ترامپ، ماجرای خرید گرینلند و روحیه استعمارگری آمریکا

به گزارش بهترین مقاله، شبکه خبری راشاتودی در یادداشتی روز چهارشنبه نوشته درخواست ترامپ برای خرید گرینلند به آشکارترین شکل روحیه استثناپنداری و حیله گری آمریکا را فریاد می زند.

ترامپ، ماجرای خرید گرینلند و روحیه استعمارگری آمریکا

گروه بین الملل خبرنگاران- اظهارات قاطع مقام های دانمارک و گرینلند علیه ایده فروش این منطقه خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک به واشنگتن، عصبانیت رئیس جمهور آمریکا را در پی داشته و او سفر از قبل برنامه ریزی شده اش به دانمارک را لغو کرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که ابتدا روزنامه جمهوری خواه وال استریت ژورنال و سپس شبکه دموکرات سی ان ان از علاقه دونالد ترامپ برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک خبر دادند، جزیره ای که میزبان یک پایگاه راداری آمریکا برای رصد موشک های بالستیک قاره پیما است.

طبق گزارش شبکه سی ان ان، ترامپ چندین دفعه موضوع خریدن گرینلند از دولت دانمارک را مطرح نموده است و دفتر مشاور حقوقی کاخ سفید نیز در حال آنالیز این موضوع است (جزئیات بیشتر).

گرینلند بزرگترین جزیره کره زمین در آب های اقیانوس منجمد شمالی و منطقه ای خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک است و 21666 کیلومتر مساحت و 55 هزار و 877 نفر جمعیت دارد.

به دنبال جنجال ها درباره این موضوع، مقام های گرینلند و دانمارک قاطعانه فروش گرینلند به آمریکا را رد نموده و آن را موضوعی مضحک خواندند (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

شبکه خبری راشاتودی در یادداشتی روز چهارشنبه نوشته درخواست ترامپ برای خرید این جزیره به آشکارترین شکل روحیه استثناپنداری و حیله گری آمریکا را فریاد می زند.

این رسانه می نویسد: رئیس جمهور آمریکا هنگامی که کوشش خود برای خرید بزرگترین جزیره آمریکا را یک معامله ملکی دیگر توصیف کرد جهان را به آشکارترین شکل ممکن در شوک فرو برد.

ترامپ هفته جاری گفته بود: در اصل، [خرید این جزیره] مثل یک معامله ملکی خیلی بزرگ است. کارهای زیادی می توان آنجا انجام داد. این جزیره به دانمارک آسیب می زند چون آنها سالانه 700 میلیون دلار بابت نگه داشتن این جزیره از دست می دهند. بنابراین، آنها با نگهداری این جزیره ضرر می نمایند، ولی از لحاظ راهبردی برای آمریکا داشتن این جزیره فوق العاده خواهد بود. ما جز متحدان بزرگ دانمارک هستیم و به این کشور یاری می کنیم و از آن محافظت می کنیم.

راشاتودی نوشته اگر بخواهیم از روی این حرف ها قضاوت کنیم به نظر می رسد ترامپ فکر می نماید که دانمارکی ها چیزی به آمریکا بدهکار هستند و مثلا باید جزیره ای به مساحت 2166086 متر مربع، سرشار از منابع معدنی و منابع دیگر (گرینلند) را بدهند تا از قید این بدهکاری رها شوند.

این رسانه روس نوشته است: البته بسیار با اهمیت است بدانیم که این فقط روحیه خودخواهانه ترامپ نیست که این مزخرفات را بر سر زبان می آورد، بلکه اینها نمایی از روحیه استکبار و بی شرمی یک ابرقدرت جهانی است که تمام حس شرافت و عقلانیت خودش را از دست داده است. همان ابرقدرتی که در سال 2003 حجم عظیم مخالفت ها را نادیده گرفته و صرفاً به دلیل آنکه می تواند به جنگ عراق رفت و آن را نابود کرد؛ همان ابرقدرتی که سال 2011 ترجیح داد لیبی را تخریب کند چون قذافی تصمیم گرفته بود از دینارهای طلا به جای دلارهای کاغذی استفاده کند؛ همان ابرقدرتی که در سال 2013 اوکراینی ها را ترغیب کرد علیه رئیس دولت منتخب مردمی خودشان به خیابان ها بیایند.

راشاتودی، علاقه به تصرف گرینلند را ماجرایی تاریخی دانسته که از علاقه ترامپ به خرید آن فراتر می رود: با آنکه مشهور است که هری اس ترومن بعد از جنگ جهانی دوم کوشش کرد گرینلند را خریداری کند، مسئله ای که کمتر دانسته می گردد این است که این کوشش ها هیچ وقت متوقف نشدند. به عنوان مثال، در سال 2001، جان میلر، خبرنگار نشنال ریویو، مقاله ای درباره اهمیت استراتژیک گرینلند و ضرورت مالکیت آمریکا بر آن به رشته تحریر درآورد. اگر بگوییم که نظرات مطرح شده در این مطلب، شوک آور هستند، هنوز حق مطلب ادا نمی گردد.

میلر در آن مقاله نوشته است: شرم آور است که کشور کوچکی مانند دانمارک روی مسئله ای که تا این حد برای امنیت ملی آمریکا مهم است تا این حد نفوذ داشته باشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 247

به "ترامپ، ماجرای خرید گرینلند و روحیه استعمارگری آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ، ماجرای خرید گرینلند و روحیه استعمارگری آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید