ایالات متحده از یک کشور خارجی جرم است با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که روند استیضاحش به خاطر ارتکاب چنین جرمی یک هفته ای است آغاز شده، نه تنها زیر بار گناه خود نمی رود بلکه روز پنجشنبه مقابل کاخ سفید ایستاد و در جمع خبرنگاران آشکارا از چین، (یک دولت خارجی)، برای پیروزی مجدد در انتخابات 2020 کمک خواست.

خودزنی ترامپ در بحبوحه روند استیضاح

به گزارش نیویورک تایمز، ترامپ روز پنجشنبه مقابل کاخ سفید در جمع خبرنگاران ایستاد و گفت: چین باید درباره بایدن و پسرش تحقیق کند؛ زیرا آنچه در چین انجام داده اند، به اندازه اوکراین بد است. درخواستی که او به صورت تلفنی و در 25 جولای از رئیس جمهوری اوکراین هم کرده بود و دو هفته پیش یک مقام اطلاعاتی سابق سیا آن را فاش کرد و باعث شد، روند استیضاح ترامپ رسماً به جریان بیفتد. اینکه رئیس جمهوری امریکا جرم درخواست کمک از کشورهای خارجی برای حمله به رقیب انتخاباتی اش و پیروزی مجدد در انتخابات 2020 را مخفی نمی کند و حتی آشکارا این درخواست را به زبان می آورد، می تواند یک خودزنی باشد که یا کمک خود وی به تسریع روند استیضاحش یا به اصطلاح خوداستیضاحی او بینجامد زیرا در تاریخ امریکا هرگز سابقه نداشته یک رئیس جمهوری از یک دولت خارجی بخواهد درباره یک سیاستمدار دیگر امریکایی تحقیق کند.

با وجود این، شاید هم سیاستی پشت سخنان روز پنجشنبه ترامپ نهفته است. در روزهای گذشته که دموکرات ها روند استیضاح رئیس جمهوری به خاطر تماس تلفنی اش با رئیس جمهوری اوکراین را آغاز کردند، او که به همراه طرفداران دو آتشه اش کوشیده این مسأله را کم اهمیت جلوه دهد، قصد دارد با درخواست علنی از چین برای تحقیق درباره جو بایدن و پسرش این گونه القا کند که این درخواست اصلاً چیز مهمی نیست که دموکرات ها روی آن متمرکز شده اند. او با این سیاست پیش می رود که هرچه تعداد دولت های خارجی که از آنها تقاضای کمک شده بیشتر باشد، قضیه عادی تر جلوه می کند و افکار عمومی نسبت به آن بی تفاوت تر می شوند و انگار نه انگار که جرمی اتفاق افتاده است. در نتیجه تلاش های دموکرات ها برای استیضاح او نیز بی اثر می شود. در واقع ترامپ بر این باور است که هرچه گستاخانه تر به نُرم های قانون و دموکراسی حمله کند، راحت تر می تواند از این نُرم ها خلاصی یابد و فرار کند. به عنوان یک تاجر قدیمی این شیوه حسابگری بازاری از ترامپ دور از انتظار نیست و معلوم هم نیست که این روش جواب دهد یا خیر اما آنچه مسلم است، چین نمی خواهد وارد این بازی شود. روز پنجشنبه پس از آنکه ترامپ از دولت پکن خواست درباره فساد بایدن و پسرش تحقیق کند؛ یک دیپلمات چینی واکنش نشان داد و گفت: ما نمی خواهیم در میانه سیاست داخلی ایالات متحده باشیم.

روابط چین و امریکا در حال حاضر در وضعیت بسیار پیچیده ای واقع شده است. حتی در گذشته هم همواره از چین به عنوان رقیب یاد می شد و شخص ترامپ هم بارها از این کشور به عنوان یک رقیب خطرناک یاد کرده است اما حالا از این رقیب خطرناک می خواهد که به او کمک کند تا در انتخابات 2020 پیروز شود.

خبر دیگر اینکه، پس از آزمایش موشکی روز چهارشنبه کره شمالی که از زیر دریا انجام شد، ترامپ اعلام کرد، هیچ مسئله ای با این آزمایش موشکی ندارد و مذاکرات با پیونگ یانگ طبق برنامه در روزهای آینده در استکهلم انجام می شود. تیم مذاکره کننده کره شمالی روز پنجشنبه وارد شهر استکهلم شد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 430

به "خودزنی ترامپ در بحبوحه روند استیضاح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودزنی ترامپ در بحبوحه روند استیضاح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید