گردشگری الگوی جایگزین برای شیوه نوین زندگی عشایری

به گزارش بهترین مقاله، عشایر از بافت سنتی خود جدا شده و در گذار از این مرحله نمی توان برنامه ریزی سنتی برای آنها داشت، بلکه باید الگوهای جایگزین برای این شیوه نوین زندگی و معیشتی تعریف کرد و یکی از این الگوها گردشگری عشایری است .

گردشگری الگوی جایگزین برای شیوه نوین زندگی عشایری

خبرنگاران: سید محمد میرتقیان رودسری مسئول میز گردشگری عشایری جامعه بنیاد سازمان امور عشایری کشور در حاشیه نخستین رویداد ملی گردشگری عشایری در شیراز در تبادل نظر با خبرنگار توریسم گفت: در سراسر ایران 105 ایل و 565 طایفه و تیره مستقل وجود دارد که به اعتبار پژوهشهایی که اجرا شده این سبک زندگی پتانسیل هایی دارد که در نوع خود منحصربفرد است .

مسئول میز گردشگری عشایری جامعه بنیاد سازمان امور عشایری کشور با اشاره به تغییرات اقلیمی و سبک تازه زندگی عشایر تشریح کرد: عشایر از بافت سنتی خود جدا شده و در گذار از این مرحله نمی توان برنامه ریزی سنتی برای آنها داشت، بلکه باید الگوهای جایگزین برای این شیوه نوین زندگی و معیشتی تعریف کرد و یکی از این الگوها گردشگری عشایری است .

وی اضافه نمود : ما گردشگری عشایری را به عنوان یک محصول در نظر می گیریم که خود به چهار زیر مجموعه تقسیم می گردد . اول از همه مسیر محل های گردشگری که در واقع ترجمه وبرگردان پکیج های گردشگری است که می خواهیم با ادبیات گردشگری آن را جا بیاندازیم و بحث رویدادهای گردشگری و بعد از آن تاسیسات گردشگری است و در نهایت تاسیسات ویژه مثل موزه ها ، و ما در این چهار قالب گردشگری عشایر را تعریف می کنیم.

میرتقیان رودسری اضافه نمود : رویداد ملی گردشگری عشایر به عنوان محصول گردشگری عشایری که به صورت نمادین با حضور عشایر یا عشایرزاده ها برپاست ، از دو لحاظ سودمند است اول آنکه ظرفیت ها را شناسایی می نماید و دوم افراد حرفه ای یعنی ذی نفعان این حوزه را شناسایی نموده و شبکه گردشگری عشایری را ایجاد می نماید.

وی شرح داد: زمانی که این ظرفیت ها از قبیل مهمان نوازی، خوراک، پوشش، نظام دامداری، ساختارهایی ایلی ونظام اجتماعی، تقسیم کار، زنان ، مردان و بچه ها و به استناد پژوهشهای دانشگاهی اجرا شده سرتاسر زندگی عشایر خصوصا کوچ آنها در بستر جامعه عشایری شناسایی شد باید تبدیل به محصول گردشگری گردد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید این ظرفیت ها در بستر رویدادهایی مثل نمایشگاهها و جشنواره ها چه به صورت نمایشی و چه به صورت همایشی معرفی شوندگفت: رویداد ملی گردشگری در هر دو قالب به معرفی توانمندی های عشایر پرداخته است. نمایشی از این جهت که ظرفیت های شناسایی شده را معرفی می نماید و همایشی از این جهت که ذی نفعان گردشگری یعنی کسانی که در این حوزه فعالیت می نمایند اعم از دولتی ها ، آژانس ها و سازمان های مختلف شناسایی می شوند و شبکه گردشگری عشایر را شکل می دهند.

میر تقیان رودسری با تاکید بر اینکه یکی از اهداف این رویداد شکل گیری شبکه گردشگری عشایری است اذعان داشت : در گام بعدی ما باید در پی طراحی مسیر محل ها باشیم ؛ یعنی بعد از اینکه مردم تا حدودی آشنا شدند، باید سبک زندگی عشایر را در بستر واقعی به آنها نشان داد تا در تورهای تجربه گرای عشایری شرکت نمایند .

وی در خاتمه گفت : در نهایت تمام این جریانات با توجه به تغییر الگوی معیشتی زندگی عشایر که در ابتدا به آن اشاره شد، باید به این هدف منتهی گردد که درآمد این نوع گردشگری به جامعه عشایر برسد و از لحاظ مالی و فرهنگی آنها را روز به روز غنی تر سازد.

لازم به ذکر است نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و اداره کل امور عشایر فارس و با حضور گروه های عشایری از استان های فارس، چهارمحال و بختیاری ، کهکیلویه و بویراحمد ، کرمان و خوزستان در شیراز در حال برگزاری است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 آبان 1402 بروزرسانی: 25 آبان 1402 گردآورنده: bestarticles.ir شناسه مطلب: 2308

به "گردشگری الگوی جایگزین برای شیوه نوین زندگی عشایری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری الگوی جایگزین برای شیوه نوین زندگی عشایری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید