ارتش ترکیه آماده ورود به شمال شرق سوریه است

به گزارش بهترین مقاله، وزیر دفاع ترکیه گفت: تحولات شرق رود فرات را از نزدیک پیگیری می کنیم و نیروهای مسلح ما در حالت آماده باش برای ورود به شمال شرق سوریه هستند.

ارتش ترکیه آماده ورود به شمال شرق سوریه است

به گزارش رسانه های ترکیه، خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران در مراسم افتتاحیه آغاز سال جدید بیست و هفتمین دوره قانونگذاری مجلس ملت کبیر این کشور درباره ایجاد منطقه امن و عملیات احتمالی در شرق فرات شرح داد: همانطور که رئیس جمهورمان (رجب طیب اردوغان) بارها تاکید کرد، این مساله شوخی بردار نیست و این مساله را باید همه بدانند و درک کنند؛ این کار باید تسریع یابد و به نتیجه برسد؛ نباید زمان را از دست دهیم.

وی همچنین درباره سرنگونی پهپاد وارد شده به حریم هوایی ترکیه نیز گفت: حادثه ساده ای است؛ نیروهای هوایی ترکیه، از حریم هوایی کشور با قاطعیت حفاظت می کنند.

  • اف-35 را ندهند، جنگنده ملی خود را خواهیم ساخت

آکار با اشاره به بازی آمریکا درخصوص واگذاری اف 35 اضافه نمود: حالا که جنگنده اف-35 را نمی دهند، ما نیز هواپیمای رزمی و آموزشی خود هور کوش را ساختیم، جنگنده ملی خود را نیز خواهیم ساخت؛ اگر پاتریوت هم ندهند سپر را می سازیم و سیستم دفاع هوایی خود را توسعه بیشتری خواهیم داد؛ کسی تردیدی در این زمینه نداشته باشد.

شورای عالی امنیت ملی ترکیه نیز دیروز (دهم مهرماه) طی نشستی بر افزایش بیش از پیش تلاش برای ایجاد منطقه باصطلاح امن در شمال سوریه تاکید کرد.

شورای عالی امنیت ملی این کشور در انتها نشست خود که به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برگزار گشت، طی بیانیه ای بر افزایش بیش از پیش تلاش برای ایجاد منطقه باصطلاح امن در شمال سوریه تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: تحولات داخلی و خارجی مربوط به امنیت ترکیه (در نشست شورای عالی امنیت ترکیه) مورد بررسی قرار گرفت و بر استمرار عملیات پنجه تا نابودی کامل تروریست ها در شمال سوریه تاکید شد؛ آنکارا برای مبارزه با تمام گروه های تروریستی، به ویژه فتو و داعش، پ. ک. ک/پ. ی. د- ی. پ. گ که اتحاد ملی ترکیه را تهدید می کنند، مصمم است.

ترکیه، گروه های کُرد مسلح سوریه (ی. پ. گ) را نیز تروریستی و تهدیدکننده امنیت ملی خود می داند و بارها در گفت وگو با آمریکا (متحد کردها) خواستار ایجاد منطقه امن در منطقه شرق فرات سوریه شده است.

ترکیه و آمریکا به رغم این که برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اختلاف نظر داشته و دارند، انتها با تأسیس مرکز عملیات مشترک در آنکارا برای ایجاد یک منطقه امن به توافق دست یافتند.

ایجاد منطقه امن در سوریه در حالی صورت می گیرد که ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (3 شهریور 95 تا 9 فروردین 96) و عملیات شاخه زیتون (30 دیماه 96 تا 4 فروردین 97) با همکاری گروه های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.

دولت سوریه با اشغالگر خواندن دولت ترکیه در عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، بارها خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است.

ترکیه با اعزام نیروهای نظامی مختلف به مناطق شمال سوریه به خصوص شمال غرب این کشور و در مجاورت استان ادلب زمزمه هایی را نیز برای خارج نشدن از آنها مطرح می کند که به نظر می رسد با توجه به موقعیت راهبردی این مناطق و نزدیکی آن به اسکندرون و مرزهای ترکیه از توسعه طلبی ترک ها حکایت دارد و جلوگیری از اقدام علیه تروریست ها در ادلب نیز می تواند در این راستا ارزیابی شود.

ترکیه حتی در این راستا برخی از طرح های خود را در پوشش هایی مانند ایجاد منطقه امن برای جلوگیری از ایجاد موج جدید آوارگان و تشکیل نیروهای نظامی با همکاری آمریکا برای گشت زنی در آنها مطرح می کند که از دیدگاه دمشق همه این طرح ها نوعی توسعه طلبی و جهت ادامه اشغال و حضور نظامی در شمال سوریه ارزیابی می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 397

به "ارتش ترکیه آماده ورود به شمال شرق سوریه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتش ترکیه آماده ورود به شمال شرق سوریه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید